Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av dator (skärm, minne, grafikkort, etc.)


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej, En dator här hemma kör huvudsakligen WindowsXP PRO, OfficeXP, Photoshop (bildredigering), Internet och lite annat som är mer smått än stort. Det körs inga spel på datorn! Datorn har jag byggt själv för drygt ett år sedan och den fungerar bra, men ska nu uppgraderas en del tycker hon. Moderkortet är Asus P4PE med Intel Celeron processor 2GHz och detta ska sitta kvar. Arbetsminnet är idag ynkliga 2x128MB PC2700 Samsung CL2.5 och ska uppgraderas. Grafikkortet är Nvidia TNT 16MB och fungerar hyfsat men ska bytas ändå. Sedan blir det en ny hårddisk och en DVD-brännare. Så nu till funderingarna som jag hoppas att ni som är mer kunniga kan svara kring :thumbsup:. Kan ju säga att jag tänkt handla på www.komplett.se för de känns bra helt enkelt.

 

Bildskärm:

Kvalitet på grafiken som visas på skärmen är mycket viktigare än något annat, detta eftersom datorn används mycket till bildredigering. Snabbhet, ja det är bra om den är snabb såklart och har god bandbredd.

På en plattskärm 19" så är ofta max upplösning 1280x1024 vad jag kan förstå. Men om man som här hemma vill köra 1024x768 (vilket jag föredrar) eller lägre så blir det som är på skärmen ganska grötigt med oskärpa med mera (detta syns framförallt tydligt på text). Endast med plattskärmens maximala upplösning så blir det skarpt och fint. Detta är vår erfarenhet efter att ha undersökt ett par olika plattskärmar i butik (ganska dyra dessutom faktiskt).

Fenomenet känner jag inte alls till från de gamla CRT-skärmarna, där verkar man kunna välja vilken upplösning som helst och bilden är lika skarp och bra i alla lägen ändå. Varför är det så knepigt för just plattskärmarna att köra lägre upplösningar? Är vissa plattskärmar bättre på detta och vissa sämre eller är det tekniken som sådan som är ”dålig” helt enkelt?

Om det finns plats på skrivbordet för en bildskärm Samsung SyncMaster 997MB CRT 19" för 1800kr, så är det kanske ett verkligt bra val? Detta trots att det nästan bara säljs plattskärmar idag med millisekunder och andra finesser ;), en djungel kan man ju lugnt säga.

Kvalitet och prestanda väger alltså betydligt tyngre än att skärmen är tunn (och justerbar förstås förmodligen). Vilka erfarenheter har ni själva? Max 2000kr är rimligt för en ny bra skärm tycker vi.

 

Arbetsminne:

På hemsidan finns ett verktyg som heter Crucial minneskonfigurator och som ska hjälpa till att välja rätt minnen i djungeln. Med moderkortet ASUS P4PE så kommer konfiguratorn fram till att ”Max component density: 512MB”. I manualen till kortet så står det att man kan ha upp till 1GB per modul (i alla fall på första kortplatsen). Och sen, dubbelsidig eller enkelsidig modul… jag vet knappt vad det betyder och kanske spelar det ingen roll vilket det blir? Vilket är bäst och hur vet jag vad det är jag köper?

Jag tänkte uppgradera genom att slänga de gamla minnena och istället installera ett enda minne ”Crucial PC2700 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 128Meg x 6” för 990kr på www.komplett.se. Verkar det klokt? Det finns väl ingen anledning att köpa PC3200 med CL3 istället (jag vill inte överklocka och sådant ändå ju)…?

 

Grafikkort:

Vet inte alls vad som är bra eller inte. Vill ha ett tyst kort (utan fläkt alltså) och sedan med DVI ifall det ändå blir en plattskärm. För övrigt ska det vara bra bildkvalitet och inte kosta mycket alls. Tänker på “Asus GeForce 6200 128MB DDR, N6200, AGP8X, TV-Out, DVI-D, Retail” som kostar endast 495kr. Vad betyder “DVI-D”, är det någon speciell sorts DVI? Annars verkar det vara ett klokt val eller? Jag klarar mig med 128MB grafikminne?

