Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har bittorrent några nackdelar?


Fredrik Andreasson

Rekommendera Poster

Fredrik Andreasson

Hej

 

Har nästan ingen erfarenhet av fildelningsprogram, men har läst en del om Bittorrent och som jag tolkar det så borde väl alla nerladdningar gå snabbare om man använder bittorrent jämfört med tradidtionell peer to peer fildelning.

Vad jag förstår så kan man väl utnyttja mer av sin max nedladdnings hastighet utan att begränsas av uppladdarens eventuella max hastigheter.

Om jag tex. laddar ner med 8 Mbps från någon som bara kan ladda upp i 200 kbps så hjälper det ju inte att jag egentligen klarar 8 Mbps, men om filen finns på flera datorer med 200 kbps så borde väl min max lednaddningshastighet dubbleras för varje dator med 200 kbps. Så om det finns tillräckligt många datorer som har filen jag vill ha borde man väl åtminstonde i "teorin" kunna hämta hem med hela sin nedladdningskapacitet? Men då har jag ju iofs. inte räknat in att systemet verkar begränsa max nedladdningshastigheten beroende på hur mycket jag laddar upp.

Har hört att stabiliteten inte är lika säker som på övriga fildelnings program.

 

Skulle vara intressant att höra åsikter om dett program för jag antar att även det har sina svagheter.

 

Mvh.. Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du resonerar som jag. Emellertid har jag ett prob jag inte kunde förutse. I min klient (Azureus. http://azureus.sourceforge.net/ Rekommenderas!) kan man sätta tak för upp- och nerladdningshastigheten, men vad hjälper det när routern får många sessioner att hantera?

 

Häromdan låg jag med 8 hämtningar (en TV-serie) och 3-4 seedningar. Den totala trafikhastigheten var trots detta inte mer än ca 1MB ner och kanske 250K upp. Detta borde väl inte påverka mitt ADSL 8/2?

 

Att det gjorde. Det var stört omöjligt att surfa från den andra PC-n. Svarstiderna från Aftonbladet var uppåt 15 sekunder i stället för bra nära simultant, och att logga in på Eforum var inte att tänka på.

 

Jag tror att detta berodde på att nin D-Link 604 fick för mycket att göra, eftersom torrents genererar mycket trafik, om än i små paket. Nu har jag tagit för vana att pausera hela Azureus när vi surfar på den andra datorn.

 

Känner nån till routrar som kan priotera och ändå inte kostar skjortan?

 

[Edit, eftertankens kranka blekhet]

 

En jättenackdel med BT-tekniken är ju att man är beroende av goda medmänniskor som håller materialet on line. Det handlar ju om att plocka fragment från alla möjliga håll. Jag har flera gånger varit med om att den allra sista (eller mittersta eller ngt annat) del av filen helt enkelt inte finns till nerladdning.

 

Sånt känns ganska snopet.

[inlägget ändrat 2006-03-18 15:10:18 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta berodde på att nin D-Link 604 fick för mycket att göra, eftersom torrents genererar mycket trafik, om än i små paket. Nu har jag tagit för vana att pausera hela Azureus när vi surfar på den andra datorn.

 

Det beror nog på att det är en rätt gammal/enkel konstruktion.

 

Vår Dlink 4300 har inga problem med bittorrents. Jag kan ha i alla fall ett hundratal kopplingar till peers utan att det drar ner farten märkbart från vår andra dator.

 

En jättenackdel med BT-tekniken är ju att man är beroende av goda medmänniskor som håller materialet on line.

 

Mig veterligen bygger alla tekniker på att det finns någon att ladda ner ifrån. Varifrån ska man annars få filen? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-03-18 16:39:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag har flera gånger varit med om att den allra sista (eller mittersta eller ngt annat) del av filen helt enkelt inte finns till nerladdning.

Det är ju därför man enbart väljer torrents som är uppdelade i rar. Den felande rar:en tankar man sedan snabbt ned på DC++. Jag ser inte detta som ett problem (lite småirriterande kanske, men klart bättre än att slita sig i håret och leta efter en snabb nedladdning på DC för att tanka rubbet från)

 

[inlägget ändrat 2006-03-18 16:42:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så kan man väl utnyttja mer av sin max nedladdnings hastighet utan att begränsas av uppladdarens eventuella max hastigheter.

 

Visst är det så. Det är väl kanske en av de största fördelarna med bittorrent.

 

Så om det finns tillräckligt många datorer som har filen jag vill ha borde man väl åtminstonde i "teorin" kunna hämta hem med hela sin nedladdningskapacitet?

 

Ja.

 

Men då har jag ju iofs. inte räknat in att systemet verkar begränsa max nedladdningshastigheten beroende på hur mycket jag laddar upp.

