Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försäkringsersättning


Monica Jansson

Rekommendera Poster

Monica Jansson

Hej!

Jag har en kontering som jag har problem med.

Det gäller en försäkringsersättning och jag har konterat

den så här:

1940 30000kr 1220 30845kr

1680 40000kr 1400 10000kr

1229 22097kr 3994 51252kr

30000kr har jag fått 2005 och 40000kr har jag fått 2006.

Branden skedde i dec. 2005.

Försäkringen avser Inventarier 50000kr Lager 10000kr förlorad arbetsinkomst 10000kr.Inventarie kontona ser ut så här efter konteringen:

1220 -9982kr

1229 +22097kr

S:a 12115kr

Inventariernas värde 2005 UB 20863kr

Är det på 12115kr som jag kan göra avskrivningar på i

fortsättningen?

Tacksam för hjälp.

MVH Monica

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att hänga med på konteringarna, men generellt kan sägas att avskrivningarna ska göras på anskaffningsvärdet. Det spelar då ingen roll vilken ersättning du fått i pengar, utan du ska utgå ifrån vad de befintliga inventarierna och lagret är anskaffat för. Försäkringsiinkomsten kommer som en intäkt och du löser ut en kostnad för den lagerförstörelse som skett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monica Jansson

Hej!

Ditt svar säjer mej inte mycket mer än vad jag visste

förut. Det är exakt hur man konterar som jag vill veta.

Värdet på förstörda inventarier och det som har skrivits

av sen jag köpte dem ska återföras nu när de är borta.

Jag skulle vilja att du tittar på min kontering i detalj

och ser om jag har gjort rätt, om du är kunnig i bokföring.

MVH Monica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är det, jag behövde bara tänka efter lite...

 

Men nu kommer ett svar:

 

I företagets bokföring debiteras självrisken på kontot 6320, och motkonto blir då 7320. Momsen för detta debiteras konto 2640, med motkonto 1470.

 

Debitera sedan det faktiska beloppet du erhåller från försäkringsbolaget på 1920 (1020) och krediteras konto 3994 (3880).

 

 

Värt att tänka på:

Vid räkenskaplig avskrivning och restvärdeavskrivning medges inte något särskilt utrangeringsavdrag för maskiner och inventarier som anskaffats före beskattningsåret. Utrangeringsförlusten inryms i det 30-procentiga respektive 25 procentiga avdragsbeloppet. För maskiner och inventarier som införskaffats under beskattningsåret och som förlorats samma år får man dock direkt avdrag anskaffningskostnaden både vid r äkenskapsenlig avskrivning och restvärdeavskrivning.
(IL 18 kap 15§)

 

 

Får du ut en likvärdig utrustning och endast ska betala en viss självrisk så gör du så här.

 

Pengarna ska betalas 1920 (1020).

 

Det bokförda anskaffningsvärdet för den helt förstörda maskinen krediteras 1200 (1800).De ackumulerade avskrivningarna debiteras konto 1209 (1809).Mellanskillnaden debiteras konto 1200 (1800).

 

 

Självklart så har inte du exakt samma kontoplan som jag har, men nu har du ett hum om hur jag skulle göra i denna fråga. Sen finns det en skillnad i tillvägagångssätt på maskiner/lager etcetra...

 

Jag tyckte det var enklare att skriva ner mitt tillvägagångssätt för detta än att gå in och bedömma dina konteringar. Det finns idag alldeles för mycket som kan vara rätt utan att man riktigt vet.

 

Jag hoppas det löser sig för dig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monica Jansson

Hej!

Tack för ditt svar. Jag är nöjd med svaret och hoppas

att det är som du skriver. Så nu kommer jag att klara

av deklarationen. Hoppas att jag får återkomma om det

blir fler problem framöver.

MVH Monica Jansson

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...