Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad behöver jag?


Madeleine-

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag planerar att ge bort ett tv-kort i present till min pappa så att han kan se på tv på sin bärbara dator. Min fråga är nu: vad behöver jag egentligen? Jag har köpt "Pinnacle PCTV 60e" som man tydligen ska koppla till en USB-port. Kommer det bara att gå att se på 1:an, 2:an och 4:an? Vi har en digitalbox hemma från boxer, går det att se alla de kanaler vi har där på den bärbara? Behöver jag köpa till något för att kunna se alla kanaler? Jag har sett att en del har skrivit om CA-moduler, hur vet man om den bärbara datorn har en sådan? Många frågor.. Hoppas någon kan hjälpa mig för han fyller år imorgon..!

 

MVH

 

Madeleine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Madeleine :)

 

Det är bara att tuta och köra.

Det är en extern modul, så anslutningarna går lätt.

Koppla in Boxern så har din pappa alla kanaler som du/ni abbonerar på.

Eb CA-modul är en minneskortläsare för den typ av abbonemangskort som redan finns i Boxern.

 

Die Hard :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ett kort för de fria marksända kanalerna. Kodade kanaler kan du ej ta emot med det kortet. Av vad jag vet går det ej att lägga till kortläsare och CA-modul till USB kort för att ta emot de kodade kanalerna.

 

Jag har sett att en del har skrivit om CA-moduler, hur vet man om den bärbara datorn har en sådan?

Det är inget som finn i en dator som standard. På lite mer avancerade TV-kort finns det en kortplats vari man kan stoppa in en CA-modul. Det är CA-modulen som man sedan sköter avkrypteringen och i vilken man stoppar programkortet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in Boxern så har din pappa alla kanaler som du/ni abbonerar på.

I datorn??

Hur då?

 

USB-pinnen har ju enbart en antenningång och kan enbart ta emot digitala kanaler. Om vi säger att boxer-boxen tar emot och avkodar en digital kanal och sänder ut denna analogt på antenn så kan USB-pinnen inte ta emot det. Och någon annan ingång finnes inte, typ s-video eller liknande, så något annat sätt ser jag inte heller.

 

Så - de fria kanalerna kan man se. De krypterade, de som kostar, kan man inte se med denna USB-pinne.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret! Jaha så det kommer inte gå att se tex trean och femman utan en ca-modul? Finns det olika ca-moduler eller är alla likadana? Så för att han ska kunna se på alla kanaler så måste jag köpa till en ca-modul? Det låter ju väldigt avancerat om man måste öppna upp datorn och installera en sådan.. Det är med andra ord kört med den här presenten..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCTV 60e är alltså ett felköp? Vad skulle det kosta om jag nu vill kunna se de kodade kanalerna? Är de kombinerade usb-grejerna med ca-modul hutlöst dyra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CA-modulera är något som kopplas till TV-kortet, inte till datorn. Och till en bärbar är jag osäker på om det finns lösningar. Har tidigare läst om SmartCard läsare som anslutits via USB som ska kunna agera läsare av programkort men om eller hur dessa fungerar eller ens finns vet jag ej.

 

Om vi tar ett exempel över vad som krävs för att ta emot de kodade kanalerna:

 

Jag hittar ett TV-kort (internt) som enbart kräver en CA-modul och ett programkort:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010075673

 

Vanligtvis är annars att man kan köpa till ett CI-interface i vilken man kan ansluta en CA-modul, ett exempel är detta som passar till Hauppage kort (fast hittar bara satellit-kort av någon anledning);

 

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010026738

 

Sedan i båda fallen måste man köpa till en CA-modul:

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e840761

 

Samt ett programkort...

 

SÅ till slut, nej TV3, Kanal5 kommer du ej kunna se med detta kort.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är helt ute och cyklar.

Jag har Boxer, och den vanliga Thomson modulen som jag kopplat till mitt PCI-kort.Nu kör jag ju composite video, men när jag tittar i manualen till Thomson, står det så här:

Om du vill sända mottagarens signal vidare (RF) t.ex. en annan TV sätt RF-modulatorn till PÅ i "Meny/Inställning/Mottagare/Anslutning". Glöm inte att ställa in din TV till kanal 22. Mottagaren är grundinställd på RF-modulatorkanal 22. Om bilden blir dålig kan det bero på att samma kanal sänds på din ort.

OBS.Du måste då välja en fri kanal på din ort mellan 21-60 som inte sänds i marknätet för att du ska få en riktigt bra bild. Kontrollera att RF-sändning står i PAL BG. Glöm inte att ställa in TV:n på din valda kanal.

På baksidan av min modul har jag RF-in för antennenen och RF-ut (som jag inte använder) men är det inte där man kopplar in en annan TV (eller TV-modul)

 

Die Hard :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte riktigt med...

