Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se upp, den platta TVn kan börja brinna (basunerar Aftonbladet)


Monshi

Rekommendera Poster

ja, en jordad apparat som även är ansluten till en antenn kan orsaka problem och Aftonbladet belyser det i sin artikel här:

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,789968,00.html

 

Men borde egentligen inte denna risk elimineras redan i TVn genom att ingångarna galvaniskt skiljs från stickproppens jord? Om nu TVn måste vara jordad. Problemet i sig med störningar och skador pga av två sammankopplade jordpunkter är väl känt. För att det ska börja brinna krävs nog att något verkligt fel uppstår i kabel-anläggningen men störningar i bilden bör vara vanliga.

 

Sedan måste jag säga att jag undrar lite över språket i artikeln, känns lite lätt konstlat...

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Verkar konstigt!

...en bit längre ned i texten skriver de:

 

Risken för brand är väldigt liten. Men för att slippa oroa sig kan en avskiljare vara en god idé, säger Anders Appelqvist, vd för branschorganet Konsumentelektronikbranschen.

 

Varför blåsa upp det här då om brand ändå inte kan uppstå?

Sedan har de känt till det här under några år, och varför gå ut först nu med det. Smartare att göra det direkt när de kände till problemet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar tvapparater överhuvudtaget ha jordade kontakter?

Inte CRT apparater ivartfall. Men nya platta skärmar kanske har det?

 

Jag har ingen sådan så jag vet inte.

 

En galvanisk avskiljare borde dock även alla som har en HTPC investera i. Avhjälper enkelt problemet med jordslinga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-03-09 12:26:34 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...