Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ingen system request - datorn vill inte starta


elingseva

Rekommendera Poster

Hej hej - jag är en datatjej :-)

 

Min 12-åriga dotter köpte en begagnad dator på blocket för egna pengar för några månader sedan. Men nu har den lagt av och jag vill försöka fixa den med reservdelar.

 

Problemet i början var att efter att datorn gått en stund så gick processorn ner från 1,4 Ghz till 700 Mhz. Datorn blev också väldigt trög. Efter någon månad började den krångla genom att datorn plötsligt frös eller att den överhuvudtaget inte startade. Dottern fick prova starta ca 10 gånger innan den väl startade upp.

 

Jag läste på lite i forum på nätet och bestämde mig för att byta bios. Datorn hade dock senaste bios. Jag nedgraderad och tyckte att datorn startade upp bättre. Den frös inte lika snabbt heller. Efter några gånger blev den dock värre och jag bestämde mig för att prova med att lägga på ny kylpasta på processorn. Detta var första gången jag alls meckade med en processor.

 

Först verkade det som att datorn kvicknade till. Den gjorde system request oftare än var 10e gång. Men strax blev datorn sämre igen. NU verkar den inte alls vilja ge nån system request. Och om jag väl fått det efter 20 restarter så fryser den så gott som omgående.

 

Jag har också provat att plockar ur o i alla enheter. Har även lyft ur batteriet. Men ingen skillnad. Det verkar inte vara fel på någon annan enhet i datorn.

 

Vad ska jag göra? Har inte råd att köpa ny dator igen, men är beredd att köpa en ny reservdel bara jag vet vad det är som gått sönder. Kanske processorn eller kanske är det nåt fel på mitt power supply?

 

Har någon ett råd eller finns det nån därute med rätt reservdelar som är villig att låta mig testa ex en likadan processor eller power supply för att få fram vad felet kan vara? En datakompis med dataprylar (nära Enskede) för utbyte kring datorer, IT o webb vore inte helt fel.

 

Tekniska data:

Moderkort K7V7A rev 3.0

Processor AMD Athlon A1499AMS3C (1,4 GHz)

Socket462

Switching Power Supply 450ATX-P4

 

[inlägget ändrat 2006-03-30 21:49:58 av Eva Elings]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du försökt hitta nya drivrutiner till datorns grafik- och ljudkort t ex?

Hur är det med chipsetdrivrutinerna?

 

Finns att hämta hos datortillverkaren om det är en märkesdator. Annars kan du söka dessa hos Intel, VIA, Nforce eller vad den nu har för chipset.

 

Ladda ned och installera.

 

Everest Home Edition kan hjälpa dig att söka igenom vad datorn har för hårdvara. Då blir det också lättare att hitta drivrutiner. Om den nu startar alls och vill vara med, förstås.

 

Everest Home Edition hittar du här:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Annars får du öppna datorn och försöka leta rätt på märke på grafikkort och chipset. Chipset är en svart snedställd fyrkant på moderkortet där det brukar stå Intel, VIA eller Nforce på. Kolla upp det och återkom.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som sagt att datorn inte ens startar. Den är inte helt död. Ström går till alla enheter. Men inget pip (system request) kommer vid uppstarten. Efter att jag provat starta om datorn kanske 20 gånger så kommer ett pip och datorn startar upp. Alla enheter fungerar bra och jag har även provat att byta ut divers kort och hårddiskar till andra.. de funkar bra tills hels systemet bara fryser rakt av... då syns windows på skärmen men inget går att göra.. ingen reaktion på varken tangentbord eller mus. Jag tror inte på att det beror på någon enhet. Jag har prova plocka ur allt utom hårddisk o grafiskkort o enstaka minne utan att få system request. Har då dessutom provat olika hårddiskar grafikkort o minnen. Datorn beteer sig på samma sätt oavett enheter. Har även provat helt och hållet utan grafikkort o hårddisk.. endast med olika minnesmoduler.. Moderkortet verkar inte svara då heller.

 

När jag läser vidare i diverse trådar i e-forum kan jag se att andra löst problemet med ett kraftigare power supply. Det känns som att jag måste prova det. Måste bara hitta något sätt att få testa det innan jag köper...

 

[inlägget ändrat 2006-03-30 23:36:20 av EvaE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter på symptomen och hur problemen har utvecklat sig som det är ett fel på nätaggregatet eller moderkortet.

