Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Har monterat in en extra hårddisk, men dator hitta

stickans

Recommended Posts

Jag har monterat in en extra hårddisk, men datorn hittar den som sagt inte.

Under "Option for jumper block" visas att det inte ska vara någon bygling när disken ska vara slave, så jag tog bort jumpern.

Efter monteringen startade jag upp datorn, men där finns ingen hårddisk... När jag går in under "Den här datorn" så finns där bara C: (gamla hårddisken), CD- och DVD-brännare och diskettstation.

1: Hur kontrollerar jag att BIOS hittar den nya hårddisken?

2: Om det visar sig att BIOS inte hittar den, hur gör jag då?

Hoppas någon som vet kan förklara för mig. Men jag har bara varit inne i BIOS ett par gånger under den tid jag haft dator och vet i princip ingenting, så förklaringen bör vara av typ förklaring för dummies. Gärna steg för steg....

[inlägget ändrat 2006-03-14 16:58:18 av stickans]

Har du Windows XP?

Blåmarkera och högerklicka på ikonen "Den här datorn" på skrivbordet välj Hantera i listan som kommer upp.

I den nya menyn som öppnas välj Diskhanteraren, där borde din nya disk finnas som opartitionerad enhet.

Markera den och följ instruktionerna för att partitionera och formatera disken så kommer den att synas i utforskaren sedan.

Tunna/

Tack! Nu först fick jag se din hjälp... Satt och väntade på epost, efterom jag fått det tidigare vid inlägg - men nu hade jag väl gjort någon miss?

Har gjort precis som du skrev, kört "Guiden Initiera och konvertera disk". Tog både initiera och konvertera "Disk 1" och fick sedan upp:

Disk 1

Dynamisk 186,315 GB

Inte allokerat

Är detta rätt, eller skulle jag enbart valt "Initiera" och inte "Konvertera"?

Om det är rätt så, är det väl att gå vidare och få den formaterad?

PS: Den nya hårddisken finns ännu inte under Den här datorn, där den gamla hårddisken ligger som C:

Kommer den att hamna där först efter att den blivit formaterad?

[inlägget ändrat 2006-03-14 22:28:20 av stickans]

Är disken helt ny eller är den redan partitionerad och formaterad i FAT?

Det verkar så med tanke på valen du får upp

I så fall kan du bara initiera den så kan du börja använda den.

Vill du konvertera den till NTFS så är det konvertera du skall göra.

Här finns lite information om hur du använder diskhanteraren.

http://support.microsoft.com/kb/308424/

Tunna/

Den är helt ny och jag har jag nu gjort den till NTFS så var vet väl inte så bra? Undrar om inte den andra är i FAT? NTFS har jag för mig att vi hade på jobbet och att NTFS var bra vid nätverk?

Är det inte FAT som är att föredra hemma? Har någon svag aning om att NTFS inte klarar att hantera lika stora filer som FAT, men här kan jag ha fel...

Om jag nu av misstag råkat göra den till NTFS och det är lämpligare för mig att ha den i FAT, kan jag då få den tillbaka till FAT genom att göra på samma sätt som förut, men nu hoppa över Initiera och gå på Konvertera igen?

Är det inte FAT som är att föredra hemma? Har någon svag aning om att NTFS inte klarar att hantera lika stora filer som FAT, men här kan jag ha fel...

Nej det är tvärt om, eller rättare sagt NTFS är att föredra speciellt på lite större diskar, NTFS har dessutom större säkerhet än vad du kan få med FAT.

Diskhanteraren kan dessutom bara konvertera FAT till NTFS och inte tvärt om så det var därför jag undrade om du hade den formaterad i FAT.

Initiera den och ta egenskaper på den så kan du se vilket filformat den har, skulle den vara formaterad i FAT så kan du alltid konvertera efteråt till NTFS.

Tunna/

Tack, bra då vet jag att det är NTFS som jag ska ha...

Initiera den och ta egenskaper på den så kan du se vilket filformat den har, skulle den vara formaterad i FAT så kan du alltid konvertera efteråt till NTFS.

Fick inte upp den där guiden med initiera nu...

Högerklickar jag på Den här datorn och tar Hantera - Diskhantering så får jag under Datorhantering upp överst till höger Disk 0: (C:) = gamla hårddisken.

Nederst till höger kommer den gamla hårddisken upp med en blått fält medan den nya, Disk: 1, har ett svart fält och texten Icke allokerat.

Tar jag här Egenskaper på den nya så får jag under "Volymer" upp:

Disk: Disk 1

Typ: Std

Partitionstyp: MBR

Men finner ingenting om FAT eller NTFS?

[inlägget ändrat 2006-03-14 23:14:51 av stickans]

[inlägget ändrat 2006-03-14 23:19:05 av stickans]

Välj att skapa volume och formatera, jag är inte säker på att det heter så i svensk version kör själv engelsk.

Men du måste skapa minst en partition och formatera den, du finner det valet om du går via action -> all tasks.

Tunna/

Är nu på rätt väg.... Högerklickade på nya disken, Disk 1, och fick upp Ny partition.

Men här kommer upp ett val:

Primär partition (=grön prick = default)

Utökad partition

Är det Primär partion som bör gälla för min del?

(Frågar - bättre än att göra något galet, när allt går år rätt håll...)

Tunna - tack för all hjälp!

Intalade mig att det måste vara Primär partition som gäller och så fick det bli. Insåg också att du säkert krypit under täcket... :-)

Nu håller disken på att formateras, men det dröjer såpass länge innan det blir klart så nu blir det gonatt även för min del...

Insåg också att du säkert krypit under täcket... :-)

Rätt så, :)

På väg till jobbet nu så man kan inte nattsudda för länge men det gick ju bra ändå.

Tack för poängen.

Tunna/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...