Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om Pocket PC


dynaflux

Rekommendera Poster

Jag har länge kört på Palm (V, Vx, Zire 71). Nu har min Zire 71 pajat och nästa blir en smartphone och jag funderar på en Qtek.

 

Några frågor:

 

1. Hur ser desktopgränssnittet ut? Är det specifikt för Qtek eller är det bara att synka med kontakter och kalender i Outlook?

 

2. Är det lätt att migrera från Pocket PC till Windows Mobile?

 

3. Hur är Qtek kvalitetsmässigt?

 

4. Vilka andra märken är att rekommendera när det gäller smartphones med Pocket PC/Windows Mobile?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Ja, det är bara att synka. Fungerar klockrent.

 

2. Vad vill du migrera?

 

3. Dom får 4/5 av mig. Det är inte toppkvalitet men klart bättre än vad många andra mobiltillverkare erbjuder.

 

4. Har inte testat mer än Qtek. Är för övrigt en nöjd Qtekägare sen 3 år tillbaka.

 

 

Ta först reda på om du vill ha en telefon med handdatorfunktioner eller en handdator med inbyggd telefon. Qtek har båda varianter och det är skillnad på dem, både i pris och funktioner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Fråga 2 faller ju på att man synkar mot MS-program. Jag trodde att det fanns ett desktopprogram som till PalmOne.

 

Hur är Qtek 1010 och 2020?

 

Jag behöver främst en handdator (jag ringer inte så mycket) men vill slippa hålla reda på både en handdator och telefon. Det blir ganska omständigt ibland: telefonnummer som jag inte har i mobilen måste jag leta upp i adressboken i handdatorn och sedan slå numret på mobilen. Inte optimalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

På 2. har du helt rätt för dig, det är MS program i båda ändar och det fungerar ypperligt. Dock, ibland kan det ta lite tid. Speciellt om du har återkommande aktiviteter i kalendern, då ska _alla_ förekomster synkas, oavsett vilket tidsintervall du anger. Detta är en brist (?) i formatet som Outlook/Exchange använder och har inte med just Qtek eller Windows Mobile att göra. Själv har jag ett extraknäck där jag har ett inte helt oinvecklat schema, och det tar sin tid att synka över detta, fastän att jag bara synkar kanske en ändring.

 

Vet inte hur mycket pengar du kan tänka dig att spendera, men jag skulle vilja råda dig att strunta i just de modellerna. De är utgående, vilket givetvis innebär att de är billiga, så jag skulle be dig att i alla fall titta på S100. Det är en mycket trevlig maskin och den går dessutom ner i innerfickan på kavajen utan problem....

 

Känner du att du vill ha ett tangentbord (alla jag nämn ovan har bara pekpinne) så är 9110 ett givet val. Ja, den kostar en slant, men är ruskigt bra.

 

Vill du dessutom ha (just nu) markadens mest vuxka 3G-lur, då ska du ha 9000. Den är grotesk. Tyvärr går den inte obemärkt ner i en kavajficka, men en sån lur ska man inte gömma där heller, den lägger man så alla kan se!! :)

 

 

Själv har jag en 8020 och är helnöjd. På utom en punkt. Mottagningen. Den är usel på det. Jag hoppas det är ett tillverkningsfel, för även om jag kan se basstationen med ögonen, så har jag usel mottagning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tar det att synka? Jag har en kalender som är fylld sedan några år tillbaka, hundratals kontakter och massor av anteckningar men det tar tre sekunder att synka med Palm. Rensar jag handdatorn och synkar igen kanske det tar tio sekunder att överföra allting.

 

Min budget är begränsad till 2000:- så jag måste gå på något gammalt. Lutar nog åt att det blir en 2020. Jag nöjer mig med en bra handdator och en enkel telefon och har inte så stor användning för Bluetooth och 3G. Det enda finnes jag egentligen behöver är MP3-spelare. En annan fråga: går det att koppla in vanliga hörlurar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hur lång tid tar det att synka? Jag har en kalender som är fylld sedan några år tillbaka, hundratals kontakter och massor av anteckningar men det tar tre sekunder att synka med Palm

 

Det tar ungefär detsamma med Qtek. Om du har telefonen inkopplad och gör ändringar, synkas dessa omedelbart, du behöver alltså inte trycka på nån synk-knapp.

 

För kalendersynkningen, kan du ange hur många dagar bakåt och frammåt som du vill synka. För min egen del, är det tex ointressant att synka kalenderaktiviteter som är äldre än 3 mån.

 

Rensar jag handdatorn och synkar igen kanske det tar tio sekunder att överföra allting.

 

Det tar nog något längre med Qtek, men en sån synkning gör man ju normalt bara en gång.

 

går det att koppla in vanliga hörlurar?

 

Tror inte det, men är inte säker.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...