 

Det sägs så ja, men jag har aldrig märkt av det. Nog för att jag är "snäll" och aldrig begränsar uppladdning men nerladdning kan gå med en rasande fart (flera MByte/s) utan nån nämnvärd uppladdning.

 

Har hört att stabiliteten inte är lika säker som på övriga fildelnings program.

 

Vad menar du med stabilitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är oerhört viktigt med bitorrentprogram är att du ställer in uppladdningshastigheten till max 80 % av den du har (kolla med tp-test). Speciellt då med ADSL. I mitt fall med 15/1 står uppladdningen på 75 kb/s då min upphastighet ligger på knappt 1 Mbit.

 

Detta för att om du inte begränsar uppladdningshastigheten så finns det ingen bandbredd för programmet att skicka förfrågningar kors och tvärs om att du vill ha data. Och din nerladdningshastighet försämras avsevärt! Dessutom så går det inte att använda datorn till att surfa med samtidigt.

 

Sitter man med 10/10 lina så vet jag inte om max upphastighet uppnås men det är väl all idé att begränsa den lite kan jag tro.

 

Skulle aldrig få för mig att använda Dc++ t. ex. Bitorrent, och för mig utorrentklienten, är renare och skitfiler finns det inte många av. Detta eftersom man i kommentarerna till torrenten kan läsa sig till om det är något att ha.

 

Bosse som hejar på Kikki ikväll... och Magnus Carlsson... och Carola får trots att hon lider av hjärnspöken lite applåder. :)

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

... det är val i höst : http://web.telia.com/~u41314994/sotingar.html

 

[inlägget ändrat 2006-03-18 18:25:54 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andreasson

Jag tackar för alla svar.

Men saknar inte Bittorrent något som andra program har?

För jag ser liksom inte några nackdelar någonstans.

 

Ovan nämndes att en nedladdning ibland kan stanna av pågrund av att andra datorer kopplar från plötsligt så att programmet inte kan hitta de fragment av filen som det söker efter.

Men att andra datorer kopplar från samtidigt som man laddar ner data från dem trodde jag var ett gemensamt problem som fanns oavsett vilken fildelnings programvara som man använder?

 

Har ibland hört om DC, är det ett "vanligt peer to peer" fildelnings program där man laddar ner en hel fil från en specifik dator? För det finns väl många som använder andra program för fildelning istället för bittorrent?

 

I teorin verkar det ju som man skulle kunna ladda ner med den fulla kapacitet som mitt abbonemang tillåter, istället för att som jag förstått saken bli begränsad till den hastighet som den sändande datorn kan skicka i. I och med att man generellt laddar ner snabbare än man laddar upp så borde man väl alltid tjäna på det och även vinna ännu mera tid desto fler som laddar ner samtidigt.

 

Sedan har jag hört att vissa klienter ibland skulle chansa på något vis vid nerladdningar vilket skulle leda till att man ibland fick ner en fil som var obrukbar?

 

En sista fundering,

Om jag håller på med en nerladdning så kommer ju min dator att dela med sig av fragment av filen jag laddar ner till andra datorer som håller på att ladda ner samma fil. Det jag undrade över var om man i programmet kan se att xx antal datorer håller på att ladda ner fragment av filen från min dator, eller sker det automatiskt utan att jag märker av och kan se det?

 

Tack på förhand.. Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Har ibland hört om DC, är det ett "vanligt peer to peer" fildelnings program där man laddar ner en hel fil från en specifik dator?

Japp

 

Men saknar inte Bittorrent något som andra program har?

För jag ser liksom inte några nackdelar någonstans.

Nackdelen är väl att torrents med tiden tappar seedare samt att utbudet av ex. filmer äldre än ett par månader är ganska skralt. Men för nedladdning av nya tv-serier, spel och filmer är det oslagbart.

 

Har ibland hört om DC, är det ett "vanligt peer to peer" fildelnings program där man laddar ner en hel fil från en specifik dator?

Japp

 

För det finns väl många som använder andra program för fildelning istället för bittorrent?

Jo, det finns ju knäppisar ;) som sitter med skräp som Bearshare, Limewire och andra virushärder, men det får stå för dem. DC++ är en umärkt källa för det mesta (förutsatt att man hittar och kommer in på bra hubbar), inte minst för udda och/eller gamla filmer, medan utbudet i form av torrents är lite mer mainstream.

 

Sedan har jag hört att vissa klienter ibland skulle chansa på något vis vid nerladdningar vilket skulle leda till att man ibland fick ner en fil som var obrukbar?

Så är det i de flesta miljöer, men på ex. DC så resulterar detta till slut i att användare som delar ut fejkade filer kastas ut. För bittorrents, ex. på Piratebay, så är det bara att läsa användarkommentarerna innan man börjar tanka. Är det fejk så framgår det bland dessa.

