Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WMV-filer paralyserar Windows Media Player(=WMP)


Den bredbandseftersatta  landsorten

Rekommendera Poster

Den bredbandseftersatta  landsorten

När jag försöker spela upp filmer från webben eller nedsparat paralyseras WMP eller arbetar ytterst långssamt, typ 1b/s.

Vad kan det vara för fel?

 

Jag har en massa videoband som jag vill föra över till DVD, samt en massa LP som jag vill föra över till CD, men det förutsätter att datorn löper klanderfritt.

 

Jag har:

Windows XP Home + SP2

 

Internet Explorer 6.2900.2180

Windows Media Player

ActiveX 10, Flash & Shockwave

 

CPU: AMD Athlon64 3200+

Moderkort: MSI K8N Neo3

RAM: 512MB

Grafik: MSI NX6200AX256MB (Nvidia GeForce 6200)

Ljud: Creative Audigy2

3 hårddiskar = 300 GB

CD-läsare (Samsung)

CD/DVD-brännare (LG)

 

 

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

[inlägget ändrat 2006-03-24 13:11:36 av Den bredbandseftersatta landsorten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat någon annan spelare som winamp eller VLC player om det är samma sak där?

 

http://www.videolan.org/vlc/

http://www.winamp.com/player/

 

Personligen tycker jag att WMP är klumpig och drar onödigt mycket kraft ur datorn och använder winamp.

 

Fungerar dessa spelare utan problem så kanske du behöver uppdatera WMP eller installera om den.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bredbandseftersatta  landsorten

Tack, Milla, för Ditt svar. Men det väcker 2 nya frågor:

1 Hur avinstallerar man Windows Media Player? eller

2 Hur inaktiverar man Windows Media Player?

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det går inte att avinstallera WMP, men varför vill du göra det? Det är ju bara att låta bli att använda den och istället använda något av det Milla tipsade om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bredbandseftersatta  landsorten

Bästa Anjuna Moon!

Jag skulle helst vilja avinstallera WMP för att avvärja att det ligger något

f-nskap kvar i Registret!

Det näst bästa är att inaktivera WMP, men jag har glömt hur man gör!

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag vet inte om följande metod är att rekommendera, men gör en återställningspunkt och testa om du vill. Hittade tipset i ett annat forum

 

Från Start->Kör program(Start->Run) skriv in och kör

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\wmp.inf,Uninstall 

 

Ett annat tips var att gå in i Control Panel->Add Remove Programs->Add/Remove Windows Components och avmarkera Windows Media Services

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När andra spelare rekommenderas får väl jag flika in med Zoomplayer.

 

http://www.inmatrix.com

 

Suverän spelare med en dedikerad utvecklare bakom som lyssnar på användarna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-24 19:56:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bredbandseftersatta  landsorten

Bästa Milla!

Jag satt och läste igenom de olika svaren (TACKAR ALLRA HJÄRTLIGAST FÖR EDRA GODA RÅD) och börjar undra om det är så att jag har för litet RAM-minne med 512MB?

Kan jag köpa ytterligare 512MB utan att kretsen är matchad med den jag redan har?

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar hem filen som låser WMP och försöker spela upp den vad händer då? (ahh - ser att det går segt även då)

 

512 MB minne ska annars vara nog men mera minne skadar aldrig. Räkna dock inte med att en uppgradering av minnet ska lösa just detta problemet.

 

En annan fråga att ställa är:

Hur länge har detta problem existerat? Har det plötsligt uppsått och kan du erinra dig vad du då gjort innan som kan ha påverkat WMP?

 

Är det i webbläsaren inbäddade filmer som går segt eller är det när WMP öppnas och ska buffra?

 

Vad har du för codecar installerade på datorn? Något "#% codec-paket? Är det en viss typ av filmer som går segt, dvs WMV, AVI, MPG?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bredbandseftersatta  landsorten

Jag skaffade moderkort, 160GB hårddisk samt grafikkort 2005-11-28 samt installerade dem. Dessutom installerade jag Hauppauge TV-kort WinTV-HVR 1100.Då uppstod problemet, och då jag vände mig till Hauppauge support fick jag veta att det kortet inte var kompatibelt med moderkortet (se inledande inlägget!). Jag fick rådet att byta till Hauppauge WinTV-HVR 1300, som har en hårdvarukonfiguration där 1100-kortet har en mjukvarukonfiguration. Jag vågar inte installera 1300-kortet förrän "seghetsproblemet" är undanröjt.

 

Måste kanske registret rensas?? Jag körde ett demo på Registerrensning, som påstod att jag hade över 300 fel i registret, de flesta rester av avinstallationer. Finns det någon bra, freeware register editor, som man törs använda? Jag är inte speciellt kunnig i de avancerade dator-funktionerna.

 

Filmerna går segt när de buffras i WMP.

 

Var/hur kollar jag efter olika Codec?

 

Hej, värderade Systrar/Bröder!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde ett demo på Registerrensning, som påstod att jag hade över 300 fel i registret, de flesta rester av avinstallationer.

Sådant segar inte ner datorn nämnvärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var/hur kollar jag efter olika Codec?

Ett sätt är att kolla med programmen GSpot eller AVICodec. Ett annat är att starta mplayer2 genom att skriva in det i start menyn -> kör. Starta sedan film däri och öppna egenskaper och läs av vilka codecar/filter som används.

 

Annars har jag ingen egentlig aning om vad som orsakar dina problem.

Dessutom installerade jag Hauppauge TV-kort WinTV-HVR 1100.Då uppstod problemet, och då jag vände mig till Hauppauge support fick jag veta att det kortet inte var kompatibelt med moderkortet

Ehh - ett TV-kort som ej är kompatibelt med ett specifikt moderkort?

Knäppt är kanske ett lite väl ett milt uttryck...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa Milla! Jag satt och läste igenom de olika svaren (TACKAR ALLRA HJÄRTLIGAST FÖR EDRA GODA RÅD)

 

Jag ser att du hunnit få en del svar och det är lite vad jag skulle ha svarat med och du har fått experthjälp också så.. jag avvaktar :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

hej! jag kan inte spela upp wmv-filer i webben. Istället för att mediaplayer öppnas som nytt fönster och spelar upp filmen så kommer jag direkt till en sida som säger "webbsidan kan inte visas". snälla hjälp mig med detta! Det konstiga var att jag köpte datorn för 2 dagar sen och första dagen funkade det men igår och idag funkar det inte. kan det ha med nån uppdatering som gjorts i mediaplayer att göra?

 

Tacksam för svar!

Jim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bredbandseftersatta  landsorten

Hej, Jim!

Jag beklagar, men jag har inte lyckats finna någon orsak tll krånglet. Dessutom lyckades ett virus ta sig in i datorn och jag blev rvungen att formatera C-disken , varvid alla mina meddelanden på Outlook Express försvann.

Jag hoppas att någon god broder/syster kan ge Dig något tips!

MVh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...