Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt?


Gareb

Rekommendera Poster

När jag söker så hittar jag två oskyddade nätverk förutom mitt skyddade.Alla är trådlösa alltså. Nu har jag ingen orsak att använda dessa oskyddade,men är det verkligen inte olagligt att göra det?

 

 

 

 

The good ole south gonna do it ´gain

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är det verkligen inte olagligt att göra det?

 

Varför skulle det inte vara olagligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på var man är, ex flygplatser, järnvägsstationer m.m så ska man kunna använda det trådlösa nätverket som finns där medans om har det hemmavid så ska man inte använda andras egendom.

 

Jag menar att dom betalar för sin uppkoppling och då är det inte någon annans rättighet att kunna använda detta i sitt eget syfte.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser du skillnad på om det är ett privat okrypterat nät eller om det är ett offentligt okrypterat nät t.ex. på ett bibliotek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag menar att dom betalar för sin uppkoppling

 

De flesta betalar fast avgift. Jag har inget emot att andra använder min uppkoppling eftersom det inte kostar mer för mig. Tvärtom blir det ju bättre WLAN-täckning ju fler som ställer upp.

 

Vill man inte att andra ska få använda ens resurser så sätter man ett lösenord. Det är så det fungerar i datorvärlden. På webben, ftp, ssh och överallt annars. Finns det inget lösenord så är det publikt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om jag inte låser datorn och går ner i tvättstugan ett tag utan att låsa lägenhetsdörren så innebär det att jag tillåter vem som helst att gå in i min lägenhet och kollalite mail och sånt?

 

Jag har en fast hyra för lägenheten och fast kostnad för min uppkoppling. Inte drar datorn speceillt mycket mer ström om man surfar än om den bara står där.

 

Dvs i princip samma argument som framförts varför det skulle vara lagligt att använd någon annans trådlösa nätverk.

 

Men min fråga i början av inlägget är ju rent retorisk, alla vet ju att detta innebär hemfridsbrott med böter som påföljd. (BrB 4kap 6§)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget lösenord så är det publikt.

 

Jag känner mig rätt övertygad om att existensen av ett lösenord inte betyder något alls när det ska avgöras om man begått ett brott eller inte.

 

Eller kanske du har nån referens till nån lagtext som säger att datorvärlden är undantagen från resten av världen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte tänkt tanken att fråga nån på biblioteket? De vet helt säkert hur man hittar just deras nät ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag känner mig rätt övertygad om att existensen av ett lösenord inte betyder

> något alls när det ska avgöras om man begått ett brott eller inte.

 

Det stämmer. Lagen har inte hängt med verkligheten. Du behöver alltid tillstånd för att använda någon annans datorresurs. Till och med för att gå in på eforum.idg.se. De betalar ju dyra pengar för de servrar och internetförbindelser du använder då. Men där har man ju underförstått tillstånd. Frågan är dock var gränsen går, för det kan ju lätt bli luddigt.

 

Rent tekniskt går ju gränsen vid lösenord, för det är ju så man talar om att en resurs inte är publik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens de luddiga fallen är speciellt svåra att "lösa" - vid tveksamhet låter man helt enkelt bli att använda den oskyddade resursen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju kolla på vad nätvekret har för SSID:

 

Är det Default, Zyxel, Netgear osv kan man gissa att avsaknaden av kryptering inte beror på att ägenen vill bjussa på internet utan helt enkelt inte har en aning om hur mans täller in den. Iofs är risten minimal att åka dit ifall men skulle nyttja den uppkopplingen.

 

Om SSID är FriSurf, FrittInternet osv så är ägarens avsikt säkert att man ska få använda den (även om jag aldrig sett något nät heta så)

 

Är SSID Johansson, Andersson osv så är det inte lätt att veta om det är ok eller inte, vill man vara säker gör man lizardKng, låter bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att vi rett ut den frågan ett antal gånger redan.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett antal gånger.

 

Men alla känner inte till sökfunktionen, inte ens de som varit medlem sedan 2000 tydligen (som trådskaparen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...