Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka meddelande-tekniker.


0x2A

Rekommendera Poster

H.

Har ett par minicaller på jobbet som en dator skickar textmeddelanden till vid olika händelser, dessa minicaller behöver bytas ut pga ålder.

 

Jag undrar nu om minicall är det bästa/modernaste sättet att förmedla dylik info.

 

Jag har hört att skicka SMS på det sättet, till mobiltelefoner inte är helt tillförlitligt (än?) .

 

Någon som upplysa mig om detta eller peka åt vilket håll jag skall leta ?

 

Storstockholmsområdet gäller det.

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 11:54:52 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

SMS är tillförlitligare än Minicall, eftersom en mobiltelefon kvitterar att SMS är mottaget, medan en Minicall inte gör det.

 

Är en Minicall utanför mottagning (eller är avstängd) så kommer inte meddelandet fram - någonsin. Med SMS kommer det fram så fort telefonen slås på eller får mottagning.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
SMS är tillförlitligare än Minicall, eftersom en mobiltelefon kvitterar att SMS är mottaget, medan en Minicall inte gör det.

 

Fast, de kanske menar att minicallnätet är tillförlitligare/har bättre täckning än mobilnätet ?

 

På den tiden när man ofta var nere i datahallar så hade jag både minicall och GSM-telefon, det jag noterade var att minicallen alltid fungerade medan telefonen fick svårt när man var ett par våningar ner i betongbunkrarna.

 

Så, själva kvittensen var ju inte mycket värd när man i allafall fick SMS:et flera timmar efter (dvs. fick mottagning igen).

 

 

/johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Ska nog testa SMS, tillsammans med MiniCall, ett tag för att se hur det fungerar, var skaffar man SMS-sändningsabb via telejack ? Telia kanske ;

 

Att man inte får SMS'et direkt i de fall man är typ i källaren kan jag nog leva med.

 

Kan man vidarekoppla SMS i mobiltelefoner till en annan mobiltelefon?

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-03-15 16:57:25 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
var skaffar man SMS-sändningsabb via telejack ?

 

Antingen vanligt modem och sen ringer man upp sin operatörs SMS-dator eller så kopplar man in en mobiltelefon (eller GSM/GPRS-modem) till datorn och skickar SMS direkt från den.

 

Kan man vidarekoppla SMS i mobiltelefoner till en annan mobiltelefon?

 

Nej.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...