Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skriver man bit/byte?


Mikael Pettersson

Rekommendera Poster

Mikael Pettersson

mb, Mb mB ,MB?

hur förkortas kbit? kb????

finns det någon som kommer ihåg vad som gäller?

bitar och bytes, vilken enhet skall man beskriva hastighet/kapacitet för att det best skall beskriva farten?

visst, bitar är standard, men de flesta filer är bytes långa, och därmed kan man bättre fatta vilken hastighet som gäller (slipper dela med 8...)

vad hände med gamla baud?(1-6 tecken, om jag inte minns fel)

 

/mvh

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bit förkortas inte

byte litet b

Kilo, Mega, Giga, Tera osv som stor initialbokstav.

 

Dumskallen som undrar över kg kan kanske testa att fråga på Konsum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst var du var trevlig i tonen!!!???*

 

Bit förkortas "b" medan byte förkortas "B".

 

<citat>

Kilo, Mega, Giga, Tera osv som stor initialbokstav.

</citat>

Fel, t.ex. kilo förkortas _inte_ med stor bokstav... är nog på tiden att du lär dig prefixen. Jag tror att du skulle bli ganska upprörd om du fick mkr när du egentligen skulle fått Mkr...

 

 

 

*För undvika alla ev. missförstånd så är detta avsett att vara ironi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu börjar det bli intressant. Jag blir t o m lite osäker...och kontrollerar! ...Jag kliver åt sidan och lyfter på hatten angående kilo som mycket riktigt på ett korrekt sätt förkortas k. Mega förkortas M, Giga = G. Angående om jag skulle bli upprörd över att få mkr eller Mkr hör inte riktigt hit. Megakronor har jag aldrig hört talas om, men däremot miljon kronor.

Nu pratar vi data och inte pengar så det lägger jag åt sidan.

Rekommenderar denna länk som jag hittade http://www.nada.kth.se/dataterm/rek/v17.html#a6 där bl a dataspråk behandlas, t ex om bit och byte som bör skrivas ut då ingen standard är satt för dessa.

 

Vad gäller min ton så anser JAG att ställs en fråga så svarar man på frågan och ställer inte en dum motfråga. Ironi eller ej, då tycker jag att man på något sätt skall påtala det, genom en smiley e dy.

 

I detta inlägg finns inte en gnutta ironi!

 

Ursprungsfrågan om bit resp byte finns alltså inte ett korrekt svar på.

kbit och kbyte.

 

Kul med lite ordkäfteri :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte kollat det, men det stämmer säkert. ...och som sagt ordkäfteri är kul om det leder någonvart och vi båda har fått mer kött på benen.

Huvudsaken är att man ödmjuk nog att kunna inse att man inte alltid har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kli,

Jo det är rätt man måste respektera varandras åsikter, men man ska också kunna ta emot kreativ kritik om sådan kommer... Och eForumets ide går ut på att man ska lära sig någonting nytt varje dag... ;)

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>

Kul med lite ordkäfteri :-)

</citat>

Japp, det är det... :-)

 

Längre svar kommer... måste iväg nu och ägna mig åt den ädla studentsporten caps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Kan ingen förklara det allmänt använda begreppet mil? Metersystemet funkar ju fint upp till km, men sen tar logiken slut lixom. Mm, Tm Gm osv ser man ju inte alltför ofta. Och visst det är ju en bit upp till AE eller ljusår, så varför inte skippa nollorna och slåss för ex 0.2 Mm. Funkar ju finfint här på Jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måttenheter är intressant och borde finnas som eget forum verkar det som. Svenska Akademien har sina utlägg om detta och inte minst SI, runt standarder.

Sekunder, minuter, timmar. Men bakåt pratar man tiondelar, hundradelar...!

Det metriska systemet byter måttenhet vi mil, i Sverige bör tilläggas, precis som vikt vid ton.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...