Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oskyddat WLAN problem


kille28

Rekommendera Poster

Hej,

 

Om min granne eller vem som helst som passerar mitt hus kopplar upp sig mot mitt öppna WLAN och surfar med den, te.x. går in på Dustin och beställer en dator eller vad som helst till en viss adress (ej hem till mig).

 

Är jag då betalningsskyldig? Säg att datorn har hämtats ut på något sätt, via företag eller nåt.

 

Jag har en räkning i min hand nu och det är inte jag som beställt. Hur kan jag bevisa detta :)? WLAN var helt öppet och nu är det stängt men någon har lyckats med detta ändå, antar en granne.

 

Om man utreder så är det MITT IP som BBB gett mig som syns eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex Dustin har förstås ingen koppling mellan IP-adress och gatuadress/namn. Så har du fått en faktura som står i ditt namn och med din gatuadress så är det någon som har angivit ditt namn och adress som mottagare av fakturan. Det har inget med ditt öppna WLAN att göra.

Kontakta Dustin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host-unreach

Vad är det som är beställt?

En vara eller en tjänst?

 

Är det en vara som är beställd och levererad till dig/din adress så är det bara att inte ta ut den utan meddela att du inte beställt varan.

 

Det är väldigt svårt (näst in till omöjligt) för ett företag att spåra en ip-adress till en privatperson i sverige.

Så personen som har skickat beställning måste veta vem du är för att fakturan ska skickas till dig.

 

Kom gärna med mer info om vad fakturan säger.

 

Det är din ip som syns, såvida dom användt ditt wlan för att komma åt internet och beställa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det gäller vårt företag och inte en privatperson men jdet kan ju hända en privatperson också.

 

Vi har en faktura där det står att en bärbar är beställd från en viss person på vårt företag. Leveransadress är vårt företag också.

 

Datorn HAR blivit levererad och den är nu borta. Namnet på fakturan är korrekt men hon har inte beställt.

 

Våra WLAN är öppna så vem som helst med lite info kan ha beställt men att hämta datorn är svårare.

 

Så det är omöjligt att be Dustin spåra IP osv då det leder till en dator på vårt jobb ändå?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det har inte med WLAN att göra. Det är helt enkelt någon som beställt varor i en annans namn, för att inte bli upptäckt och/eller jävlas med någon.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske inte, men ponera att jnågon går in på mitt WLAN hemma och skickar mail eller annat skit, laddar pirat m.m. Är jag skyldig då om en utredning börjar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är jag skyldig då om en utredning börjar?

 

Ja i princip, du är ansvarig för din internetanslutning och har den använts av icke behöriga, har du varit oaktsam.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Nej, du är inte skyldig. Du kan ha begått avtalsbrott mot BBB men något brott lär du inte bli dömd för enligt teorin. Å andra sidan så händer ju det att det begås misstag...

 

Tillägg efter MrAs inlägg slank före:

Jag anser att jag har rätt herr A. Vill dock veta lite mer hur du tänker.

[inlägget ändrat 2006-03-14 13:32:00 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jurist kanske ;)

 

Skyldig är man inte förän man har fällts i en domstol, vilket jag inte tror att du blir för att någon annan har använt ditt WLAN hemma. Däremot så blir du ju misstänkt och lär få utstå en massa problem (beslagtagen dator, polisförhör) pga det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Jämför det med bil. Om din bil blir stulen och använd vid ett rån/smitning så är du inte skyldig för det. Du kan få problem och det är dock inte heller kul...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är omöjligt att be Dustin spåra IP osv då det leder till en dator på vårt jobb ändå?

Den enda IP dustin kan bistå med är den de fick från webbservern när orden lades men om den IP-adressen är en adress till er router eller till en given dator kan ju bara ni säga. Om det är så att vem som helst kan få en IP-adress från ert öppna WLAN så är det bara ni som kan avgöra när, var och hur (och till vilken dator) IP-adressen har delats ut.

 

Men:

Vi har en faktura där det står att en bärbar är beställd från en viss person på vårt företag. Leveransadress är vårt företag också.

 

Datorn HAR blivit levererad och den är nu borta. Namnet på fakturan är korrekt men hon har inte beställt.

Det spelar ingen som helst roll om ni har beställt, de har levererat en dator och ni har inte skickat tillbaka den, då är det ju klart som fasen att ni ska betala.

 

Edit: Förtydligande, om det visar sig att det inte är ni som har beställt utan någon annan som lyckats använda ert öppna WLAN för att beställa och ta sig in i lokalerna och hämta paketet när det väl har blivit levererat så skulle jag nog föreslå att ni polisanmäler det hela. Det känns däremot inte speciellt rimligt att Dustin ska få problem för att ni har brustit på alla normala punkter (som att inte släppa in vem som helst i lokalerna för att hämta saker som levererats av posten).

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 14:46:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen som helst roll om ni har beställt, de har levererat en dator och ni har inte skickat tillbaka den, då är det ju klart som fasen att ni ska betala.

 

Det måste väl ändå vara personen som tog emot datorn och skrev under fakturan som är den skyldige (bedragaren).

 

Frågeställarens företag lär knappast bli betalningsskyldiga om det inte är någon av företagets anställda som har kvitterat paketet. Du blir inte betalningsskyldig "fhe" om jag beställer en bärbar hem till din adress och skriver under med ditt namn när budet från UPS kommer.

 

Förlusten är nog något som Dustin för diskutera med sin distributör som uppenbarligen slarvat med ID - kollen.

 

 

Låter som en ganska vanlig metod för vissa element att begå brott http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=45

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställarens företag lär knappast bli betalningsskyldiga om det inte är någon av företagets anställda som har kvitterat paketet.

Sant, men om företaget (vilket det visat sig i tråden) vet att paketet har levererats men sen försvunnit så känns det inte direkt som om någon har lurat till sig paketet av budet innan detta kom till växeln.

 

Du blir inte betalningsskyldig "fhe" om jag beställer en bärbar hem till din adress och skriver under med ditt namn när budet från UPS kommer.

Har det framkommit att så är fallet? Jag tycker allt i tråden tyder på att så _inte_ är fallet. Inte för att dustin brukar skicka med UPS men oavsett vilket har jag hitills inte hört om ett sånt brott där den som lurat på sig burken har berättat för mottagaren att burken kommit fram. Och det står ju uttryckligen i inlägget jag kommenterade att "Datorn HAR blivit levererad och den är nu borta".

 

Det låter mer som stöld av en vara som befann sig på företaget, det är isf en fråga mellan företaget och dess försäkringsbolag. Oavsett vad du tycker.

 

Edit:Men om det är så att man vet att "datorn HAR blivit levererad" för att Dustin sagt det och inte för att man vet att man tagit emot paketet så är det naturligtvis upp till Dustin och posten att visa att så är fallet.

[inlägget ändrat 2006-03-14 21:18:21 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nu tolkat frågeställaren lite olika fhe.

 

Jag förstod det som så att det kommit en faktura på en dator som inte finns på företaget därför att företaget aldrig har fått den och den antsällde som skulle har skrivit på mottagningsbeviset säger att han/hon inte beställt eller mottagit någon dator.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...