Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste jag köpa en TV?


Jodie

Rekommendera Poster

Har funderat på att skaffa en mindre 12 volts-tv för att använda på båt- och bilsemester, men kom att tänka på att man kanske inte längre behöver köpa en tv i vanlig mening, nu efter digitalövergången?

 

Det räcker kanske med en lös digitalbox och en bildskärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker kanske med en lös digitalbox och en bildskärm?

 

I teorin kanske... Men idag finns det endast godkända digitalboxar med Scart (RGB/S-Video/CVBS) och RF-utgång (antenn)

 

Har du en bildkärm med t.ex s-video anslutning skulle det kunna funka.

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2006-03-27 09:26:51 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men alla de där beteckningarna är tyvärr "rena grekiskan" för mig.

 

Finns det inga enkla adapters att koppla emellan?

 

 

 

 

Jag har också lekt med tanken att det kanske skulle gå att koppla in en digitalbox direkt till en sådan där bärbar DVD-spelare med inbyggd bildskärm på minst 7 tum?

Eller att det kanske t.o.m. skulle gå att få tag i en separat sådan skärm?

 

[inlägget ändrat 2006-03-27 21:37:10 av Jodie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går, att koppla in. Det viktigaste är dock vad boxen kan skicka för signal, och vad bildskärmen kan ta emot.

 

Dessutom sä brukar ju en tv ha inbyggda högtalare och fjärrkontroll. Vilket du ofta kan sakan på en bildskärm eller en portable dvd.

 

Det enklaste vore att köpa en liten platt 15" tv som du kan köra på 12V?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går, att koppla in. Det viktigaste är dock vad boxen kan skicka för signal, och vad bildskärmen kan ta emot.

 

Dessutom sä brukar ju en tv ha inbyggda högtalare och fjärrkontroll. Vilket du ofta kan sakan på en bildskärm eller en portable dvd.

 

Jag har nu kollat en del på webben efter tänkbara, billiga platta skärmar som anges fungera på 12 volt, men med mycket klen utdelning. Kanske nämns det inte alltid att de kan fungera även på 12 volt?

 

Ang signaltyp så kan man i digital-, dvs Smartboxens menyer under rubriken "Video í SCART" välja mellan tre alternativ:

 

Endast CVBS

RGB + CVBS

YCbCr + CVBS

 

...Det säger mig tyvärr praktiskt taget ingenting.

 

Det finns också ett runt uttag (i bruksanvisningen står något om S/PDIF) för "Digital Audio".

 

Brukar dessa möjligheter medge anslutning av en separat bildskärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast CVBS

RGB + CVBS

YCbCr + CVBS

 

CVBS = Komposit = gul phonokontakt (kombinerat med röd+vit phonokontakt för ljud) Du kan även skicka CVBS genom SCART

 

RGB - Brukar skickas genom SCART.

 

YCbCr = Komponent (röd+blå+grön) phonokontakt (kombinerat med röd+vit phonokontakt för ljud) ger "bästa bild"

 

Har din tilltänkta bildskärm någon av dessa ingångar räcker det med en bildskärm, annars blir det nog till att köpa en riktig tv istället.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...