Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har bittorrent några nackdelar?


Fredrik Andreasson

Rekommendera Poster

Vill du ladda ner senaste Lost på en sVensk tracker går du bet, på samma sätt du går bet på en svensk hub, senaste avsnittet finns ju på andra ställen (med utlänska releaser).

 

Va?!? Releasegrupper är globala. Realeaser finns över hela världen i princip samtidigt...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 10Mbit/s och jag har kommit upp mot 1MB/s dock bara i små omgångar. Självklart beror ju hastigheten på trackern. på www.piratebits.org så har jag legat konstant mellan 800 och 700kb/s

 

En jobbig sak med BT är ju att det bara håller sig till det aktuella. Det kan vara svårt att hitta några gammla grejer.

 

När man tankar ska man tänka på hur många som Seedar (och leachar)

En bra sökmotor för endast BT är www.isohunt.com

 

Såg någon som rekomenderar Azureus och jag håller med totalt. Man måste emellertid ha gott om RAM efter som att Azureus jobbar med det. Informationen som Azureus hämtar hem går via RAM:en så att det inte går så hårt på hårddisken. µTorrent däremot går snabbare, men å andra sidan så torskar din HD på det, den tar stryk.

 

Azureus är också ett Java program, du måste därför också hålla ditt Java uppdaterat!

 

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 10Mbit/s och jag har kommit upp mot 1MB/s dock bara i små omgångar. Självklart beror ju hastigheten på trackern. på www.piratebits.org så har jag legat konstant mellan 800 och 700kb/s

Nja, inte helt. Idag finns ju DHT-nätverket som letar klienter genom utbyte mellan klienterna:

http://wiki.bitcomet.com/help/DHT_Network_in_BitComet

 

Och jag har sett andra datorer anslutna till min som haft rejält höga nedladdningstakter. Det gäller bara att få tag på några som delar ut ganska mycket per anslutning. Den som kopplar ihop sig med mig kan inte hoppas på för mycket då jag med en 0.5 Mbit/s (cirka 50 kB/s delar jag med mig av) lina delar det på två torrents med tio uppladdningar per styck blir det bara kvar 2,5 kB/s per anslutning. Krävs några anslutningar då för att komma upp i lite fart.

 

Mmh, BitComet DHT kompatibel med BitTorrent Beta 4.1.2 men ej med Azureus ...Vem gör fel?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen som Azureus hämtar hem går via RAM:en så att det inte går så hårt på hårddisken. µTorrent däremot går snabbare, men å andra sidan så torskar din HD på det, den tar stryk.

 

Hur mycket sanning är det i detta egentligen (numera)? Jag vet att det var en del snack om det vad gäller de tidiga versionerna av uTorrent men att den saken än fixad sedan en tid tillbaka,

 

Jag använde själv Azureus innan jag bytte till uTorrent och jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i diskaccess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår Dlink 4300 klarar definitivt mer än så. Exakt hur många den klarar vet jag inte. Ska man kolla på antalet anslutna peers eller kanske kolla i routern hur många "sessioner" den har öppna samtidigt för att få nån uppfattning om hur många den klarar av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DHT har ju varit flitigt diskuterat på många ställen. Många trackers förbjuder DHT helt så det kan vara läge att kolla vad sina "egna" trackers har att säga om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bra konstatera att majoriteten av peers kommer vanligen via DHT. Eller i vartfall de första då det ofta kan vara problem med att få kontakt med själva trackern. Framförallt vid en återstart av en nedladdning, då går det snabbt att komma igång via DHT.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har DHT permanent avstängt så något sådant händer förstås inte här :)

 

Dessutom blir det väl svårt för trackern att hålla koll på "ratio" om man använder DHT?

 

[inlägget ändrat 2006-03-20 10:31:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom blir det väl svårt för trackern att hålla koll på "ratio" om man använder DHT?

Bygger inte det på ärlighet från klienten? För någon trafikgår ju ej via trackern utan mängden data som laddas upp/ned kanske rapporteras dit på något sätt. Dvs om man använder DHT eller ej spelar ingen roll???

 

Vad är det som sägs om DHT? Vad är det som flitigt diskuteras? Jag har inte rört inställningen i BitComet och det innebär att DHT är påslaget och fungerar bra.

 

Absolut inga problem att mätta min uppkoppling och fylla Bitcomets lista med anslutna klienter. Båda beror givetvis på om det är en populär fil eller ej...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis, fildelningen i sig går ju inte via trackern men det är väl trackern som håller koll på vem som laddar vad och till/från vem och på så vis uppdaterar sina räknare? Om inte trackern är med så kanske den inte kan uppdatera detta? Jag vet inte, det var menat som en fråga...

 

Det var en bugg i BitComets hantering av DHT vilket gjorde att filer man delade inom ett nätverk kunde "poppa upp" (lagom oprecis beskrivning) i andra nätverk och på så vis läcka ut.

 

http://www.p2pcore.com/stories/305.php

 

Men som sagt, det var ett tag sedan. Kanske det är fixat nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken.

 

Jag har inte varit inne på "privata" sidor och har därmed ej uppmärksammat problemet.

 

Fast nu ska jag inte försvara BitComet. Ska nog ta och testa uTorrent och se vad den går för. Oj av liten den är... Azureus gillar jag inte, den upplever jag som seg/långsam.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-03-20 11:44:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger inte det på ärlighet från klienten? För någon trafikgår ju ej via trackern utan mängden data som laddas upp/ned kanske rapporteras dit på något sätt. Dvs om man använder DHT eller ej spelar ingen roll???

 

Jag undrar också om dom egentligen kan se om DHT är påslaget eller inte.

Är själv medlem på en privat tracker med ganska stränga regler, en av reglerna är att DHT ska vara avstängt.

Själv har jag skitit i att stänga av DHT och har fortfarande inte ens fått en varning eller blivit avstängd.

 

[inlägget ändrat 2006-03-20 15:54:26 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de kan se det eller inte är väl en sak.

 

Vad jag var ute efter är ifall det du "uploadar" genom DHT kommer att tillgodoräknas dig på trackern (för din ratio)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger inte det på ärlighet från klienten?

 

Hittade följande kanske intressanta beskrivning:

 

"Will I get credits for upload to dht peers?

DHT is a way for bittorrent to go trackerless and/or be less vulnurable (http://www.bittorrent.com/trackerless.html).

This means that you will get peers partly from the XXX tracker and partly from other peers acting as lightweight trackers using DHT. Your client then reports the amount uploaded and downloaded to the XXX tracker and do not differentiate between peers recieved from the tracker or via dht. The result is that credits are counted as expected regardless of if dht is used or not."

 

En tolkning av det är att så länge man har kontakt med trackern kommer DHT bara att hjälpa upp situationen till det bättre.

 

Men vad händer om man INTE har kontakt med trackern? Gissning: Fildelningen fungerar men trackern får aldrig veta vad som händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad händer om man INTE har kontakt med trackern? Gissning: Fildelningen fungerar men trackern får aldrig veta vad som händer?

Jag gissar att klienten när den väl får kontakt med trackern så rapporterar den hur mycket den laddat upp/ned. Antar att det är vad klienten säger vid varje kontakt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vore ju bra om det vore så, har ingen aning.

 

Fast det gäller väl om trackern kommer upp igen "snart", inte om man själv hinner stänga av datorn, sova en natt och starta upp igen?

 

Letade f ö efter "dht-förbudet" där jag såg det senast men det verkar vara borttaget...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...