 

Jag tycker att du skall börja med att ta en ordentlig titt på moderkortet, närmare bestämt på kondensatorerna (se bifogad bild). Har de fått en rundad topp eller börjat att läcka så har du hittat felet och får försöka hitta ett beg moderkort. Du kan läsa lite mer om dåliga kondingar här http://www.badcaps.net/

 

Verkar moderkortet ok så är det förmodlingen nätaggregatet som har gått i pension. Dessvärre är det lite knepigt att testa det på ett bra sätt. Försök låna ett eller köp ett beg, du borde kunna få ett för 100-150 kronor.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[bild bifogad 2006-03-31 00:13:27 av NWM]

819105_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Om dator vilar sig ett tag och du sen startar den är det samma problem då(att den inte startar) eller är det bara när den varit igång ett tag som det blir problem? Hade en burk tidigare där CPU fläkten gick sönder. Den blir för varm och för att skadas stänger den av sig själv och vill inte starta innan den svalnat. Löste problemet med en ny fläkt och sen fungerade den igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack - det ska jag kolla!

 

Mitt nätaggregat borde vara kraftigt nog tycker jag 450W. Har testat med ett gammalt fungerande agg på 350W men då blev datorn väldigt konstig... den startade (fast fortfarande ingen system request) - stängde av sig -startade - stängde av sig.. osv

 

Jag har sett på webbhallen att det finns kraftigare power supply men dom är ju svindyra.. över tusenlappen.

 

[inlägget ändrat 2006-03-31 10:33:05 av EvaE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Datorn har problem omgående. Verkar ej ha med värmen att göra. Jag trodde det i början då processorn gick ner till halva farten och datorn blev trög. Men symtomen har ju ändrats sedan dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elingseva skrev:

 

Mitt nätaggregat borde vara kraftigt nog tycker jag 450W. Har testat med ett gammalt fungerande agg på 350W men då blev datorn väldigt konstig.

 

Om du inte har ett väldigt grymt grafikkort och en massa diskar så skall din dator lugnt klara sig på 350W. Det låter nog som det är moderkortet som har gett upp.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske det. håhåjaja.. inte lätt att veta var man ska börja rätta felen. Det kan inte vara processorn då? Eftersom den var lite konstig i början då den gick ner till halva farten + att datorn blev mycket sämre när jag väl började pillra med dels bios o dels med processorn (jag öppnade den o lade på ny kylpasta).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elingseva skrev:

 

Det kan inte vara processorn då?

 

Visst kan det vara det men det är betydligt mindre sannolikt. Ditt moderkort är väl ca 4-6 år och då är det väldigt vanligt att de ger upp.

 

Oftast så är det kondensatorerna som går sönder först men att det är orsaken i just ditt fall vågar jag inte garantera. Det du kan göra är som, jag skrivit tidigare i tråden, att ta dig en ordentlig titt på kondensatorerna. Har de börjat att läcka eller fått en rundad topp så kan du vara nästan 100 procent säker på att du har hitttat felet.

 

Det omvända gäller dock inte, bara för att kondingarna ser bra ut så är det ingen garanti för att de är okey.

 

Din beskrivning (datorn postar först efter flera försök och det blir värre över tiden) passar in på både ett nätaggregat som krånglar (då är det oftast kondingarna i nätaggregatet) och ett trasigt moderkort men eftersom du redan provat med ett annat nätaggregat så kan vi nog utesluta nätaggregatet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall börja med att ta en ordentlig titt på moderkortet, närmare bestämt på kondensatorerna (se bifogad bild). Har de fått en rundad topp eller börjat att läcka så har du hittat felet

 

 

Nu har jag tittat på kondensatorerna. Det finns 12 st intill processorn. 2 av dem är helt plana men resten buktar en aning. Ingen läcker eller buktar supermycket.. men som sagt.. lite buktar dom allt.. i jämförelse med de två som är helt plana.

 

Undrar om det är moderkortet som är paj då...

 

Jag har några skrotburkar.. har gamla moderkort också men med processorer kring 400mhz.. inte samma socket.. synd - annars kunde jag ha flyttat över en av dem. Problemet med mina gamla burkar förutom sämre prestanda är att de inte är kompatibla med xp, och det är xp min dotter vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en titt på någon av de här två svenska sajeterna så bör du kunna hitta ett beg moderkort för ca 100-300 kronor (jag har kortat länkarna som leder direkt till deras köp/sälj trådar).

