Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ta en bild med 3G-telefon och lägga den på internet.


Poker

Rekommendera Poster

Jag ska nog utöka mitt eget dagboksskript med en sån funktion

 

Det betyder alltså att jag ännu inte gjort det.

 

Tanken är i alla fall att det ska vara med vanlig epost för att kunna ha bra kvalitet på bilderna. Nån slags manuell kontroll över vad som ska läsas ur eposten blir det också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att man inte har en mac.

Där är det enklare att köra script!

 

mail in, flytta till mappen, starta ps, förminska, spara i ftpmapp, ftp till server, klart!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att man inte har en mac.

Där är det enklare att köra script!

 

Det ska snurra på webservern och den kör Linux.

 

mail in, flytta till mappen, starta ps, förminska, spara i ftpmapp, ftp till server, klart!

 

Det där låter väldigt bökigt.

 

Finessen är ju att det ska vara automatiserat.

 

Photoshop? Nej, bildhanteringen gör man ju direkt på webservern med serverskript. Hela vitsen med att maila in bilder är ju att de också dyker upp på websidorna medans man själv är "ute och springer".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbserver kan man ju köra hemma och med god hjälp från no-ip.org adresser om man vill.

Men tiden finns inte, har i runda tal 7-10 dagar på mig att fixa nåt.

 

Har inget konto någonstans och tanken är ju lite överkurs när det ändå finns t.ex. bloggar som tillåter mms, mail MEN problemet är att det tar tid plus att bilderna blir som ikoner.

 

Men då har du ju redan ett färdigt script som du tankar ned och modifierar eller hur gör du?

 

Till ASP finns ju det miljontals, vi kör bl.a. ett sådant på vårt jobb som styr vårt material.

 

Varför knåpa ihop det själv som tar tid när det finns några knapptryckingar bort.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 13:36:49 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag ska i alla fall ha det på min webserver och den står inte hemma. Men var den står och hur man har det med domäner och sånt spelar ju ingen roll, tekniken att nå den är ju fortfarande densamma. Grundiden är alltså att allt ska kunna göra "ute i fält", man ska INTE behöva springa hem en sväng för att få ut bilderna.

 

Men då har du ju redan ett färdigt script som du tankar ned och modifierar eller hur gör du?

 

Skriver mitt eget från början till slut.

 

Varför knåpa ihop det själv som tar tid när det finns några knapptryckingar bort.

 

1. Jag kan få det exakt som jag vill. Med färdiga skript blir det alltid kompromisser åt en massa olika håll. Funktioner som saknas, funktioner som finns men som jag inte vill ha. Att maila in bilderna verkar ju t ex inte vara alltför vanligt att det går (på det sätt jag beskriver).

 

2. Intresse, hobby.

 

3. Skoj.

 

4. När man nu ändå KAN skriva själv går det ofta snabbare att skriva från grunden än att försöka kustomisera nåt färdigt.

 

5. Detta började som ett enkelt sätt att presentera semesterbilder med tillhörande texter på flera språk. Skriptet växer successivt och, ja, vi får väl se var det slutar.

 

6. Även om det redan finns en miljon liknande saker finns det plats för ännu en.

 

7.... Nä nu orkar jag inte mer :)

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 13:49:44 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få det exakt som jag vill. Med färdiga skript blir det alltid kompromisser åt en massa olika håll. Funktioner som saknas, funktioner som finns men som jag inte vill ha. Att maila in bilderna verkar ju t ex inte vara alltför vanligt att det går (på det sätt jag beskriver).

 

Jepp, det är ju så, du kanske vill ha en massa lulllull medans jag bara vill ha upp bilden punkt!

 

Bilden i detta fall kommer att säga mer än 1000-ord.

 

Tyvärr heter jag inte sandman (nån som vet vem han är förresten?) som skulle bygga jordens jävla databas med votes, röra i babyskeden, byta blöja och styrbar webbkamera och fans moster...

 

Jag därmeot kommer klippa en jordens film istället och det är ju det jag kan :)

 

Om jag idag köper en .se adress med linux, finns det ett färdigt script att ladda ner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det är ju så, du kanske vill ha en massa lulllull medans jag bara vill ha upp bilden punkt!

 

Precis! Usch, avskyr ordet "lulllull" men jag förstår vad du menar, för mig är det ju inte lullull med t ex en bildtext ;)

 

Tyvärr heter jag inte sandman

 

Kommer att tänka på Metallica då...

 

Jag därmeot kommer klippa en jordens film istället och det är ju det jag kan :)

 

Äh det finns ju redan en miljon olika filmer, varför inte ta nån av dem istället?

