Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ljudstyrenhet för multimedia"


knakis

Rekommendera Poster

Hejsan,

nu är det så att jag köpt ett Logitech Z-2300system, som jag inte kan spela upp ljud med. Mitt ljudkort är integrerat och jag har uppdaterat chipset. Det fungerar ändå inte. Jag har kopplat grönt mot grönt.

Fält Värde

Ljudkortstyp Intel 82801EB(M) ICH5

är informationen jag får ut ur everest.

vad kan jag göra?

tack,

daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är AC97-baseret ljudchip så finns det ett program i kontrollpanelen som heter Ljudeffektshanteraren/Sound effects manager där man ställer in antalet högtalare. Där finns också en bra testfunktion.

 

Observera att det inte är säkert att man hittar ikonen i kategoriläge i kontrollpanelen utan man måste vara i klassiskt.

 

Ligger den i ljud, video och spelenheter eller ligger den under andra enheter?

 

Ljudstyrenhet för multimedia låter som drivaren inte är installerad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva "felmeddelandet" som kommer upp i enhetshanteraren är under en flik för sig, det är det som är grejen. Den ligger under "andra enheter". så jag kan heller inte klicka på något av ljudinställningarna då den inte kan hitta enheten.

 

edit, jag kan även lägga till att det fungerar finfint på min laptop, om det är något relevant.

[inlägget ändrat 2006-03-13 23:53:21 av knakis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du ju inte installerat drivaren för ljudkortet!

 

Kolla på intels hemsida om du hittar något passande och ladda ner den, eventuellt finns det en länk i Everest till en nerladdningssida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njae, uppenbarligen inte. jag hittar det inte. det är det som är det största problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, gå in på www.intel.com och välj Downloads.

Där finsn en Chipset Identification Utility som du kör som talar om vilken familj ditt chipset tillhör.

Därefter går du tillbaka till den första downloadsidan, väljer chipset och rätt familj och ditt operativsystem. Sen kollar du bland träffarna efter Audio Chipset Driver och installerar den. Sen bör det vara klart!

 

EDIT: kanske inte var fullt så enkelt, testade vad som hände om jag gjorde så (har Intel-chipset ur 840-familjen) och då fick jag bara en sida där de tyckte att jag skulle kolla på moderkortstillverkarens hemsida istället. Men det beror säkert på att ljudkretsarna i min bärbara kommer från Analog Devices och inte Intel.

 

Så om du inte hittar något direkt hos Intel så kolla:

Om det är en märkesdator: datortillverkarens hemsida

Om det är noname/ihopplock: moderkorttillverkarens hemsida

[inlägget ändrat 2006-03-14 00:44:31 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står att jag har Intel® 865 chipset family, med det programmet.

trodde jag hade 848P innan.

iallafall, jag hittar inget audio chipset drivers, och jag har provat

INF Update Utility [iNFINST_AUTOL.EXE], men inte heller det har hjälpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är den att jag antar att jag måste uppdatera drivrutinerna till ljudchipet på moderkortet. jag hittar dom inte på intels sida dock.

tror det heter Intel 828XXXX (x=någon siffra)...

någon som har bättre lycka? eller skicklighet för den delen? ;]

 

Edit, ledsen för dubbelpost.

[inlägget ändrat 2006-03-14 12:31:55 av knakis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...