Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp vid val av dvd-brännare...

film__mannen

Recommended Posts

film__mannen

Var hälsade forumare.

Jag ber er om vägledning i detta svåra val här i livet.

Jag överväger nämligen att köpa en extern dvd-brännare (se bifogad bild) och skulle vilja veta om denna är bra nog, eller om den saknar oundgängliga egenskaper?

Jag undrar också om det är negativt på något sätt, att välja en extern istället för en intern och om man kan ha den vanliga interna cd-brännaren som följde med datorn och den externa dvd-brännaren ikopplade samtidigt?

Jag har tänkt använda dvd-brännaren för att spara viktiga filer som program, bilder, musik och film och läste i informationen om produkten att det krävs ett speciellt media om man ska bränna bilder och jag skulle även vilja veta vilken benämning dessa typer av media ska ha.

[inlägget ändrat 2006-03-29 15:06:36 av film__mannen]

818538_thumb.jpg

Jag har en extern brännare (LaCie) till min laptop och bränner alltid med 8x-fart och det funkar utan problem. Jag kör med Firewire men USB2 borde gå lika bra. Jag kan inte se att den saknar nåt speciellt.

läste i informationen om produkten att det krävs ett speciellt media om man ska bränna bilder

Det har jag aldrig hört talas om. Jag bränner mina digtalfotobilder på helt vanliga DVD+, inget special alls.

lizardKng skrev:

Det har jag aldrig hört talas om. Jag bränner mina digtalfotobilder på helt vanliga DVD+, inget special alls.

Jag tror att frågeställaren syftade på att bränna en bild på ovansidan av skivan (brännaren klarar ju det) och då behövs speciella skivor som är betydligt dyrare än vanliga. De tester av funktionen som jag har läst har det gemensamma att testaren aldrig varit speciellt upphetsad över funktionen (dyrt och långsamt).

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Och för att fylla på ytterligare;

De skivor som man kan skriva på brukar benämnas "printable". På Netonnets sida finns t.ex. dessa skivor:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=70001

25st för 269:-.. Inte såå hiskeligt dyrt enl. mig. Notera dock att detta är 4,7GB-skivor.

Se bara till att du har USB2.0 på datorn. Vill minnas att "gamla" USB-versionen är betydligt långsammare.

film__mannen
De tester av funktionen som jag har läst har det gemensamma att testaren aldrig varit speciellt upphetsad över funktionen (dyrt och långsamt).

Nähä jag som tyckte att det verkade så smidigt, too bad really.

Och annars så verkar denna brännaren bra då, eller hade ni satsat på någon annan, bättre märke etc?

Jag menar man vill ju inte gärna köpa nån skit som går sönder på en gång.

[inlägget ändrat 2006-03-29 15:27:24 av film__mannen]

Ahh, ja naturligtvis!

Nä den funktionen har jag aldrig använt mig av.

Vill man ha bild på DVDn kan man istället skaffa skivor med skrivbar ovansida + en skrivare som kan skriva ut på såna skivor. Då blir det ju dessutom i färg :)

Mårten Rune

Printable skivor är sådana som man kan skriva på i en bläckstråleskrivare, den funktion som film_mannen syftar på bränner med laserstrålen in ett hologramliknande motiv. Inte upphetsande alls.

Printable skivor med en skrivare som har en släde för att skriva på CD/DVD ger ett mycket bra resultat, beroende på kvaliten på skrivaren förståss.

Jag ville bara att film_mannen skulle uppmärksamma att printable skivor INTE fungerar i den brännaren han tittar på, då skrivfunktionen inte är till för en printable surface. Helst skall en sådan brännare ha media som ser likadant ut på bägge sidor, alltså en silvrig yta upp som laserstrålen kan etsa in ett motiv på. Tänk även på att detta lär slita extra på brännaren.

MVH Mårten

Se bara till att du har USB2.0 på datorn. Vill minnas att "gamla" USB-versionen är betydligt långsammare.

Betydligt långsammare!

8x motsvarar runt 11MByte/s, i runda slängar 10 ggr så snabbt som USB1 mäktar med.

film_mannen krev:

Och annars så verkar denna brännaren bra då, eller hade ni satsat på någon annan, bättre märk etc?

DVD-brännare är ju en "mogen" produkt så jag tror inte att det som säljs är alltför dåligt. Jag tror att du kan köpa den och bli nöjd inte bara över det trevliga priset.

Går du upp i prisklass så kan du nog få en som är snabbare (speciellt på återskrivningsbara media) men frågan är om det är värt flera hundralappar för att få en brännare som bränner en skiva något tiotal sekunder snabbare.

Jag menade inte att funktionen att bränna en bild eller text på skivan var dålig, i de tester som jag läst så har man varit nöjd med kvaliteten men tyckt att det har gått för långsamt och man har saknat möjligheten att bränna i färg.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Mårten Rune skrev:

Printable skivor är sådana som man kan skriva på i en bläckstråleskrivare, den funktion som film_mannen syftar på bränner med laserstrålen in ett hologramliknande motiv. Inte upphetsande alls.

Tack för den korrigeringen :thumbsup: Jag var helt ute och cyklade. Poäng för att du satte mig i bilen igen ;)

Betydligt långsammare!

8x motsvarar runt 11MByte/s, i runda slängar 10 ggr så snabbt som USB1 mäktar med.

Tror väl ändå att USB 1.1 är på 12Mbit och USB 2.0 är på 480Mbit.

USB 2.0 är då 40ggr snabbare.

Läser som en kratta så här på onsdagseftermiddagen.....

Du har angett hur mycket data/sekund som måste skyfflas via usb sladden om man bränner en dvd-skiva.

drar mig själv i örat som straff.

[inlägget ändrat 2006-03-29 16:04:01 av Sven Oskarsson]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...