Just nu i M3-nätverket
Jump to content

har mitt windows glömt hur man räknar?

connyb6

Recommended Posts

Hej!.

Vad har jag för fel, har mitt windows glömt hur man räknar?.

Min dator visar att 1.44 Mb disketter endast har en kapacitet på 1.38 Mb!.

Irriterande då man försöker få in ett ”boot.img” m.m.

som har storleken 1.4 Mb.

Jag kör Win2000, fat32!.

Tacksam för alla tips!.

/ Conny

Alla disketter?

Disketter har annars en stark tendens att bli skadade och därvid räkna bort kapacitet.

Sedan kanske det handlar om det vanliga räknefelet med bitar och kilobitar, ja du bet 1024 eller 1000 per kilo. Orkar inte räkna själv.

Och - använder du disketter än idag? Något osäkrare sätt att flytta/spara data på vet jag knappt. USB-minnen är väl det som gäller idag?

Edit:

MMh, du får ej plats med en Boot-image... jag, gissar på skador på disketten. Testat med flera disketter?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2006-03-08 12:25:45 av Monshi]

Hej!

Det är nog inga fel på dina disketter...

Har för mej att Disketten rymmer 1.44Mb OFORMATERAT

När disketten är formatterad har den storleken 1.38Mb eftersom filsystemet tar upp lite plats.

Vilket jag tror är orsaken till att en 1.4Mb stor fil inte får plats...

/Thomas

Ladda ner professionella & väl genomtänkta installationsanvisningar för starkt skydd mot virus & angrepp, stabil drift samt maximal prestanda på: http://www.tsv14.net Nu med 3 olika versioner av XP Pro installationen.

Har tänkt mig att försöka gå över till Linux!,

och på den spegling jag fått bränt till mig (har inte bredband!),

så fanns det en beskrivning om att boota från diskett (4st.)

vid installationen!.

Men jag får ju inte in "filerna" på på disketterna eftersom dom var på 1.4Mb.

Men jag ska väl egentligen ta upp mina problem i Linux forumet!?.

/ Conny

Thomas Tydal

Tyvärr, det är den gamla klassiska missuppfattningen. En diskett rymmer inte 1,44 MB, den rymmer 1,44 miljoner bytes. Och eftersom en MB är 1 048 576 bytes så blir det inte lika mycket.

1,44 miljoner bytes är lika mycket som 1,37 MB.

När jag jobbade på Tele2 minns jag stackaren som skulle maila över en stor bifogad fil med modem. Filen blev 9,8 MB efter base64-kodningen, så han ringde och frågade supporten vad storleksgränsen var. Till svar fick han då det officiella 10 MB. Så han skickade ju brevet...

Men när nästan hela filen var överförd (ja 9,5 MB närmare bestämt, efter drygt en och en halv timme) så avbröts överföringen av Tele2:s server. Han ringde supporten igen och fick prata med mig. Jag kollade upp vad servern hade för begränsning och det var mycket riktigt 10 miljoner bytes, dvs 9,54 MB. Så jag kunde ju bara beklaga och förklara hur det låg till det här med miljoner bytes och megabyte...

Thomas Tydal

> Men jag får ju inte in "filerna" på på disketterna eftersom dom var

> på 1.4Mb.

Bara för säkerhets skull... Du försöker väl inte kopiera filerna, utan du använder väl det medföljande programmet enligt instruktionerna för att skapa disketten?

Mycket riktigt!.

Jag provade att bara Kopa över filerna!, måste gå igenom skivan/orna

och hitta programet för installationen!.

Tack! / Conny

Upptäckte att jag inga disketter behöver!.

Det går att "boota" direkt från CDn', men jag

måste först ändra "boot sequence" i setupen!.

Så snart är det Linux som gäller!, by by Microsoft ;-)

/ Conny

Tyvärr, det är den gamla klassiska missuppfattningen. En diskett rymmer inte 1,44 MB, den rymmer 1,44 miljoner bytes.
Nästan. För att vara riktigt petig så rymmer en "1.44 MB"-diskett 1,44*1000*1024 byte, dvs 1440 KiB.

Det kräver förstås att ditt BIOS klarar att boota från cd (vilket inte borde vara nåt problem om datorn inte är jättegammal), och då brukar bootordningen redan vara inställd så att cd:n kollas innan hårddiskarna.

Sen måste du även se till att du bränner cd:n på rätt sätt, dvs inte bara lägger filerna på cd:ns filsystem, utan direkt skriver avbildning till cd:n (välj "Burn Image" eller "Burn as ISO" eller nåt liknande i ditt brännarprogram). Mao en liknande situation som med disketterna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...