 

Det jag undrade över var om man i programmet kan se att xx antal datorer håller på att ladda ner fragment av filen från min dator, eller sker det automatiskt utan att jag märker av och kan se

Jag använder Bitlord och där kan jag se hur utdelningen ser ut, i såväl antal personer som laddar från mig samt hur mycket bandbredd detta förbrukar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är oerhört viktigt med bitorrentprogram är att du ställer in uppladdningshastigheten till max 80 % av den du har (kolla med tp-test).

 

Detta måhända gäller för ADSL det vet jag inte men jag kör för fulla rör och har inga problem med det. Dock har jag BBB 100/10-LAn, d v s inte ADSL.

 

Skulle aldrig få för mig att använda Dc++ t. ex. Bitorrent, och för mig utorrentklienten, är renare och skitfiler finns det inte många av.

 

Vilket språk är detta skrivet på?

 

Kan du översätta till svenska?

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All denna delning av fragment av filer sker helt automatiskt.

 

Och nej, jag kan inte se någotn nackdel med bittorrent relativt t ex DC, BT är helt enkelt jäkligt bra.

 

Men..............

 

Vad man får ut av sitt bittorrentprogram beror helt och hållet på vilken tracker man använder och vilka krav den trackern ställer på sina användare.

 

Det kan bli allt mellan 0 och hur mycket som helst i "fart".

 

Precis som med alla andra tekniker - om ingen vill dela med sig kan man inte ladda ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den felande rar:en tankar manDen felande rar:en tankar man sedan snabbt ned på DC++. sedan snabbt ned på DC++.

 

Eller en annan tracker...

 

Eller påtalar felet i torrentkommentaren och får en "fix" en stund senare (uploaders brukar lyssna på kommentarer).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är väl att torrents med tiden tappar seedare samt att utbudet av ex. filmer äldre än ett par månader är ganska skralt. Men för nedladdning av nya tv-serier, spel och filmer är det oslagbart.

 

Det har ju inget med bittorrent att göra alls. Om ingen delar med sig kan man inte ladda ner. Nämn ett enda protokoll som låter en ladda ner nåt som ingen delar ut? ;)

 

Så är det i de flesta miljöer, men på ex. DC så resulterar detta till slut i att användare som delar ut fejkade filer kastas ut. För bittorrents, ex. på Piratebay, så är det bara att läsa användarkommentarerna innan man börjar tanka. Är det fejk så framgår det bland dessa.

 

Civiliserade trackers håller ju koll på sina användare. PirateBay är ju den kanske allra minst civiliserade trackern överhuvudtaget så alla problem som rimligtvis KAN uppstå, ja de förekommer flitigt på TPB.

 

Tyvärr har TPB seglat upp som nån representant för bittorrent och det är oerhört olyckligt. TPB ger bittorrent ett mycket oförtjänt dåligt rykte p g a den totala bristen på "krav". Precis som en hub där inga krav ställs alls.

 

[inlägget ändrat 2006-03-19 02:14:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det har ju inget med bittorrent att göra alls. Om ingen delar med sig kan man inte ladda ner. Nämn ett enda protokoll som låter en ladda ner nåt som ingen delar ut

Det var inte tekniken jag syftade på, utan bittorrent-utbudet. På DC++ hittar jag bra mycket mer av det jag nämnde, medan det är svinsvårt att finna det på torrentmarknaden.

 

Tyvärr har TPB seglat upp som nån representant för bittorrent och det är oerhört olyckligt.

Jag föredrar TVTorrents.com framför TPB när det gäller tv-serier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte tekniken jag syftade på, utan bittorrent-utbudet. På DC++ hittar jag bra mycket mer av det jag nämnde, medan det är svinsvårt att finna det på torrentmarknaden.

 

Och här drar vi ju då på en gång väl bortom protokollet bittorrent eftersom du jämför utbud mellan vissa trackers och vissa hubbar. Vilket är helt irrelevant när man jämför protokoll.

 

Vill du ladda ner senaste Lost på en sVensk tracker går du bet, på samma sätt du går bet på en svensk hub, senaste avsnittet finns ju på andra ställen (med utlänska releaser).

 

Precis som med DC behöver man med BT tillgång till bra trackers. Utan denna tillgång kan man lätt skylla på protokollet men det är ju fel (och det vet jag att du vet).

 

Jag föredrar TVTorrents.com framför TPB när det gäller tv-serier.

 

Tyvärr är de bästa trackers "privata", precis som med hubbar. Har man inte konto på "rätt" tracker kan ju just bittorrent framstå som dåligt.

 

För tvserier använder jag ScT, ska dock kolla upp tvtorrents!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då fattar t o m jag :-)

 

Och jag håller med, fast utorrent börjar blir lite "bloatware", redan äver 150KB! LOL!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tvserier använder jag ScT, ska dock kolla upp tvtorrents!!!

