Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inte olagligt..?!


PPC

Rekommendera Poster

Läste följande nyss på Idg.se:

 

Maxstraffet i USA för brott av denna typ är ett års fängelse. I Sverige är det inte olagligt att använda någon nät, förutsatt att nätet inte är skyddat med till exempel kryptering.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/27/20060327084152_PFA/20060327084152_PFA.dbp.asp

 

Ursäkta, men det är väl självklart att det kan rubriceras som minst "Olovligt brukande" eller "Egenmäktigt förfarande"? Ett av de objektiva rekvisiten för någon av de brottsrubriceringarna är förstås att det ska finnas ett uppsåt. Så om någons laptop oavsiktligt ansluter mot ett oskyddat wlan rör det sig väl inte om en brottslig gärning, men om denne någon sätter i system att snylta på grannens uppkoppling är det en helt annan sak. Det kan ju faktiskt vara så att "värden" betalar per utnyttjad bandbredd. OCH förstås är ansvarig för vad som görs från hans IP-adress. Det är ju inte OK att bara stövla in hos folk bara för att de inte har låst ytterdörren? Och kom inte och snacka om att det är radiovågor som strömmar fritt i luften som vem som helst får bruka. Det är inte allemansrätten vi pratar om här.

 

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst det i en vanlig tidning att det inte är olagligt ÄNNU att surfa på andras nät men att ett lagförslag håller på att arbetas fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar det om ett helt öppet nät tycker jag inte det ska vara olagligt att ansluta till ett sådant.

Hur vet man att det är ett privat nät och inte en öppen hotspot?

Folk kunde ju lägga ner lite jobb på att säkra sitt trådlösa nätverk istället för att skrika efter fler lagar.

 

Försöker man däremot hacka sig in är det ju en annan sak, och det är väl redan idag olagligt.

 

Själv har jag inget trådlöst nätverk och kommer nog inte att skaffa något heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att det är ett privat nät och inte en öppen hotspot?

 

Det kanske man inte alltid kan ta reda på.

 

Men det är ju busenkelt att komma runt: Använd inte ett nät om du inte vet att det är till för att användas öppet.

 

[inlägget ändrat 2006-03-28 01:25:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om nån kunde driva en process så man får se vad domstolarna tycker. Det är ju ändå de som bestämmer, inte tidningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng skrev:

Hur vet man att det är ett privat nät och inte en öppen hotspot?

 

 

Det kanske man inte alltid kan ta reda på.

 

Men det är ju busenkelt att komma runt: Använd inte ett nät om du inte vet att det är till för att användas öppet.

 

Precis!

 

Ungefär som om du ser en bil märkt t ex "Sixt", då är det förmodligen hyrbilen du beställt. Då bör du ju ta den och inte jaguaren som står parkerad bredvid bara för att den råkar vara olåst och nycklarna sitter i. Ja jag vet att jag raljerar nu men det får man göra ibland.

 

Varför skulle någon utgå ifrån att en gratis och publik hotspot har SSID:et "default" eller liknande? Hur dum får man egentligen vara?

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dum får man egentligen vara?

 

Ja, ungefär lika dum som dom som lämnar sitt trådlösa nätverk helt öppet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Intressant att tänka på är dock att de som reflekterar över om detta är lagligt är fullständigt medvetna om om den hotspot de surfar på är en privat eller "offentlig".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att tänka på är dock att de som reflekterar över om detta är lagligt är fullständigt medvetna om om den hotspot de surfar på är en privat eller "offentlig"

 

Jo det var exactly my point.

Det är samma människor som är helt okunniga om hur man konfigurerar sitt nätverk rätt, som kommer att åka dit för att olovligen ha surfat på någon annans trådlösa nätverk.

Dom som gör det med flit är troligen kunniga nog att sopa undan sina spår så att dom inte åker dit ändå.

 

Vilket gör detta till en tandlös lag, som precis med antipiratlagar, DRM och annan skit bara drabbar dom oskyldiga i slutändan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om den hotspot de surfar på är en privat eller "offentlig".

 

En hotspot kan väl per definition inte vara privat..? Antingen är det en publik hotspot eller ett privat trådlöst nät.

 

En privatperson som delar med sig av sin uppkoppling utan att bry sig bryter förmodligen mot sin ISP:s TOS (terms of service). Självklart har var och en ett ansvar att säkra upp sitt wlan men det är fotfarande inte ok att olovligen bruka annans uppkoppling.

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om nån kunde driva en process så man får se vad domstolarna tycker. Det är ju ändå de som bestämmer, inte tidningarna.

 

Förvisso, men domstolarna kan inte döma om det inte finns en lag mot det. Det är ju inte domstolarna som bestämmer lagen.

Eller menar du att det ska prövas om det faller under lagen "olovligt brukande" eller "egenmäktigt förfarande" som ppc skrev?

[inlägget ändrat 2006-03-28 14:42:05 av Darklands]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller menar du att det ska prövas om det faller under lagen "olovligt brukande" eller "egenmäktigt förfarande" som ppc skrev?

 

Exakt vilka har jag ingen aning om men det borde ju finnas någon man kan luta sig emot. En redan existerande lag alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att det är en säkerhetsfara i att ha datorn inställd på att koppla upp sig på "första bästa öppna nät" som default. Skulle jag vara bov så skulle jag sätta upp ett öppet WLAN "mitt i stan", och få reda på en massa "godsaker" från trafiken från dom som kopplar upp sig..............

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...