Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP NT installation


maz0

Rekommendera Poster

Försöker att installera NT på min dator (som är ny formaterad och har FAT16).

Får upp detta meddelande,

 

"Setup is uable to locate the harddrive parition by the MS-DOS portion of setup.

 

When you run the MS-DOS Windows NT setup program, you must specifiy a temorary drive that is supported by Windows NT."

 

Vad skall jag göra??????

 

Tack på förhand.

 

mz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är du 100% säker att det är en FAT16 ?

 

Hur gör du installationen från Boot disketer eller direkt bootar från CD:n ?

 

boot diskar gör du från win9x/DOS med "winnt.exe /OX" och från annan NT maskin "winnt32.exe /OX"

 

När du installerar NT behöver du inte fdiska eller formatera hårdisken före utan du gör detta under installationen.

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först försökte jag att köra över win98, vilket inte fungerade, så jag tömde datorn (formaterade HD) och försökte igen, utan lyckat resultat. Då fick jag veta att sen skall göras under FAT16,

så jag gick in i Fdisk och raderade den partitionen (den enda som fanns) för att sedan lägga till en ny, kollade sedan på info i fdisk och där stod det FAT16.

 

När jag startade installationen första gången så blev jag ombed att ha tre tomma disketter.....vilket jag nu har och det är de som jag använder vid bootning.

 

Provade igen att installera utan lyckat resultat.....får hela tiden samma fel meddelande.

 

 

[inlägget ändrat 2000-08-16 13:00:18 av kingzotter1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är NT4 du försöker lägga in... är det enklast, tycker jag, att boota från CD:n. Nu kanske du inte har en Bootbar inst. skiva... eller en gammal dator som inte stödjer bootning från CD.

 

Enklast att göra då är att skapa Fat16 volymen och formatera den... Sen lägga hela installations katalogen på HD:n... Kör sedan installationen från HD:n... Detta gör att man inte behöver ha några bootdisketter...

 

Kräver att man använder sig av ett par extra "/"... Kommer inte ihåg exakt vad det var... Finns i en textfil på CD:n!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-->klipp<--

Kräver att man använder sig av ett par extra "/"... Kommer inte ihåg exakt vad det var... Finns i en textfil på CD:n!

-->klipp<--

 

...eller gör din egen "/" fil:

 

winnt /? > c:\Minflagglista.txt

 

som du sen kan öppna med tex edit

 

 

____

MVH

/C

[inlägget ändrat 2000-08-16 15:43:06 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp.....problemet är löst....det är så pinsamt att jag blir röd i hela ansiktet.....de tre första disketerna var gjorda när hårddisken var i FAT32, så jag var ju tvungen att göra ny i när HD´n var i FAT16....

Man lär sig något nytt varje dag.

H/MZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...