Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
mrworm

Core Duo

Rekommendera Poster

mrworm

Som jag förstått det så är Core Duo två processorer som delar på lite cache minne. Kan man då säga att en Core Duo är ungefär dubbelt så snabb som en maskin med "vanlig" CPU?

MW

http://sierra4x4.has.it

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lizardKng

Det beror ju på vad du gör, det är inte allt som kan dra nytta av flera processorer/kärnor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mrworm

Menar du att den går hälften så fort gämfört med en singel CPU maskin om jag bara har enkeltrådiga program? Är Mhz talet menat när man använder på kärnorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Först ska jag säg att jag är inte säker på om Core Duo är att jämföra med en maskin med två processorer.

Om du har en procesor som tickar på i 3GHz så kommer det inte att gå långsammare om du lägger till en processor till men det är inte nödvändigtvis så att det kommer att gå fortare heller, det beror på vad du gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eg22dd

Om man har en processor med dual core är det detsamma som 2 processorer. I en dual core är det 2 separata kärnor inklämda i samma "cpu". Så man kan säga att de är 2 fysiska processor när man pratar om dual core

edit: en länk från intel där dom visar lite hur dual core funkar, jämfört med Hyper-threading.

http://developer.intel.com/personal/desktop/pentium_d/demo/popup/demo.htm

[inlägget ändrat 2006-03-30 14:48:51 av eg22dd]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoiseKiller

Jag flyttar tråden till forumet för Processorer, moderkort & minnen.

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mk22gq

Håller med eg22dd, men frågan från början i tråden var ju om de två kärnorna delade samma cache och på så sätt inte presterade lika bra som om de hade varit helt egna processorer? Jag kunde inte tolka ur produktbladet om varje kärna hade egna 2MB L2 cache. Intels core solo processorer verkar också ha 2MB L2 cache så man hoppas ju nästan att duo har dubbelt

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mrworm

Min teori är att core solo egentligen är en core duo, men bara den ena processorn uppfyller kraven så den andra är avstängd. På så vis kan Intel kränga alla kassa processorer oxå. Core duo delar på samma cahche som core solo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DarKzY

Nej, Dual core är bara 1 proccesor med 2 kärner, du kan kolla på intels flash videor så ser du hur tekniken fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...