 

64bits.se http://surl.se/auno

nordichardware.se http://surl.se/aunn

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom mina surfningar på nätet har jag sett att Socket462 som jag har på mitt kort ibland kallas Socket A. Om dessa är samma så har jag också sett att ett nytt moderkort inte behöver vara så fasligt dyrt. Men vad ska jag mer kolla på när jag väljer moderkortet.

 

Som hjälp på traven bifogar jag några länkar och känner samtidigt hur jag är på väg att köpa nytt moderkort redan idag :)

 

Foto moderkort - vad kallas modellen?

http://www.elingsfoto.se/moderkort.jpg

 

Mina kondensatorer - dom buktar lite

http://www.elingsfoto.se/kondensatorer.jpg

 

Alternativa moderkort jag kan tänka mig köpa - men vilket funkar?

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=81

 

Det trista är väl att OM min processor också är trasig så verkar de inte sälja några processorer för socket A.

 

 

[bild bifogad 2006-04-01 11:25:14 av EvaE]

[inlägget ändrat 2006-04-01 11:30:14 av EvaE]

819465_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativa moderkort jag kan tänka mig köpa - men vilket funkar?

 

Samtliga kort passar. Jag försökte googla på ditt nuvarande moderkort men hittade ytterst lite information (på engelska) så jag är inte riktigt 100 på vilka minnen som du har, kolla det innan köp.

 

Det trista är väl att OM min processor också är trasig så verkar de inte sälja några processorer för socket A.

 

Liten risk anser jag, dina problem stämmer inte in på en defekt CPU.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inte riktigt 100 på vilka minnen som du har, kolla det innan köp.

 

 

Angåede minnena så har jag nog provat att stoppa i både PC133 och PC100. Är det detta du menar? Jag erkänner att jag är lite osäker på hur viktigt det är vilken av dessa typer jag väljer. Det står ju inte heller alltid på minnesmodulerna vad de är av för sort.

 

När jag kollade setupen på datorn så stod är något om 133 men jag fattade att det hade med processorn att göra och att det inte var något som styrde vilken typ av minneskort jag måste ha? Verkar inte som att jag tillgodogjort min kurs i A+ särskilt bra.

 

Vilken schysst kille du är förresten NWM som sitter här o hjälper rookies som mig!

 

[inlägget ändrat 2006-04-01 12:41:55 av EvaE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en beg hel dator för 700kr innehållandes AMD Athlon 1Ghz. Jag tror jag går iväg o kollar/köper den nu så blir det gjort.. sen får jag göra en rensning bland mitt skrot och besöka elåtervinningen. Troligen/förhoppningsvis kan jag stoppa i min bättre processor i den där. Jag får väl några hårddiskar och DVDspelare över på det här viset men det är perfekta presenter till de fattiga tonåringar jag känner som försöker klara sig på 4GB-diskar till sina Limewire-nedladdningar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som ditt moderkort använder SDRAM 168 Pin, typ detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=111287

 

De moderkort som du funderar på skall ha DDR400/333/266/200 184-pin, typ detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122090

 

Så om du byter moderkort så blir det tyvärr att köpa nya minnen oxså. Jag är dock inte helt säker på detta då det verkar finnas olika versioner av ditt moderkort.

 

Den senaste av dessa versioner verkar använda samma minnestyp som de moderkort som du länkade till. Det är dock svårt att hitta någon bra info om ditt kort så det lilla jag har hittat har kommit från olika fora typ IDG e-forum.

 

Problemet är ju att datorn inte startar, annars hade du kunnat kört Everest Home och fått reda på allt om datorn http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

 

Vilken schysst kille du är förresten NWM som sitter här o hjälper rookies som mig!

 

Det var snällt sagt :thumbsup: med smicker kommer man långt:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en beg hel dator för 700kr innehållandes AMD Athlon 1Ghz. Jag tror jag går iväg o kollar/köper den nu så blir det gjort

 

Låter som en god ide. Dels så får du en funkade dator och dels så får du möjlighet att testa vad som är fel med den dator du har nu. Felsökning är ganska lätt om man har en massa reservdelar att testa med.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu står nya datorn här och väntar på att öppnas :)

Känns bra.

 

Tack för all hjälp och tips. Jag ska spara all den info jag fått till min egen kunskapsbank.. Kan behövas i framtiden :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...