Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang sensorer på moderkort!

Rave_T

Recommended Posts

Hallå!

Jag har ett MSI K8N Neo2 moderkort.

Med detta moderkort följer det en mjukvara som heter Core Center, för att övervaka temp samt fläktar.

Tittar man i det programmet så finns det något som heter CPU temp och CPU Fan speed. Inga konstigeheter där.

Sedan så finns det Sys temp, vilket jag antar är system temperaturen och så finns det NB fan speed, vilketjag antar är hastigheten på fläkten på northbridge:en.

Nu till mina funderingar....Har testat lite andra "övervakningsprogram" så som speedfan samt SysTools. I dessa program får jag även upp en annan sensor

Alltså CPU temp och Sys temp finns med och visar "rätt" värden om man jämnför med CoreCenter, men det dyker även upp en tredje tempsensor som dekteteras som NorthBridge temp och den är bara mellan 12-18 grader. Vad e detta för sensor och varför är tempen så låg om det nu e NB.temp?

...men det dyker även upp en tredje tempsensor som dekteteras som NorthBridge temp och den är bara mellan 12-18 grader.

Ifall norrbryggan är så sval förmodar jag att du har Cool'n'Quiet aktiverat. Av mitt K8T Neo och Core Center förstod jag att inte bara processorklockan sjunker, utan även fsb:n, vid en lägre arbetsbörda för datorn. Och när klockan sjunker för bussen är det förstås naturligt att tempen för norrbryggan sjunker i takt med det. Ifall du benchar datorn med t ex 3DMark03 och kollar tempen direkt efteråt, är det knappast troligt att tempen längre är 12-18 grader. För då har ju processorn/bussen varit klockad i maxfarten under tiden.

Kolla förresten också att du har senaste biosen. Fram till version 1.8 finns problemet "BIOS reported incorrect CPU temperature":

http://surl.se/aqhv

(obs – Platinum!)

Senaste Core Center:

http://surl.se/aqhx

NoiseKiller

Tråden flyttas till forumet för Processorer, moderkort & minnen.

| Noisekiller |

Moderator Hårdvara - övrigt

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...