Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Smart snabb drop-list?

Vickan7

Recommended Posts

Jag har ett bekymmer och det är att i mitt program finns det 23 droplistor som alla jämförs med ett värde i ett recordset för att markera rätt värde. Detta gör att asp-sidan blir väldigt slö. Finns det något smartare sätt att göra detta eller något annat än droplistor som är lika användarvänligt?

Programmet är ett tidkort och i droplistorna väljer man när man kom och gick mm.

Bit ur koden

<td width="50" bgcolor="#FFFFD2" bordercolor="#FFFFD2" >
<select name="mandag_kom" size="1" class=kom_gick_box>
<%for timme = 0 to 23
        for minut = 0 to 55
           tid = Right(Cstr(timme + 100), 2) & ":" & Right(Cstr(minut + 100), 2)
           if rs_str_user.BOF <> True Then				if tid = rs_str_user("tidkort_mandag_kom") then vald = " selected" else vald = ""
           else					
               vald = "
           end if			
           response.write "<option" & vald & ">" & tid & "</option>"
           minut = minut + 4
       next
next
%>
</select></font></td>

Jag skickar inte med hela koden, eftersom det är över 1000 rader. Den droplistan jag skickar med är ett exempel på hur det ser ut i koden.

Anjuna Moon

Jo, men den listan får som sagt 1440 st options i en enda select, det är löjligt mycket och med så många options kommer du få en långsam sida hur du än gör

Anjuna Moon

Aha, jag missade att du mixtrar med räknaren "minut". Gör inte på det sättet du gjort utan använd istället STEP i for-satsen

for minut = 0 to 55 STEP 4

Eftersom du inte verkar stega upp ditt recordset i de looparna så föreslår jag att du tilldelar en variabel värdet av fältet innan dessa.

if NOT rs_str_user.BOF Then tidkort=rs_str_user("tidkort_mandag_kom")
vald=""
for timme = 0 to 23
for minut = 0 to 55
tid = Right(Cstr(timme + 100), 2) & ":" & Right(Cstr(minut + 100), 2)
if tid = tidkort then vald = " selected" else vald = ""
response.write "<option" & vald & ">" & tid & "</option>"
minut = minut + 4
next
next

Tack för hjälpen! Det blir ju inte så mycket snabbare, men lite bättre kod i alla fall. :-)

Inget annat tips? :-)

Anjuna Moon
Inget annat tips? :-)

Nä, med så många dropdowns och så många alternativ i varje kommer det att ta tid. Om du förklarar vad det är du vill uppnå med dem, så kanske jag har tips på något bättre sätt än att använda dropdowns

Droplistorna används för att tala om när man kom, gick, hur lång lunch man tog och vilken vecka det gäller.

Jag funderar på om det är bättre med boxar som har 2 pilar i sig, som stegar upp och ner med. Vet inte vad de heter eller hur man gör dem. Vet du? Är de snabbare?

Jag vill ha ett användarvänligt sätt att välja vilken tid man kommer och går så att man slipper använda tangentbordet, om man inte vill.

Anjuna Moon

En variant är ju att (istället för en dropdown med alla 5-minutersintervall under ett dygn) ha en för timme och en för minut. Där sparar du in en hel del options iallafall.

Hur kommer det sig att du har 23 st dropdowns nu, är det en för varje anställd eller? Isåfall vore det bättre att dela upp det med en sida per anställd, ex. med inloggning eller unik länk för varje anställd.

Alla har sitt eget tidkort med egen inloggning.

Det blir 3 droplistor/dag: kom, gick och lunch, och så en för år och en för vecka...

Vet du vilken annan typ av box jag menar? Hittar tyvärr ingen websida som innehåller dem...

Anjuna Moon
Vet du vilken annan typ av box jag menar?

Jo, jag vet vilken du menar, men ur användarvänlighetsperspektivet så anser jag en sådan vara bra mkt krångligare än att skriva in tiden manuellt.

Isåfall är mitt förslag med en för timme och en för minut bättre.

[inlägget ändrat 2006-03-22 11:41:28 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...