Just nu i M3-nätverket
Jump to content

WinMediaCenter s-video?

The_Master

Recommended Posts

Hellu!

Slet upp ett paket med nya sköna datorprylar som landat i bevlådan idag! I paketet låg ett tv-kort, och med förväntningar bortom allt förnuft slängde jag in grejerna i datorn och börja testa med Windows Media Center. Men ganska snabbt ändrades mina förväntningar till ren förtvivlan… digital-tv-mottagningen hemma är ganska hopplös, (vilket jag redan misstänkte innan, Men det fungerade ändå bättre än vad jag hade hoppats på (får köpa ny antenn och grejer till sommarn.))

Däremot hade jag hoppats på att jag skulle kunna koppla in satellit-boxen i s-video-ingången på tv-kortet och sedan få upp den som en kanal i mediacenter. Men nej då, så enkelt ska det inte vara… Någon som vet hur man ska göra för att lyckas? Eller om det ens går?

Förslag på andra ”Entertainer-program” så som WinMediaCenter där det fungerar gillar jag:)

Mitt nya tv-kort är ett:

TerraTec Cinergy 1400 DVB-T

Os

Windows Xp Media Center Edition 2005

Med vänliga hälsningar Marcus

Däremot hade jag hoppats på att jag skulle kunna koppla in satellit-boxen i s-video-ingången på tv-kortet och sedan få upp den som en kanal i mediacenter.

Om boxen kan leverera en s-video signal så bör det fungera med en SCART > s-video adapter (med kabel ett par hundra kronor om du köper god kvalitet).

Risken är dock att boxen bara kan leverera komponent (RGB) och komposit. I så fall så får du använda dig av kompositsignalen då det inte finns några TV-kort som klarar komponent in, tro mig jag har letat:thumbsdown:

Det finns "konverterare" som gör om komponent till s-video men priserna börjar på 2000:- och det är tveksamt om man gör någon större vinst.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Jag har kopplat som en dåre och det tycks fungera, jag kan t.ex. ”fånga” film i ”movie maker” från s-video ingången, dvs. digtalboxen. Jag går från scart till s-video-ingången på tv-kortet (eller komposit som det är igentligen) Så där är det inga problem, tror jag…

Grejen är att jag vill kunna använda s-video ingången i Windows mediacenter så att den dyker upp som en tv-kanal. Jag vill alltså kunna se på tv från digitalboxen via datorn!

Marcus

[inlägget ändrat 2006-03-23 10:17:29 av Zarquon]

MCE har i dagsläget bara stöd för antingen Analoga ELLER Digitala TV-kanaler.

Om kortet har Videoingång så får man snällt använda "nån annan" programvara i.s.f. MCE.

Det här problemet har jag på samtliga TV-kort jag hittills provat.

MS får nog uppdatera sitt MCE eller kanske inleda samarbete med tillverkarna av TV-kort !

Tillverkarna av TV-kort bör också inleda ett samarbete med Teracom annars kommer vi som har "icke godkända kort" att få ett h-vete i framtiden.

Teracom lägger lite då & då ut diverse förändringar i sändningen som gör att alla våra "icke godkända kort" hänger sig titt som tätt!

Detta har Teracom bekräftat då jag "ställt dom mot väggen" !

Ett problem som vissa kort har i dag är när sändningen växlar till/från Riks/Lokal TV samt mellan huvudprogram & reklam (TV4).

/Benke

[inlägget ändrat 2006-03-24 11:24:42 av bejo18]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...