Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen webserver hemma


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det är svårt att starta en egen webserver hemma.

 

Är det mycket svårt att lära sig?

Var ska man börja?

Vilka förkunskaper behöver jag?

 

Är Windows server 2003 lättare att klara av eller Linux och Apache?

 

Tack för alla tips

 

[inlägget ändrat 2006-03-26 11:56:38 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra Apache under XP om du vill. Jag har själv lekt lite med Apache, PHP, MySql och allt som behövs för att göra t.ex. forum och köp & sälj-siter. Det är inte alls särskilt svårt att installlera, lite pillande i textfiler för att få till sökvägar och rättigheter och så bara. Jag hade inga som helst kunskaper om allt det här, men har ändå lyckats få igång t.ex. PhPBBB, som är ett forum, så då måste det vara enkelt.

Att bara installera Apache för att få igång en enkel webbsida är väldigt enkelt. Det finns mycket hjälp att få på nätet, och textfilerna som följer med Apache räcker för att få igång själva webbservern.

Gör som jag, ladda hem och installera, prova dig fram tills det funkar. Det är jätteskoj när det plötsligt fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, ladda hem och installera, prova dig fram tills det funkar. Det är jätteskoj när det plötsligt fungerar

 

Nemen vad kul att det är så enkelt :-)

Så jag börjar med Apache? Är det gratis? Behöver man fullversion?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag installerat Apache men jag fick ett error som ser ut så här:

 

Det går inte hitta filen: No installed service called Apache2

 

Men jag har inte angett Apache2 någonstans! Vad är detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer det felmeddelandet? Om jag minns rätt (det var ett tag sen jag provade) så dyker apache upp i startmenyn. Där finns en massa alternativ, b.l.a. starta och stoppa servern samt att editera filen med alla inställningar.

Kolla i aktivitetshanteraren att Apache verkligen är startad. Jag har för mig att man får en ikon nere till höger bredvid klockan, där man också kan se om servern är igång. Nån med bättre minne kanske kan fylla på här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer upp när jag startar Apachen.

Men ikonen bredvidd klockan finns också.

Under instalationen fick jag också ett felmed om port 80. Och jag har läst nånstans att vissa ISP stänger port 80.

Hur kan jag kolla att jag har den öppen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligtvis så att du redan har nåt program körande som lyssnar på port 80. Testa att köra netstat i ett kommandofönster och se om det finns nåt som lyssnar på port 80 (dvs http). I så fall får du antingen stänga ner det programmet/tjänsten eller köra apache på nån annan port. Program som kan tänkas ockupera port 80 är t ex andra webbservrar, vissa brandväggstjänster, Skype osv.

 

Se även:

http://www.petri.co.il/quickly_find_local_open_ports.htm

http://httpd.apache.org/docs/2.0/platform/windows.html

http://www.google.com/search?q=%22no+installed+service+named+apache2%22

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lörde netstat och jag ser det här under Extern adress:

Localhost:1780

Localhost:1783

Localhost:1785

osv.

 

Jag hittar inget som liknar port80

Har varken Skype eller messengers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag installerat Apache på en annan dator och jag fick inget felmeddelande :thumbsup:

 

Vad gör man sedan? Hur kan jag testa och se att det verkligen funkar?

Jag har även en domän som jag kan ändra DNSer för.

Vad ska nya DNSer heta, är det min IP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver "localhost" i adressfältet i din webläsare så borde du få upp en sida som talar om att Apache är installerad och fungerar. Om det inte händer nånting, så är det felsökning som gäller. Öppna konfigurationsfilen som heter "httpd.conf" och kolla igenom så att alla sökvägar stämmer med din installation. Det är mycket text, men sätt dig i lugn och ro så förstår du efter ett tag hur den är uppbyggd. Webbsidorna brukar ligga i en katalog som heter www.

Hur du gör med din domän har jag ingen aning om, jag har bara kört lokalt för att leka lite.

 

Ikonen vid klockan, är den grön, förresten? Är den det så borde Apache snurra, är den röd så är den inte startad.

 

Önskar jag kunde hjälpa till mer, men jag har redan en minimal Apache installerad som mediaserver till min ShowCenter och vill inte sabba den genom att lägga in den riktiga Apache. Den ligger helt dold utan några ikoner eller startmenyer, så den funkar inte riktigt som en full installation. Det enda jag ser av min, är en tjänst som heter just Apache.exe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då det funkar med localhost och jag kan starta asp filer som jag brukade göra med IISen.

Men det är som bekant lokalt i min burk.

 

Jag vill köra mot internet och allmänheten.

 

Ska kolla lite hur DNS ändras så fixar jag det.

 

Men jag är lite fundersam,... Om nu Apache gör sama ska som IIS, varför ska man installera Apache?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är lite fundersam,... Om nu Apache gör sama ska som IIS, varför ska man installera Apache?

 

Ja, det kan man fråga sig.. Jag har provat båda och tycker på nåt sätt att Apache är enklare, speciellt när man börjar installera PHP och MySQL t.ex.. Men du kan ju prova IIS också och känna efter själv vad du trivs bäst med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan ju prova IIS också och känna efter själv vad du trivs bäst med.

 

Skillnaden är kanske att Apache är gratis?...

 

Men då är jag närmare mitt mål än jag trodde.

Nämligen att nå servern utifrån.

Ska prova med en dator och gammaldags modem.

 

 

 

EDIT:stavfel

[inlägget ändrat 2006-03-26 15:38:27 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Skillnaden är kanske att Apache är gratis?...

 

IIS i sig är också gratis, eller rättare sagt, den ingår i XPP (dock något begränsad) och i server-versionerna av Windows.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IIS i sig är också gratis, eller rättare sagt, den ingår i XPP (dock något begränsad) och i server-versionerna av Windows

 

Jag har nu startat Apache-servern men det verkar som om man inte kan köra ASP.

 

När Apachen är igång så kan jag inte starta IISen och tvärtom!

Och utan IIS så kan jag ju inte köra asp...

 

Vad kan man göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vad kan man göra?

Varför dumpar du inte Apachen och kör enbart IIS? Har bara skummat igenom tråden så jag kanske missat någon viktig orsak till detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dumpar du inte Apachen och kör enbart IIS?

 

Nej, jag fick för mig att Apachen var bättre, eller i alla fall gratis med obegränsad antal användare.

 

Men just nu är det viktigare för mig att ha en webserver som man kan komma åt "utifrån".

 

Jag har en router med inbyggd firewall där jag angett en fast IP.

Hur ska jag konfigurera den för att komma åt den dator som kör IIS servern?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller säg att jag tar bort raoutern helt.

Hur kan jag komma åt min server?

Kan jag bara skriva ip-adressen och sedan localhost?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hur kan jag komma åt min server?

Kan jag bara skriva ip-adressen och sedan localhost?

Nä, bara ip-adressen. Du har satt upp en ny Website för ditt IP va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör utan router och har din server direkt mot nätet så är det bara att skriva in det IPet du har i webbläsaren, skall du köra med router så är portforwarding att föredra, peka port 80 mot din server i routern osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...