Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteri / nätsladd?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Är det skadligt för batterit i en bärbar dator om datorn regelbundet körs med nätsladd?

 

Eller måste man ladda batterit, använda datorn så långt batterit räcker och sedan ladda på igen, osv...?

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet åtminstone att ett säkert sätt att ta död på Litumbatterier är att djupurladda dom. Överladdning är ett annat sätt, men det finns det skydd för i själva batteriet. Går cellspänningen under ca 2V (har jag för mig) så går det inte att ladda upp dom igen.

Jag har haft min bärbara på laddning i snart 3 år, och batteriet är fortfarande i gott skick. Kollade för nån vecka sen, och jag hade fortfarande en batteritid på precis under 3 timmar. När datorn var ny, så räckte batteriet strax över 3 timmar, så jag anser att det inte kan bli mycket bättre med tanke på att det är några år gammalt.

 

Jag har haft en disskussion på jobbet, och frågat folk hur deras batterier mår i dom bärbara. Genomgående är att dom som använder datorn lite, och däremellan bara låter den ligga utan att laddaren är inkopplad, deras batterier är totalt slut idag. Detta gäller dom bärbara som vi fick i senaste personalköpet, så alla är lika gamla.

 

Finns säkert mycket åsikte om det här, men jag är övertygad om att batteriet mår bättre av att laddas hela tiden, än att låta det dras ur i botten. En djupurladdning, så kan det alltså vara kört.

 

Jag använder Li-Pol batterier i mina modellplan, och har aldrig några problem med dom, när jag sköter dom på rätt sätt, dom håller i åratal, även där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis samma erfarenhet här fast min klarade drygt 2 timmar för 3 år sedan och knappt 2 timmar nu. Jag har adlrig plockat ur batteriet men kör nästan alltid på nätdrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är alltså att om det Litium-batterier så är det skadligt om dessa urladdas helt, och dessa mår därför bättre av att laddas hela tiden (då det finns en brytare som förhindrar överladdning)?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att intelligensen i datorn och batteriet är god nog att batteriet inte skadas, utan snarare håller längre, av att datorn körs med nätsladden i.

 

Om batteriet tas ur och nätsladden ansluts - går det då att starta datorn? Om ja tyder det på att, men bevisar ej, att datorn körs enbart på nätspänningen när den är ansluten. Dvs att batteriet tilldelas en laddström och datorn den drivström. När batteriet är fullt stryps laddsträmmen och batteriet underhållsladdas..

 

Detta tycker jag låter troligt.

 

I vilket fall som helt - ju mindre du nyttjar batteriet desto längre kommer det att hålla. Fast låt det inte ligga och dra ur sig helt utan ladda det ibland.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall som helt - ju mindre du nyttjar batteriet desto längre kommer det att hålla. Fast låt det inte ligga och dra ur sig helt utan ladda det ibland.

 

Nja, det var då inte så jag menade i alla fall.

 

Ta aldrig ur batteriet. Lita på att dator/batteri vet bäst hur batteriet ska hanteras.

 

Om det är rätt eller inte är ju en annan fråga, det var i alla fall så jag menade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och jag menade inte heller att man ska ta ur batteriet utan snarare att om man har tillgång till nätspänning bör man nyttja denna istället för att dra ur och ladda upp batterier om och om igen. Ett batteris livslängd ges ej av antal bruksår utan snarare av antalet laddcykler.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett batteris livslängd ges ej av antal bruksår utan snarare av antalet laddcykler.
Om jag då uppfattat det rätt:

"...så om datorn körs med nätsladd, så laddas inte batterit under den tiden. Batterit är då laddat. När det självurladdar under en viss gräns så laddas det på igen, men det ger aldrig ström till datorn under tiden den körs med nätsladd."

 

Antalet laddcykler bör då vara minimal, eftersom batterit borde självurladda relativt långsamt och därför inte heller laddas under drift med nätsladd?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kom det citatet (eller vad det är) från?

 

Antalet laddcykler bör då vara minimal, eftersom batterit borde självurladda relativt långsamt och därför inte heller laddas under drift med nätsladd?

Nja, batteriet underhållsladdas nog hela tiden. Om datorn står avstängd/inte används under en längre tid självurladdas batteriet med tiden.

 

När det laddas kanske 200 mA puttas in i det, när det underhållsladdas någon enstaka mA. Resten av kraften går in i datorn direkt och inte via batteriet Nu VET jag inte, jag teoriserar...

 

men visst borde det vara så smart/enkelt? I vilket fall som helst når datorn nog bara bra av att köras via nätsladden när så går.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man har tillgång till nätspänning bör man nyttja denna istället för att dra ur och ladda upp batterier om och om igen.

 

Det är detta jag inte förstår vad det betyder?

 

Du menar att om man har möjlighet att köra på nätspänning så ska man utnyttja den möjligheten? Det kan jag definitivt hålla med om, men låt batteriet sitta kvar under tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrycker mig kanske klantigt...

Givetvis ska batteriet inte tas ur datorn. Nätspänningen ska användas så att batteriet inte belastas i onödan, så att batteriet inte töms och laddas upp i onödan. Det är antalat laddcykler som bestämmer ett batteris livslängd, inte tiden.

 

Nu borde jag ha sagt mitt i denna tråd. :)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kom det citatet (eller vad det är) från?
Nej, det var inget citat, det var mina tankar uttryckta genom skrift. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, då ska jag rekommendera (frågan gällde inte mig) att man med gott samvete kan köra med sladd utan att batterit tar skada.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

Håller med i mycket men jag tror många litar för mycket på tillverkaren av datorn och dess strömförsöjning. Jag antar att just batterier är det tillbehör som säljs mest till bärbara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...