Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mac-dvd-tv?


Rune Petersen

Rekommendera Poster

Rune Petersen

k, jag funderar på att köpa en G4 nu. DEssutom samlar jag på Disneys klassiker (jag vet, jag är egentligen för gammal, men...). Nu undrar jag. Om man köper filmerna på dvd, finns det nått enkelt sätt att sedan koppla ihop macen och tv'n så jag slipper sitta framför datorn och kolla på film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har G4:an Video-out så går det utmärkt (tror alla har det nu). Du behöver en composite-video-kabel som kopplas mellan tv:n och datorn, sen ställer du in bildskärmen på datorn och voila så har du datorn i TV:n.

 

(jag kan beskriva mer närmare när du väl har grejorna framför dig).

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Petra...

Såvitt jag vet så finns det inte en enda G4 som levereras med TV-out som standard...

Däremot så finns det många TV-apparater med VGA-ingång.

Annars kan man köpa en VGA-TV adapter från Macoteket för 1295 kr + moms o. frakt. iTView DV heter den. Med den kopplar man alltså in TVn istället för bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune Petersen

 

 

 

1295+moms. Har nog inte råd med det om jag köper en G4 :-) Inget smör på mackorna de närmste åren gissar jag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune Petersen

Helt rätt. Har aldrig brytt mej om vad som finns på tv'n egentligen. Det räcker att jag kan se video och att jag kan stänga av alla dokusåpor med fjärren :-) Fast dvd på macen vill man ju utnytja på nått sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att en del iMac och PowerBook har S-video ut då de är bestyckade med DVD-spelare. Så rent logiskt borde ju även en DVD-bestyckad G4:a också ha S-out.

 

Jag kopplade den S-out kabel jag fick med min PowerBook till en sån där scart-kabel och tröck in den i TV:n. Sen kunde jag se DVD-filmerna på TV:n istället för på datorskärmen.

 

Det gick också att använda bildskärmsuttaget och kolla på min 20" skärm, men visst känns en TV-skärm större och det blir mysigt ljud om man har stereo-tv eller kopplar ljudutgången på datorn till stereon.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns fortfarande ingen S-video out på någon G4!

Visst, det borde det göra, men jag skulle tro att Apple litar på att de som vill ha det köper något PCI-kort eller använder en DV-kamera (med FireWire) om de vill få ut video från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BLÄH! Det är ju riktigt svagt av Apple. :-(

 

Det borde ju finnas när det finns i lågprismodellerna och i de bärbara!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite besviken. Visserligen har jag aldrig testat att kolla på en DVD-film på min G3a, trots att den har DVD-spelare, men sannolikheten att man gör det ökas ju inte direkt av att det inte finns någon TV-utgång.

 

Förresten. Det finns ingen TV-utgång på iMacarna. Däremot finns det en VGA-utgång, alltså en vanlig bildskärmsport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune Petersen

Så kontentan blir alltså att jag köper senaste Disney på video, eller köper typ ett pci kort till G4an för att titta på dvd på tv'n. Gissa vad jag har råd med :-)

 

Rune

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog tyvärr bli så ja...

Fast både ljud och bild blir ju bättre med DVD på G4an än med VHS på TVn.

Nu menar jag inte att du kanske måste sitta i källaren, arbetsrummet eller var du nu har datorn och titta där. Det är liksom inte så trevligt ur social synvinkel, men är man själv så kan det ju gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa ett PCI kort för 1250:- + moms för att få TVout, är det såhär Macanvändare tvingas leva ;) heh..

 

Alvarligt, man får en stationär DVD för några hundra lappar mer, och det är bra mkt smidigare, såg i senaste OnOff blaskan att dom kränger Philips DVD för 2500:- eller så kan du få beggade stationära DVDs för 1800~:- kolla på datafynd såg att nån ville sälja.

 

/mhe - eller så kan du få köpa mitt TnT2Ultra för 1000 spänn som har TVout. Om du är bra på att skriva drivrutiner till Mac =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns adaptrar som ItView , vilka ger TV-utgång på G3/G4.

 

Apropå nVidia: deras nya grafikkort GeForce 2 MX (Mac-version) blir ett intressant kort då det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där om ItView har jag redan skrivit, men det kanske tål att upprepas...

 

Apropå grafitkort (hoppsan, debatterat för mycket macintosh =D) så stör jag mig väldigt mycket på att jag köpte en blåvit G3a några månader innan G4orna med AGP kom. Men PCI räcker ett tag det också. Som väl är så finns det ju en 66 MHz-plats, vilket ger motsvarande AGP1x (eller?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar du vänta så är det nog det bästa du kan göra och medan du väntar kan du kolla på filmerna på datorn. Det är inte så dåligt ändå.

 

I datorvärlden blir allt billigare och bättre hela tiden så om du kan vänta kan du säkert hitta något fint fynd om några månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...