Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkraste och bästa sättet att säkerhetskopiera?


film__mannen

Rekommendera Poster

Antar att det ligger en fråga bakom ditt inlägg?

 

Bästa sättet att säkerhetskopiera torde vara schemalagd säkerhetskopiering på annan fysisk hårdvara än det man säkerhetskopierar.

 

Om det sedan är frågan om en kopiering till bandstation eller hårddisk är en annan fråga.

 

Är det bara filer du behöver säkerhetskopiera så kan du använda Windows egna backup program men om du vill kunna säkerhetskopiera hela systemet så är Norton Ghost ett bra alternativ.

 

http://www.symantec.com/region/se/product/ng_index.html

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Ja eh, alltså jag snackar om den typen av säkerhetskopiering som är smidigt flyttbar, typ externa Usb-hårddiskar, Usb minnen, Online backup mm.

Jag är inte ute efter att säkerhetskopiera inställningar eller nåt sånt, utan program, bilder, musik, spel, viktiga filer och dokument mm.

Jag kör just nu med 18 stycken CD-RW -skivor, men det är väl inte det smidigate sättet precis, så jag undrar helt enkelt vad som är bäst utav ovan nämda alternativ eller om det finns något bättre sätt.

 

Bästa sättet att säkerhetskopiera torde vara schemalagd säkerhetskopiering på annan fysisk hårdvara än det man säkerhetskopierar.

 

Ja just det, men vilken fysisk hårdvara är det bästa alternativet och/eller online backup?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu med 18 stycken CD-RW -skivor, men det är väl inte det smidigate sättet precis, så jag undrar helt enkelt vad som är bäst utav ovan nämda alternativ eller om det finns något bättre sätt.

 

Tre st DVD-RW/DVD+RW.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken säkerhet du är ute efter, om du inte är ute efter stöldsäkerhet och du anser att dina data ligger säkra på din dator bara inte systemet eller hårddisken craschar så är en egen fysisk backup hårddisk att föredra.

 

Varför? jo för att med schemalagd backup så behöver du inte komma ihåg eller själv ha tid att initiera backupen den sköts då med det intervallet du själv bestämmt, speciellt bra är det om man har en dator som alltid är påslagen.

Om du väljer att ha en extern hårddisk så måste du alltid komma ihåg att den skall vara inkopplad då du skall köra en backup.

 

Lite då och då kan du då göra en kopia av din backupfil till en online backup eller en FTP, DVD eller CD-RW bara som stöldskydd.

 

Om det nu är så att du även vill ha stöldsäkerhet så är online metoder bättre då du inte förvarar backupen på samma fysiska plats som din data.

 

Jag själv har valt en lösning som innebär att jag har gjort en Ghost av systemet då det var nyinstallerat med alla standard program som jag vet jag alltid vill ha på min dator.

Den kopian ligger sedan på en annan fysisk hårddisk i datorn som jag bara har för backup så jag kan återställa datorn snabbt vid ev. krasch.

 

Sedan använder jag MS inbyggda backup schemalagd att köras en gång i veckan och sparas på samma backup hårddisk.

 

Jag har sedan satt upp en egen FTP hemma och min bror har en hemma hos sig, lite då och då skickar vi varandras backup till den andres FTP på det viset så skulle det bli inbrott hos någon av oss så finns backupen säker.

 

Kanske lite omständigt men har man en gång förlorat all data i en hårddiskkrasch så blir man lite paranoid.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Du verkar helt klart veta vad du snackar om, så jag får tacka så mycket för det utförliga svaret :):thumbsup:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan använder jag MS inbyggda backup schemalagd att köras en gång i veckan och sparas på samma backup hårddisk.

 

Har du någon bra instruktion för hur man konfigurerar detta program för schemalagd backup. Tycker själv inte att det verkar helt solklart. Lagras inte inställningarna i textbaserad form, eller hur det nu är, vilket gör det lite omständigt att ändra ett backupjobb i efterhand (t.ex. vilka mappar som ska ingå)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej någon bra instruktion för hur man ställer in MS Backup har jag inte sett.

 

Jag skrev själv ett inlägg för hur man ställer in den tidigare i denna tråd.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=713533#719486

 

Men om det besvarar dina frågor vet jag inte.

 

MS Backup är inte det mest självklara programmet att hålla på med men man gör sin inställning och är nöjd med den så kan den ligga och snurra där utan att man skall behöva befatta sig med själva programmet om man inte då behöver återställa data igen.

 

Att ändra vad den skall ta backup på får man göra genom att gå till fliken Backup och välja sitt backup arbete, varje schemalagt jobb sparas som två filer själva innehållet på vad som skall tas backup på sparas i en fil som slutar med prefixet bks.

 

Så om du har ett backup arbete som du vill lägga till eller ta bort vad som skall köras backup på så öppnar du den filen typ Min backup.bks och editerar den grafiskt och sparar sedan den i samma namn.

 

Att ändra tider för när man skall köra eller vart backupfilen skall sparas kan man göra genom att gå till fliken för schemalagda arbeten och ta egenskaper på sin schemalagda backup arbete, den filen har prefixet job.

Under Backup details fliken står backup set: där genvägen till ditt backup inställning står alltså till filen Min Backup.bks

 

Under det står device: där det står vart backupfilen hamnar backupfilen får prefixet bkf typ Min backup.bkf

 

Och under schedule data och knappen egenskaper kan du ändra detaljerna för när och hur den skall köra backupjobbet.

 

Detta har jag lärt mig genom att använda programmet, jag har alltså ingen utbildning på det..:)

 

Men om det går att text editera filerna Min backup.bks samt Mitt schema.job vet jag faktiskt inte, har inte provat.

 

För att sammanfatta så innehåller filen *.bks vad som skall köras backup på, filen *.job när och hur den skall köras och resultatet blir en fil som heter *.bkf alltså filen med det backup'ade innehållet.

 

Hoppas detta besvarar lite av dina frågor.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på din tidigare tråd, där du skrivar

1. Öppna Backup och tryck på länken i texten "switch to advanced mode".

Fråga var man hittar själva Backup programet jag har kollat genom start-> program ->tillbehör.....

där jag hittade ett altrenativ för säkerhetkopiering inget mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, snabbt svar innan jag åker till jobbet...

 

Kör du XP Home så installeras inte backup automatiskt utan måste läggas till ifrån installations CD'n.

 

Du hittar installationsfilen under: valueadd\msft\ntbackup filen heter ntbackup.exe

 

Du kanske också kan hitta den genom läggtill windowskomponenter i läggtill/tabort program, men helt säker på det är jag inte då jag själv kör pro versionen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där jag hittade ett altrenativ för säkerhetkopiering inget mer!

Det är väl svenska för Backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag vill fortfarande gärna veta om jag behöver en dvd-brännar-enhet i burken för att kunna säkerhetskopiera till DVD-RW/DVD+RW -skivor, eller om jag kan bränna till dessa typer av skivor med en vanlig cd-brännar-enhet + ett brännarprogram.

 

Eller är jag helt ute och cyklar om jag inbillar mig att det finns dvd- och cd-brännarenheter som är olika typer av enheter då vanliga cd-brännare bara klarar skivor som heter tex CD-RW/CD+RW och dvd-brännare klarar alla typer av skivor, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande gärna veta om jag behöver en dvd-brännar-enhet i burken för att kunna säkerhetskopiera till DVD-RW/DVD+RW -skivor,

 

Med en DVD brännare kan du bränna både CD och DVD

Med en CD brännare endast CD:)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...