Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte min nya SDRAM sticka????

ante_h

Rekommendera Poster

Hej, jaghar precis införskaffatt ett nytt SDRAM 256 till min gamla P2. Nu har jag två lika ADRAM dubbelsidiga 256. Båda funkar. Men datorn räknar bara upp det ena. I Everest gårdet att hitta båda, men som sagt verkar datorn tro att den bara har 256 att arbeta med.

Länk till Everest rappport.

http://hem.bredband.net/b281270/

Vad göra?

/Ante

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen beror det på att moderkortet inte klarar din konfiguration med två dubbelsidiga 256:or. Du nämner inte vad du har för moderkort/dator så det går inte att kolla om det är detta som är felet.

Börja med att gå till tillverkarens (moderkort/dator) webbplats och kolla, kanske en bios uppgradering kan lösa problemet.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Länk till kommentar

Tack Nisse.

Har titta i manualen och vad jag kan förstå så ska dubbelsidigt inte vara något problem.

På sid 17 står det något om att göra rätt inställningar i Bios Software. Hittar dock inga sådana under inställningarna i nuvarande BIOS. Manualen finns här

http://hem.bredband.net/b281270/moderkort.pdf'>http://hem.bredband.net/b281270/moderkort.pdf

Ska jag ge mig på att uppgradera BIOS? Är det riskabelt?

Min konfig för systemet är uppdaterad och finns här:

http://hem.bredband.net/b281270/

Tacksam för alla svar!

/A

Länk till kommentar

Uppskattade verkligen att du skickade med länk till manualen:thumbsup:

Att uppgradera bios är normalt sett tämligen riskfritt (men man kan halka och slå ihjäl sig i duschen). Vill du känna dig riktigt säker så är det allra bästa att göra två disketter: en med den nuvarande versionen (som reserv, manualen beskriver hur du kan spara din nuvarande version på en diskett, se sid 36) och en med den nya som du uppdaterar till.

Men innan du provar den lösningen så tycker jag att du skall prova med olika placeringar av minnesmodulerna. Som framgår av manualen så har du fyra platser (fast bilden i manualen visar bara två), prova t ex plats 1,3 eller 2,3 eller 1,4 (du förstår säkert vad jag menar).

Funkar inte det så tycker jag att du skall göra en reset av bios. Gör detta med nätkabeln urdragen, flytta jumpern som beskrivs på sidan 13. Efteråt så måste du gå in i bios och göra om alla grundinställningar t ex vilken disk som datorn skall starta från. Du kan välja "load default settings" se sid 40 så får du nästan alla inställningar rätt.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Länk till kommentar

NoiseKiller

Första tanken som slår mig är det här med 32Mb och 64Mb-chip. Vissa äldre moderkort kunde bara läsa 32Mb-chip och köpte man då ett 256Mb-minne med 64Mb-chip visades de som 128Mb-minnen.

Men när du nu köpt ett identiskt minne till vore det långsökt att det vore problemet.

I vilket fall flyttar jag tråden till forumet för Processorer, moderkort & minnen.

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

Länk till kommentar

Minnerna är inte helt identiska. Det ena har 9 moduler + 2 små per sida (72 bitars med ECC kontroll) och det andra har bara 8 moduler (ej ECC). Det står inte i manulen att det inte går att blanda (se sid 17)!!???????

Märkligt att det ska vara så knepigt att få till en så här enkel sak!?

/A

[inlägget ändrat 2006-03-08 16:13:49 av ante_h]

Länk till kommentar

Nu har jag lärt mitg något nytt.

Jag har en dimm på 64 bitar (8 chip) och en 72 med 9 chip (ECC felkontroll). Det står dock inget i manualen om att dessa inte ska gå att blanda (sid 17).

Länk till kommentar

Det ena har 9 moduler + 2 små per sida och det andra har bara 8 moduler

Låter som ena stickan är ECC och den andra är "vanlig". Kan bli problem även om jag inte hittar någonstans i din manual att det inte skall gå.

Om du har testat de åtgärderna som jag föreslagit tidigare så är det nog bara en bios uppgradering som återstår. Jag är dock inte hundra på att det kommer att fixa problemet men vi kan ju alltid hoppas.

[EDIT: Såg inte ditt inlägg ovan innan jag postade, men vi har ju kommit till samma slutsats]

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

[inlägget ändrat 2006-03-08 16:16:25 av NWM]

Länk till kommentar

Tack Nisse för ditt stöd:)

Jag har tidigare provat att flytta runt stickorna utan resultat. Det märkliga är att kör jag bara med den "vanliga" (den nya) så fungerar det utmärkt och vice versa. Datorn hitytar som sagt inte den adra. I Everest ser jag dock att den finns.

Antingen är det som du säger, något problem med att blönda ECC och non ECC.

Får prova BIOS upgrade innan jag köper nytt minne.

Först ska barnen få mat.

Återkommer i ämnet!

/A

Länk till kommentar

OK. Det verkar vara så illa att jag måste ha två minnen av samma sort. Uppdatering av BIOS hjälpte inte ochg ASUS globala support gav mig rådet att köra samma typ av minne. Märkligt att detta inte står i manualen!!!!!!!!??

/A

Länk till kommentar

Tråkigt att det inte fungerade. Det brukar inte gå att blanda ECC och vanliga men eftersom, precis som du påpekar, inte står i manualen så hyste jag ett visst hopp.

http://www.nordichardware.se har ett köp & sälj - forum där du säkert kan hitta ett icke ECC för en billig penning eller kanske byta bort ditt ECC mot ett vanligt.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...