Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videosamtal är dyra i 3G...


Gäst

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en 3G-lur med Tre som operatör.

Videosamtal inom Tre kostar samma som röstsamtal, i mitt fall 59 öre/min. Problemet är ju att jag inte vet vad den jag ringer till har för operatör då riktnumret inte ger någon vägledning längre. Jag har 0708 vilket från början var Vodafone men nu är det Tre eftersom jag gjorde nummerflytt. Videosamtal till andra nät kostar 5: -/min vilket inte är vettigt.

 

Jag har kollat runt lite och hos Vodafone kostar det 4:79: -/min oavsett vilket nät du ringer till inkl. deras egna. Telia tar 2:99: -/min med videosamtal till deras eget nät och någon uppgift om vad det kostar till andra 3G-nät hittar jag inte, inte ens deras kundtjänst kan svara på det!

 

Hos Comviq/Tele2 gäller samma variant som hos Tre, samma som röstsamtal till eget nät och till andra 4:69: -/min. Halebop har 2:49: -/min till eget nät och 4:99: - till andra. Eftersom jag inte känner någon med Tre och en polare skaffat en 3G-lur hos Vodafone och det måste testas så ringde han upp och vi såg och snackade med varandra i 5 min vilket kostade honom 25: -. Sen ringde jag upp och då fick jag betala 15: - för 3 min.

 

Någon 3G-boom har vi ju inte utan den kommer sakta men säkert istället och eftersom det stora med 3G är just videosamtal så kan ju inte priset för ett videosamtal vara högre än för ett röstsamtal tycker jag. Sen varför det överhuvudtaget ska skilja i pris beroende på vilken operatör man ringer till förstår jag inte... det byter ju bara samtrafiksavgifter med varandra... eller?

 

 

Och nu till 3G och 2G (GSM)...

 

Hos Halebop står det:

 

Vad händer om det inte finns 3G täckning?

 

Om man förflyttar sig så att man hamnar utanför 3G nätet under ett pågående samtal väljer telefonen GSM nätet istället. Det här sker automatiskt utan att samtalet bryts.

 

Hos Tre finns att läsa:

 

När man hamnar utanför 3G-täckning under ett pågående samtal kommer samtalet att brytas. Om det finns 2G-täckning i området kommer du att kunna återuppta samtalet genom att ringa upp igen.

 

Hos Comviq/Tele 2 står att läsa:

 

När du förflyttar dig så att du hamnar utanför 3G- nätet under ett pågående samtal väljer din 3G-telefon GSM nätet istället. Detta sker automatiskt och utan att samtalets bryts.

 

Enligt Telias kundtjänst så bryts inte samtalet utan de finns något som heter "handover" vilket ju verkar vettigt. Alla 3G operatörer utom Tre använder alltså då denna handoverteknik? Mycket märkligt att Tre inte använder den... Dock så sa Tre:s kundtjänst att det inte bryts men att de skriver att det bryts för att ingen ska bli sur om det gör det. Ett konstigt resonemang tycker jag som inte verkar trovärdigt.

 

Jo, mobiltelefoner intresserar undertecknad för närvarande. Därav det myckna tangenttryckandet... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 19:46:25 av Bosse-i-skogen]

[inlägget ändrat 2006-03-15 17:57:39 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Mr Andersson
När man hamnar utanför 3G-täckning under ett pågående samtal kommer samtalet att brytas. Om det finns 2G-täckning i området kommer du att kunna återuppta samtalet genom att ringa upp igen.

 

Alla 3G operatörer utom Tre använder alltså då denna

handoverteknik? Mycket märkligt att Tre inte använder den...

 

Inte alls, Tre har inget eget GSM-nät att göra handover till, utan hyr Telenors GSM-nät och man kan ine göra handover mellan operatörer, då är det roaming och samtalet måste först kopplas ner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom det stora med 3G är just videosamtal

 

Det var väl vad många trodde för ett par år sedan. Nu visar ju försäljning med all önskvärd tydlighet att det istället är mobilt internet 3G används till.

 

3G-boom är väl precis på väg att hända? Men inte med videosamtal utan med mobilt internet i olika former, dels genom datorn, dels direkt genom telefonen.

 

Själv har jag inte ens provat videosamtal men använder mobilen (3G) desto mer för internetrelaterade saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Precis, den enda anledningen till att jag skaffa 3G-mobil, är att få ett hyffsat bra mobilt internet. Sen bör man ju ha fastpris på det och inte betala de löjliga priserna som operatörerna tar ut för 3G-data.

 

Nu ska jag ju också säga att tråden är 2 år gammal, som jag väckte liv i :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
det var väl då man fortfarande trodde på videosamtal

 

 

Ja, operatörerna gjorde väl det.... Videosamtal kommer inte att bli nåt, nånsin :) Jag vill minnas att det gjordes försök redan då ISDN lanserades? Verkar som att operatörerna känner sig tvugna att motivera varför man behöver högre bandbredd (dyrare samtal)? Men nu tror jag det löser sig själv, eftersom de flesta ser nytta med att ha mobilt internet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo gammal e tråden :D

 

Men fortfarande är det svindyrt md videosamtal! Hade priset varit samma som röstsamtal så hade det blivit fart på videosamtal men operatörerna vill väl bara att de med hörselnedsättning ska använda funktionen.

 

Tycker det är ett konstigt sätt att resonera som operatör.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag kollade på priserna i ursprungsinlägget och därför inte reagerade på att tråden är så gammal. Dåligt betyg åt operatörerna att de fortfarande inte gjort nåt åt det. Det finns ju ingen vinnare på att i princip låsa funktionen inom en operatör, speciellt inte nu när när folk byter operatör men behåller nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...