Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera DVD-film


Micael Karlsson

Rekommendera Poster

Micael Karlsson

Hej på Er!

 

Är lite osäker på om detta hamnar i rätt forumdel så om det är fel kan väl någon vänlig själ flytta den till rätt plats.

 

Frågan lyder:

Om jag och en god vän köper var sin DVD-film och sedan gör en kopia var och byter dessa, är det lagligt eller ej?

Det är alltså inte frågan om masskopiering utan bara en kopia var som vi sedan byter.

 

/Micael

 

 

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr inte lagligt vare sig det är 1 eller 5000 ex.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Tack för svaret!

 

Har det tidigare varit tillåtet att kopiera musik/film för så kallat privat bruk, eller har jag fått det om bakfoten.

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det tidigare varit tillåtet att kopiera musik/film för så kallat privat bruk

Inte så länge jag kan minnas i alla fall. Du har ju den fina "introt" på varenda film du hyr/köper/lånar ang kopiering och visning. Det har ju funnits sen länge tillbaka på VHS.

 

Inte på film i alla fall, musik är jag osäkrare på. Alla nya lagar i och med piratkopiering och utdelning på nätet kan jag inte, bara att man inte får..

 

Musikskivor i min tolkning är att du får "säkerhetskopiera" för eget bruk men inte ge bort kopiorna. Det är ju som att dela ut på nätet.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
Alla nya lagar i och med piratkopiering och utdelning på nätet kan jag inte, bara att man inte får..

 

Det räcker ju med det.....

 

Tack för informationen!

 

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2006-03-26 19:02:11 av Micael Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl fortfarande lagligt att kopiera sin film och ge bort den kopia till en kompis? Det där som står i början av filmen är bara strunt och inget man behöver bry sig om. Det är bara nånting som filmindustrin gärna vill ska vara lag.

Edit: Det gäller musikskivor också.

[inlägget ändrat 2006-03-26 19:37:16 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där som står i början av filmen är bara strunt och inget man behöver bry sig om. Det är bara nånting som filmindustrin gärna vill ska vara lag.

 

Varför är det då olagligt att ladda ner film? Det är väl samma sak som att ge bort en kopia?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har väl hört talas om kassettagviften på tomma media? Den är just till för att kompensera rättighetsinnehavarna för din lagliga privatkopiering.

Det här är klippt ur länken under:

 

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.

 

http://www.sweden.gov.se/sb/d/6143;jsessionid=aylTR1qh2job

 

[inlägget ändrat 2006-03-26 20:02:36 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid.

 

Ok jag ger mig :)

 

Jag hade fel men har inte kollat lagen heller, ledsen om jag lurat någon men trodde verkligen att man bara fick kopiera för eget bruk typ "säkerhetskopior" inte ge bort.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rodde verkligen att man bara fick kopiera för eget bruk typ "säkerhetskopior" inte ge bort.

 

Du är inte ensam om att tro det. Film och musikindustrin vill gärna få oss att tro att det inte är tillåtet. Det är ju bara att kolla på texten som rullar i början, precis som du sa. Och samtidigt vill dom klå oss på kassettavgift för våra tomskivor där vi lägger bilder och filmer tagna med egen videokamera....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kringgående av tekniska åtgärder

Enligt de nya reglerna är det förbjudet att kringgå kryptering, lösenordsspärrar och liknande som används för att skydda musik och filmer m.m. som t.ex. säljs för nedladdning

över Internet. Det är också förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av t.ex. musik eller film.Man får alltså inte knäcka eller gå runt en lösenordsspärr eller kryptering för att gratis ta material som är till försäljning på nätet. Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.

 

Det finns dock undantag som alltid. Säg den skiva som inte har kopieringsskydd idag och jag tolkar detta som olagligt.

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock undantag som alltid. Säg den skiva som inte har kopieringsskydd idag och jag tolkar detta som olagligt.

 

Jovisst, det är sant. Men om du och din kompis kör Linux, då får du avlägsna spärren för att kunna titta på filmen.

 

[inlägget ändrat 2006-03-26 20:54:52 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det får du men du får inte kopiera den och ge den till kompisen och behålla orginalet själv.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
...att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner...

 

Intressant!!

 

Men då uppstår ju genast frågan vad som är "några få exemplar" är det 2-3 eller kanske 10-15?

Fast det jag egentligen skulle vilja förstå är varför det inte går att skriva en lagtext så att det inte blir tolkningar av varenda mening. Eller det kanske är det som är meningen med lagtexter.

 

Tyckte det var lustigt att man får göra kopia för eget bruk så länge man inte bryter något kopieringsskydd om man inte använder Linux. Så om jag hade en dator med Linux och en med Windows är det alltså tillåtet för mig att göra en kopia på linuxdatorn, men inte på windowsdatorn. Om jag fattat detta rätt är det ju som hämtat ur Monty Python eller liknande.

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag hade en dator med Linux och en med Windows är det alltså tillåtet för mig att göra en kopia på linuxdatorn, men inte på windowsdatorn.

 

Nej det är tillåtet att "knäcka" kopieringgkyddet för att kunna titta på dvd-filmen på linux-datorn.

 

Vad som däremot är intressantare att fundera på är Musik-cd (som ju är lagligt att kopiera till sina vänner) med så kallat kopieringsskydd. Om kopieringsskyddet består i ett program som försöker installera sig när jag stoppar i cd-skivan. Om jag väljer [Nej] på installationen så kan jag ju "rippa" låtar eller kopiera precis som vanligt. Är detta att kringå kopieringsskydd?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
Nej det är tillåtet att "knäcka" kopieringgkyddet för att kunna titta på dvd-filmen på linux-datorn.

 

Ahaaaa!

Tack för klargörandet, nu har jag ju ingen linuxdator, men lagar är allt underliga ibland.

 

Om jag väljer [Nej] på installationen så kan jag ju "rippa" låtar eller kopiera precis som vanligt. Är detta att kringå kopieringsskydd?

Låter ju som lite parodi.

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Juridik - ett bra ställe att pratar lagar och regler...

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...