Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettstation


daniels signatur

Rekommendera Poster

daniels signatur

Tja!

 

Hur vet man vilken väg strömkabeln och den andra kableln ska vara, när man kopplar in en diskettstation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömsladden till diskettstationen ser annorlunda ut en än en vanlig "Molex" som du använder till t ex hårdisk, CD/DVD.

 

Även flatkabeln har ett annat utseende och går inte att förväxla med en IDE kabel till hårddisk, CD/DVD.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Jag vet vilka kablar det är, men man kan sätta dem olika vägar och jag vet inte vilken väg man ska montera dem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Floppy-kabeln är ena änden splittad och vriden till kontakten. Den änden ska in i Floppyn och med den färgade ytterdelen av kabeln mot strömkontakten.

 

Strömkontakten ska vara ansluten så att den röda kabeln är närmast mot floppy-kabeln.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 20:20:51 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
daniels signatur skrev:

Är det ingen som vet hur man ska koppla?

 

Som de andra skrivit så är den fnurrade flatkabeln floppyns flatkabel. Den kopplar du in i den bredare kontakten bak på floppyn. Strömkabeln är mindre och smalare än molexkontakter som du använder till hårddiskar, DVD - och CDROM-spelare.

 

Är det alltid så? Vilken väg ska strömkontakten vara då?

 

Ja, på floppy är det alltid så.

De går bara att koppla in på ett sätt. Vänder du kablarna fel så kan floppyenheten börja lysa grönt hela tiden. Vanligt fel folk gör, men då vänder du bara på kablarna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Det går inte att komma åt disketten när jag har kopplat rätt DVS när lampan inte lyser grönt. Någon som vet vad det kan vara för fel då? Windows låser sig när jag försöker att öppna diskettstationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Varför låser sig windows när jag försöker att öppna en diskett?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen eftersom du inte satte floppykablen så som Maratonmannen förklarade, alternativt så kan den ju iofs vara trasig men det tror jag inte.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken Windowsversion du kör, hittar du till enhetshanteraren?

 

Om du har XP så blåmarkera ikonen "Den här datorn" på skrivbordet, högerklicka och välj Hantera i listan som kommer upp.

 

I menyn som då startar har du Enhetshanteraren (Device Manager i engelsk version).

 

Titta om du har några varningar under Floppy disk controllers eller Floppy disk drive (engelsk version).

 

Ett enkelt sätt att ominstallera dessa är annars då att radera dessa två i enhetshanteraren och starta om datorn så att diskettstationen hittas igen av windows och återinstalleras.

 

Gör gärna en återställningspunkt innan du börjar laborera ifall något skulle gå snett så du kan backa ändringarna.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Tyvärr, så hittar inte windows diskettenheten, men jag vet inte varför. Det är windows 98 på datorn. Jag har provat med lägg till ny maskinvara, men windows hittar inte diskettstationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Om jag sätter floppy kabeln andra vägen, så lyser lampan hela tiden och det ska den inte göra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, så hittar inte windows diskettenheten

 

Då är den antingen trasig eller felkopplad i alla fall..

Läs Maratonmannens inlägg igen och kontrollera att den verkligen är kopplad så, är den det så är den nog trasig, eller så är floppykabeln trasig.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Jag har svårt att tro att alla tre diskettstationer som jag provat är trasiga och jag har provat 2 olika kablar, men vem vet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du var inne i bios var kontrollern för diskettstationen i huvudmenyn ställd på disable, eller stod den inställd på 1.44 3,5?

 

Det är en så pass enkel teknik så det borde inte kunna bli så mycket fel, kolla för säkerhetsskull att inget ben har vikt sig i kontaktdonet på moderbordet så att det är där felet ligger, långsökt men ändå...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Det är inställt på 1,44 i biosen, men jag ska kolla stiften, men jag tror inte att det är det!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå porten på moderkortet?

 

Elektroniken på moderkortet som stryr diskettstationen via den kontakt som du kopplar in diskettstationen till.

 

En sak som vore intressant att testa (om du har en bootbar diskett) är att se om det går att starta datorn från diskett. Ställ in i bios att datorn skall boota från diskett, funkar det så vet vi med ganska stor säkerhet att det är ett windowsproblem och kan fokusera på det istället för på hårdvaran.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniels signatur

Nu är problemet löst. Det var en biosinställning som var fel och när jag ärdrade den inställningen så hittade windows diskettstationen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...