Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muntligt avtal


PatrikA

Rekommendera Poster

Hej, jag delar lagenhet med 3 st andra personer varav tva av dom ar tillsammans. Vi fixade lagenheten tillsammans genom att ga till en real estate agent dar vi bor (Australien). Sa alla star med pa kontraktet som gallde 6 manader (jan-juni).

 

Jag och den andra killen har varsitt rum och vi betalar $150/vecka och paret delar pa master bedroom pa $250/vecka. Kan saga att master bedroom ar mycket finare an vara rum med tex massagesang (kingsize), walk-in closet och eget badrum.

 

Vi bestamde hur mycket vi skulle betala innan vi slog till pa lagenheten. Jag och min kompis sa uttryckligen att vi endast kunde betala $150 per vecka, annars ville vi inte flytta in och vi bestamde da denna losningen som vi har nu.

 

Nu knakar det ordentligt i parets forhallande och killen ska aka hem har de bagge tva bestamt eftersom tjejen ska fortsatta plugga (killen har bara jobbat i bar och sa nar han har varit har) och hon har gett vissa indikationer pa att hon inte tanker betala $250/vecka sjalv.

Som jag och min kompis ser det har vi ett muntligt avtal nar vi bestamde att jag och min kompis skulle betala $150 i veckan, annars ville vi inte flytta in. Men den har tjejen vet jag att hon alltid ska fa det som hon vill sa jag vill vara lite forberedd nar diskussionen kommer blomma upp och det kommer den gora snart eftersom killens flyg lyfter den 4:e april.

Hon har aven gett indikationer pa att flytta.

 

Jag ser manga problem med det har.

Ett ar att han aker hem. Han star med pa vart kontrakt med var real estate agent och om han bryter det och aker hem har vi ingen chans att hitta nagon annan inneboende eftersom dom kommer aldrig ga med pa att en 5:e person flyttar in. Samma problem ar det ju ifall tjejen bestammer sig for att flytta.

 

Det dom gor ar ju att de satter mig och min kompis i skiten.

Har dom ratt att gora sa har som dom gor eller kanske kommer att gora?

 

Jag pratar hypotetiskt nu eftersom vi inte haft diskussionen men om den dyker upp sa vill jag vara forberedd och kunna fora en sansad diskussion och forsoka fora min egen talan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni bor i Australien måste ni kunna påvisa att avtalet gjordes i Sverige. Annars ligger det nog under Australiens lagstiftning.

 

Står informationen om att ni som har enkelrummen betalar 150$ på kontraktet så borde det inte vara något problem att gå till den estate agent som ni har kontrakt med och förklara hur det ligger till. Det kommer troligtvis att resultera i att de pengar som saknas dvs. 250$ kommer att krävas av din kamrat som åker hem eller tjejen beroende på vems namn som stod på kontraktet.

 

Vi kan dra ett litet resonemang i alla fall. (hur det är i Sverige)

Enligt svensk lag så är ett muntligt avtal lika gällande som ett skriftligt. Vi förutsätter att avtalet avsåg hela perioden.

 

Ni var part 1 i avtalet (ert privata avtal om siffrorna inte står i kontraktet). vem/vilka var part 2?

Jag skulle nog tolka det så att både tjejen och killen är part två tillsammans. Alltså är de båda skyldiga till att avtalet upprätthålls och de sinsemellan får lösa betalningsfrågan.

 

Vem är skylig att betala (förutsatt att kontraktet har ingåtts)?

Part 2, dock kan man i muntliga kontrakt göra ett avsteg fårn det avtalade priset med 10%. (hur det är tillämpbart på avtal vet jag inte säkert.)

 

 

Exempel som går att tillämpa!

Gör jag till exempel ett avtal med Telia om att jag binder abonnemanget ett år hos dom kommer jag få betala abonnemangskostnad hos dem i ett år. Även om min telefon åker till mormor eller Australien och stannar där året ut.

 

 

PS

Har ingen juridisk utbildning utan detta är allmännkunskap.

kan alltså vara felaktigheter.

 

Lycka till

Jetmoon

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-23 23:59:30 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...