Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar mot Server !


Mattias JM

Rekommendera Poster

Hej !

 

Sitter och funderar på några saker, jag har fått ett "litet" uppdrag, att installera Win 2003 server på en dator som ska fungera som kontors server. Mot denna server ska tre datorer vara inkopplade 1 lokalt och en annan på en annan plats den tredje kommer att vara en bärbar som har flera olika platser.på servern ska även SPCS 2000 Admin installeras.

 

Nu till min fråga, det är bara en kille som ska köra i SPCS helatiden, och ska kunna kommaåt sina dokument, mail m.m. via sin bärbara vart han än är. Hur göra jag lättast?

 

Ska jag skapa Roming profile eller inte ?? Den som är viktigast är att spcs INTE skriver över något när han kopplar upp sig. Skulle även vilja kunna fixa så att han kan köra offline också, och när han kopplar upp sig så ska datorn uppdatera mot servern.

 

Förslag ?? Min fråga/förklaring är nog illa skrivet men hoppas att någon fattar vad jag vill !!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att lösa det på. Jag börjar med den enklaste och fortsätter sedan uppåt:

 

* Gör datorn medlem i domänen. Be användaren spara i Mina dokument. Fördel: Utan meck finns dokumenten tillgängliga vart han än är.

Nackdel: Filerna sparas aldrig på servern och backupas aldrig.

 

* Gör en folder redirection på Mina dokument och ange en mapp på servern som mål. Detta triggar automatiskt igång Offline Files-funktionen i Windows XP som ser till att cacha allt innehåll för offlinebruk. Vid nästa inloggning synkas ändringar upp till servern.

Fördel: Allt som läggs i Mina dokument hamnar på servern och kan backupas.

Nackdel: Filer som sparas på andra ställen, plus inställningar i olika program sparas bara lokalt.

 

* Sätt upp en roaming profile för användarkontot. Nu kommer allt under hans Documents and settings-mapp att synkas med servern. Obsevera att man först bör sätta upp folder redirection på Mina dokument och ev också Skrivbordet. Annars blir profilmappen hur stor som helst, vilket påverkar inloggningstiden...

Fördel: Både dokument och inställningar finns kvar om datorn skulle rasa.

Nackdel: Roaming profile kan vara lite trixigt att jobba med. Vissa program sparar cache och sånt på helt fel ställen (under Application data t.ex.) vilket sedan synkas till servern.

 

Som du ser anser jag att roaming profile är det sista alternativet och rekommenderar nog alternativ två till att börja med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig ang roming profiler, dom är också extremt sega när man ska logga in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...