Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3G via mobil till laptop och Telia 3G-roaming


amsa01

Rekommendera Poster

Hej

 

Undrar om någon har kört 3G-kommunikation via en smartphone/mobil till en laptop med bluetooth ?

 

Behöver jag några särskilda applikationer för detta, eller räcker det att skapa en blåtandskoppling mellan mobil och laptop, för att kunna utnyttja ett 3G-abonnemang som är kopplat till ett simkort i mobilen ?

 

Vi kör idag med PC-card för 3G-uppkoppling till laptopen, men vi har ont om PC-cardplatser, så jag tänkte att man kanske skulle kunna utnyttja en 3G-lur istället.

 

Det borde väl inte bli någon prestanda-förlust för blåtand klarar var jag förstår utan problem 3G-hastighet ?

 

Och en helt annan fråga:

Någon som har testat att köra Telias 3G utomlands ? Till exempel i USA, Frankrike mm

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du ska installera din mobiltelefon som ett modem i windows. Sen gör du en fjärranslutning med det modemet.

 

Det borde väl inte bli någon prestanda-förlust för blåtand klarar var jag förstår utan problem 3G-hastighet ?

 

Jadå, det är inga problem.

 

 

Någon som har testat att köra Telias 3G utomlands ? Till exempel i USA, Frankrike mm

 

Inte jag personligen, men vet folk som gör så och vad jag hört är det inga problem.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Niklas Brolin

När jag försöker så får jag ingen ip-adress tilldelad.

GPRS går bra men inte 3G.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har du ett SIM-kort som är avsett för 3G?

Är det Telia, måste du ha ett speciellt SIM-kort. Detta för att Telia inte har någon egen 3G-licens utan jobbar ihop med Tele2.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...