 

Då är det mini eller mega som gäller, även piraten är snabba med tv-avsnitt tycker jag. Men jag är väl en dryg skåning som inte har så brått kanske... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

... det är val i höst : http://web.telia.com/~u41314994/sotingar.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju viss skillnad på fart.

 

Testar nu en serie som gpr även i Sverige (Prison Break).

 

På en tracker för enbart svenska releaser kan jag få uppåt 500KB/s med svensk text och allt. På tvtorrents får jag 1/3-del av det och knappast med svensk text automagiskt.

 

Fotnot: jag vet att jag är lyxig med 100mbit/s men det är också en poäng med det. Med fin favvistracker får jag ofta i alla fall 2-3MBytes/s och det är inom minuter eller en timme efter att den "släppts" överhuvudtaget. Det är ju inte så brottom egentligen men nu jämför vi ju just fart och då är det ju det som är viktigt.

 

[inlägget ändrat 2006-03-19 03:46:03 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloatware på svenska? Oj....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloatware

 

uTorrent är snarast ett ypperligt exempel på ett program som är bättre än andra, som tar "marknaden" med storm, är gratis och dessutom tar upp ringa 150KB.

 

Fantastiskt helt enkelt!

 

(och svenskt - tack Ludde!!!)

 

[inlägget ändrat 2006-03-19 03:55:55 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig är det ännu värre. Laddar jag ner flera torrents samtidigt (kan räcka med en också om det är många seedare) har min router, en Zyxel Prestige 334 ovanan att koppla ifrån helt i ett par sekunder.

Enda anledningen till att jag har just den routern var att min leverantör Tele2 rekommenderade den i samband med att jag skaffade bredbandstelefoni.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har TPB seglat upp som nån representant för bittorrent och det är oerhört olyckligt. TPB ger bittorrent ett mycket oförtjänt dåligt rykte p g a den totala bristen på "krav". Precis som en hub där inga krav ställs alls.

 

Sen finns det ju å andra sidan trackers som har halvnazistiska regler istället som är nästan omöjliga att följa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig är det ännu värre. Laddar jag ner flera torrents samtidigt (kan räcka med en också om det är många seedare) har min router, en Zyxel Prestige 334 ovanan att koppla ifrån helt i ett par sekunder.

Enda anledningen till att jag har just den routern var att min leverantör Tele2 rekommenderade den i samband med att jag skaffade bredbandstelefoni.

 

Jag blev också rekommenderad en 334 av Tele2. Misstag skulle man kunna säga, den ligger på hyllan som reserv nu.

Ta en titt i loggarna, så ser du att den fullständigt blir fylld med alla anslutningar som Bitorrent skapar. Det går ju att skruva ner i klienten, men det bär mig emot, jag vill ha maximal fart och inte strypa i klienten bara för att inte routern klarar av att ta hand om all trafik. Jag sökte överallt efter ett sätt att släppa på antalet tillåtna anslutningar i Zyxeln, men det verkar inte gå.

Jag köpte en Linksys WRT54G istället, som visserligen lider av samma problem (om det inte är fixat nu), men med tredjepartsfirmware, t.ex. DD-WRT, som jag kör, så kan man öka på antalet anslutningar och ställa ner timeout när dom ska släppas. Det fungerar perfekt, jag har inga som helst problem med att routern storknar numera.

Problemet nu, om nån vill prova, är att dom Linksysroutrar som säljs nu, inte går att köra DD-WTR i. Dom äldre kör Linux, och dom nya kör nåt annat...

 

Det finns andra alternativ om man vill köra DD-WRT, men jag minns inte vilka nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig är det ännu värre. Laddar jag ner flera torrents samtidigt (kan räcka med en också om det är många seedare) har min router, en Zyxel Prestige 334 ovanan att koppla ifrån helt i ett par sekunder.

 

Testa att minska antalet tillåtna öppna anslutningar. Ivartfall i det program jag nyttjar, BitComet, går det att göra. Antar att det är routern som blir mättad när torrent-applikationen öppnar upp 100 kontakter per torrent.

 

 

Och bitcomet är min favorit, en enkel och resurssnål torrent-klient. Nu har jag inte testat Azereus på några månader men senaste jämförelsen vann Bitcomet klart.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-03-19 10:38:17 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att minska antalet tillåtna öppna anslutningar

 

Jo det har jag gjort och det fungerar ju också.

Men då blir hastigheten lidande istället.

 

Måste ju finnas routrar som klarar mer än bara 20-30 anslutningar åt gången.

Fast ju mer trafik dom klarar, desto dyrare blir dom väl, gissar jag.

 

[inlägget ändrat 2006-03-19 11:33:46 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...