 

Hårddisk:

Moderkortet stöder SATA och jag tänker därför köpa en hyfsat rymlig hårddisk med sådan anslutning. På många hårddiskar som säljs så står det SATA2, men det fungerar bakåtkompatibelt väl om man bara har SATA?

Det ska vara en ”lagom snabb” och gärna tyst hårddisk och sval hårddisk till litet pris.Har i princip bestämt att det blir ”Hitachi (IBM?) Deskstar T7K250 200GB SATA2 8MB 7200RPM”. Någon nackdel med denna? Jag har läst tomshardware och kommer fram till att seagate inte är så fantastiska trots allt, och de andra märkena vet jag inte mycket om alls.

 

DVD-brännare

Ingen aning vad som är bra eller inte. Är det hugget som stucket? Varje försäljningsföretag verkar ha sina egna favoritmärken. Sneglar på en som heter ” NEC DVD±RW-brännare, ND-4571A, 16x, Dual, Ram, LabelFlash, Svart OEM”. Jobbar den tyst och snabbt?

 

Så det var nog allt. Vore fint med lite synpunkter från er som är kunniga. Vad dumt att det blev så mycket text i inlägget, men det är svårt att skriva kort och koncist.

 

Mvh Johan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har något att säga alls? Konstigt... kom igen nu är ni snälla! Vädret är rått ute så passa på att hjälpa till vid datorn. :).

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har det varit strålande solsken hela dagen!

 

Varför är det så knepigt för just plattskärmarna att köra lägre upplösningar? Är vissa plattskärmar bättre på detta och vissa sämre eller är det tekniken som sådan som är ”dålig” helt enkelt?

Det är tekniken, en plattskärm är "uppbyggd" av pixlar/bildpunkter, till skillnad från en CRT som fungerar som en TV där det är en stråle som sveper över skärmytan och bildpunkterna bara bestämmer hur ofta som strålen ska ändra sig, förenklat beskrivet.

 

1 GB minne låter väl bra.

 

Det ska gå bra att stoppa in en SATA2-disk i ett moderkort som är gjort för SATA1. Däremot tror jag inte att det är någon ide att betala mer för en SATA2-disk än för en SATA1, hastighetsskillnaden mellan dem (med ett SATA2-moderkort) i verkligheten är försumbar.

 

Själv har jag inte byggt någon dator, så jag kan inte svara på dina andra frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret Cecilia! Det är väl många som inte svarar för att det är för mycket text i inlägget, rena romanen ju, å andra sidan brukar det ju bli en massa följdfrågor om man är för kortfattad...

 

Det är tekniken, en plattskärm är "uppbyggd" av pixlar/bildpunkter, till skillnad från en CRT som fungerar som en TV där det är en stråle som sveper över skärmytan och bildpunkterna bara bestämmer hur ofta som strålen ska ändra sig, förenklat beskrivet.

 

Vågar jag gissa att plattskärmstekniken alltid kommer att dras med problematiken att lägre upplösningar är svåra att få till? Kommer det att kunna bli bättre med tiden? T ex om en plattskärm är utrustad med en högre maxupplösning så borde det bli bättre resultat vid lägre upplösningar, väl... eftersom pixlarna då ligger närmare varandra.

 

Hur fungerar det med fotografier som man har i datorn och visar på en plattskärm? Om fotot har en helt annan upplösning än plattskärmen, blir det förvrängningar då? Osv...

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om plattskärmen har en naturlig upplösning på t ex 2000 x 1500 så blir det förstås bra med grafikkorts-upplösningen 1000 x 750 också eftersom det innebär att den kommer att rita 4 av sina bildpunkter för varje bildpunkt från grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med fotografier som man har i datorn och visar på en plattskärm? Om fotot har en helt annan upplösning än plattskärmen, blir det förvrängningar då?

 

Det har inget med bildskärmstekniken att göra utan är en funktion i det "tittprogram" du använder. Med andra ord, så länge du håller dig till skärmens naturliga upplösning kommer det inte att vara nåt ptoblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...