 

Du har en Boxer-box, dvs en under TVn, som tar emot fria och betalkanaler.

 

Denna har du via komposit ansluten till ett PCI-kort? Vad för kort? Ett TV-kort kanske.

 

ja, vi säger det.

 

Digitalboxen under TVn verkar även ha en RF-modulator, dvs den kan sända ut den inställda kanalen som en vanlig analog antennsignal. Jämför med ex.v. en video.

 

Då när du med boxen tar emot en kanal sänds denna ut via alla de ut-kontakter som finns på boxen, dvs SCART och antenn och kanske annan såsom komposit/s-video.

 

Eller har du ett DVB-T PCI-kort med CI-interface och CAM-modul?

 

Eller är jag ute och cyklar?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monchi skrev:

Du har en Boxer-box, dvs en under TVn, som tar emot fria och betalkanaler.

 

Denna har du via komposit ansluten till ett PCI-kort? Vad för kort? Ett TV-kort kanske.

 

ja, vi säger det.

 

Digitalboxen under TVn verkar även ha en RF-modulator, dvs den kan sända ut den inställda kanalen som en vanlig analog antennsignal. Jämför med ex.v. en video.

 

Då när du med boxen tar emot en kanal sänds denna ut via alla de ut-kontakter som finns på boxen, dvs SCART och antenn och kanske annan såsom komposit/s-video.

 

Så är det. Jag har en Thomson Boxer-mottagare som är kopplad till TV-kortet i datorn (Cinergy). I Boxer-boxen har jag betalkortet. Boxern har en RF-utgång (med vanlig antennsladd), men jag använder mig av komposit-video anslutningen.

RF-anslutningen borde gå att använda till Madeleines pappas TV-modul ?

Om hennes Boxer apparat har samma funktioner, förstås.

Problemet är ju förstås, att Madeleine och hennes pappa får titta på samma kanal , på TV:n och datorn.

 

Die Hard :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV-kortet i datorn (Cinergy).

Ahh, sitter själv med ett Cinergy 400 i datorn.

 

men jag använder mig av komposit-video anslutningen.

Kan boxen sända s-video är det att rekommendera annars. Har tyvärr även jag min DVB-S/T box ansluten via komposit till TV-kortet då den inte klarar av s-video på den sekundära SCARTen.

 

 

RF-anslutningen borde gå att använda till Madeleines pappas TV-modul ?

Nej, tror inte det. Av vad jag läste om pinnen är det enbart en mottagare för digital TV. Det boxer-boxen sänder ut är en analog kanal, likvärdig med kanaler funna i ex.v. kabeltTV nät. Finns USB-pinnar som kan ta emot både analoga och digitala kanaler.

 

Om man vill koppla ihop en DVB-box (boxer-box ex.v.) med ett TV-kort är dock s-video/komposit att föredra om det är möjligt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är s-video/komposit? Våran boxer-box är en Thomson och jag gick in och kollade på inställningarna och såg att jag hade "RF", jag kanske ska försöka hitta ett usb tv-kort som tar emot både analoga och digitala signaler om jag vill att det ska fungera? Men det går inte att komma ifrån det faktum att man isåfall måste se på samma kanal på både datorn och tv:n?

 

Hade aldrig vågat hoppas på att jag skulle få så här mycket hjälp och så snabbt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

s-video är vanligtvis en gul kontakt. ingången är en rund hona liknande mus/tangentbordingången på datorn fast lite större.

 

komposit är oftast scart-kontakt.

 

RF är vanlig antennkabel - sån som du har från väggen in till tvn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

komposit är oftast scart-kontakt.

Öh, nej...composite video är oftast en helt vanlig (gul) rund kontakt med ett hål i mitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

s-video-kabeln/kontakten är rund med fyra ledare i sig. Svart eller gul.

 

Komposit nyttjar vanlig RCA-kontakt, vanligtvis gul. RCA-kontaken är en enkelledare av typ som används för stereoljud ex.v.

 

SCART är en universalkontakt som kan bära s-video, komposit eller RGB. Alla är olika format att föra över bildmaterial analogt.

 

Komposit sänder all information i en ledare.

S-video delar upp luminans och krominans (ljushet och färgmättnad)

RGB delar upp signalen i röda, gröna och blå komponenter.

 

Komposit är sämst, RGB är bäst.

 

Komposit->SCART ser ut såhär:

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/322401w2.jpg

(gula är komposit-kontakt, röda/vita är ljud)

 

S-video-> SCART ser ut såhär:

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/326661_X_2004-06-30_160725.jpg

Gula är s-video, svarta en stereokontakt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Videosignal

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...