Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Xp home + Server 2003

perhedlund

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet hur jag kommer åt filer/utdelade mappar på server 2003 när jag har windows XP home? Jag har delat ut mapparna till exakt samma användare på båda datorerna men jag kan inte ens komma åt arbetsgruppen från XP Home. Servern kommer åt de delade mapparna på XP.

Spelar det någon roll att jag har en router som sitter emellan?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kommer du åt servern med //ip-nummer?

att du inte kan bläddra på nätverket beror nog på att

om du inte har en wins-server så skickas det broadcasts från klienten för att hitta andra datorer, eftersom du har en router emellan så är inte datorerna i samma subnät och kommer inte nå varandra med broadcasts. men du borde komma åt servern med //ip-numret.

Du skrev att du delat ut mapparna till samma användare? Notera att ett användarnamn på servern inte är samma som ett användarnamn på klienten (om du inte kör active-directory såklart).

Hoppas det kanske hjälpte nåt.

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

Länk till inlägg

Tjena, Tack för det.

Fastän... jag kör båda på samma subnät, server på 192.168.0.3 och stationär på 192.168.0.2 (router 192.168.0.1) så det borde inte vara något problem. Jag kommer åt servern via fjärranslutning på IP-adress.

Kan jag sätta igång WINS på enkelt sätt? Varför kan då servern hitta XP home men inte tvärtom?

Länk till inlägg

Aha, trodde du separerade klienten och servern med routern. Varför servern hittar klienten och inte tvärt om har jag nog inget bra svar på. Har du provat sätta rättigheterna Everyone = full control på utdelningen och se om klienten kan ansluta?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...