:):):)

 

Om jag idag köper en .se adress med linux, finns det ett färdigt script att ladda ner?

 

Ingen aning. Eftersom jag pillar med mitt eget har jag inte brytt mig speciellt mycket om vad som finns. Jag vet inte riktigt vad som är roligast - att pilla på skriptet eller att använda det för mina bilder. Hmmm, nja, det är nog 50/50...

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 14:16:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh det finns ju redan en miljon olika filmer, varför inte ta nån av dem istället?

 

Finns ju bara ett litet problem då :)

 

Sandman började på ica som praktikant men är numera egen som är realtivt framgångsrik, iaf visar det åt andra genom statusprylar han köper.

Vore väl najs med 2 st 30 tums cinemadisplays och en jävla massa lullull :)

 

http://www.sandman.net

 

[inlägget ändrat 2006-03-14 14:18:46 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
andra ämnen hör inte här sorry :)

 

Jo, men..

När det gäller telefoner (och i vissa fall kläder) på sjukhus så tänk dig BB som ett hotell (med syrgasuttag bredvid sängen) men det mesta annat runtomkring BB som lokaler med operationssalsrenlighet.

Det innebär alltså att om läkaren bestämmer att ni ska bort från BB (ex. för att ta prover) så får du säkerligen lämna telefonen (och kanske till och med klä dig i grönt).

Så, var beredd på att du kanske måste lämna mobilen och istället greppa kameran.

 

När det gäller din telefon, har du testat att köra FTP ?:

http://www.symbiangear.com/product.html?pid=8810,8812,46819

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, hur kom han in i tråden egentligen?

 

i tal om att bygga en gigantisk webbplats där han löst just detta med att skicka bilder från telefonen.

Men frågan är vad jag hellre hade velat kunna..

programmera som han eller kunna klippa film? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför välja? ;)

 

Om han nu ritat sin egen webplats så är han ju inte helt bakom flötet vad gäller det estetiska heller.

 

Man vill väl helst kunna det man tycker är roligast. Jag tycker båda är roliga. Blir jag duktig på båda eller blir det bara halvmesyrer? Pja, inte vet jag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja...

 

Han kan lite om mycket och lite om mycket (rita och skapa databaser)

Jag själv kan foto, film och redigering på alla mina fingrar ända ut i fingerspetsarna plus sinne för färg och form.

Programmering,,,nja.. kan inte ens simpel HTML-kodning.

Det finns ju WYSIWYG för detta.

 

Numera är ju hans intresse en inkomstkälla, vilken bra kombination:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad trådar glider iväg :)

 

Kunna lite om mycket eller mycket om lite? Smal och djup eller bred och grund?

 

Jag är mer åt hållet "bred och grund" (även om det finns vissa djupa vikar) och ibland plågar det mig att intresset så ofta driver iväg åt andra håll att jag ofta inte kommer ner på djupet med saker. Men å andra sidan är det bra med bredd också, är man expert på skruvmejslar kanske alla problem ser ut som skruvar?

 

Jag tycker inte att den ena är bättre än den andra. Tvärtom så blir de bäst när man kombinerar dem.

 

Numera är ju hans intresse en inkomstkälla, vilken bra kombination:)

 

Onekligen. Dessutom verkar han ju inte leva direkt torftigt heller.

 

[inlägget ändrat 2006-03-15 11:08:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad trådar glider iväg :)

 

jadu..du vägrar ju hjälpa mig :) så då blir det prat om annat.

 

Kunna lite om mycket:

Ja ibland kräver företagen det, du skall kunna After Effects utan och innan och helst ha 10-års erfarenhet.

Dessutom skall du också kunna Lightwave.

 

Kunna mycket om lite:

Ja här kräver i alla fall ett företag detta.

Du skall kunna AVID, ps, is, af, lw, id, lite mjukvara, hårdvara kunna lite ljud, lite ljussättning etc etc..

 

Det sistnämnda står väl jag.

Vad är bäst? som att säga att Volvo är bästa bilen eller att Intel är bättre än AMD, allt beror på syftet.

 

Nu hade jag dock önskat att jag kunde knacka ihop så att jag kunde lägga upp en bild, som avskalades av med en snygg ram runt med lite oskarp mask.

plus lite text med en tidsstämpel när bilden kom in.

 

Men det brukar börja i liten skala, en tegelsten blir en skyskrapa.

 

Jo..vann 41 kr på dubbeln i går..en sk "rak dubbel" och ikväll är det dags för V64.

Vinnare på Robis ingo! 100kr satsat.

 

"börjar i liten skala"

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-15 11:35:26 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...