Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur komprimerar jag mina avi-klipp i Adobe Premiere 6.5?

sn

Recommended Posts

Hej!

Sitter och jobbar i Adobe Premiere 6.5. Har klippt i ordning min film som jag vill ha det och har nu ett antal avi-filer. Saken är den att de är ju så pass stora, vill ju bränna ner mina klipp på en dvd. Hur komprimerar jag mina klipp? Tacksam för alla tips-

Brandklipparen

Hej!

Vad ska du använda avi-filerna till? Köra dem i en videospelare eller enbart förvara dem som avi-filer på en data-DVD?

Brandklipparen

OK. Då handlar det ju om att du behöver ett brännarprogram till villket du importerar dina avi-filer, exempelvis Nero eller ngt annat liknande. Kanske du redan har ett sådant program förinstallerat på datorn?

Din ursprungliga fråga om behov av komprimering tycker jag faller eftersom du förmodligen vill ha bästa möjliga kvalitet på DVD-filerna.

Kom inte ihåg att fråga dej om det inte i Premiere 6.5 finns en export till DVD direkt? Har Premiere Pro och där kan jag exportera ett projekt direkt till DVD via min DVD-brännare.

[inlägget ändrat 2006-03-22 20:23:01 av Brandklipparen]

[inlägget ändrat 2006-03-22 20:23:25 av Brandklipparen]

Brandklipparen

Inga problem när du bränner dessa till DVD. Du får väl ledigt plats med 35-40 minuter på en skiva.

Brandklipparen

Jo, visst. Du kan i Premiere välja att exportera i ett annat format genom att använda alternativet Windows Media Encoder (åtminstone i PP Pro). Du får betydligt mindre filer, men du får också kvalitetsförluster. Varför inte använda flera DVD-skivor?

Eftersom sn vill spela upp dem på sin vanliga dvdspelare är det MPEG2 som gäller och då inom gränserna för dvdstandarden.

Vanliga bitrates är 7-8 mbit/s, lägre om materialet tillåter det. Med 7mbit/s ryms det runt 1,5 timme på en skiva.

Brandklipparen

I PP Pro når du komprimeringsalternativet mpeg2 via Export och Windows Media Encoder. Hoppas det funkar även i 6.5.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...