Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Janne1

2 frågor till regeditpanelen

Rekommendera Poster

Janne1

1. Hur ger jag mp3 filer samma egenskaper som exe filer så tillvida att dragnnndrop med höger musknapp ger en genväg istället för att flytta filen?

2. Hur redigerar jag menyn som poppar upp när jag högerklickar på en mapp? Winzip, Winamp och PSP har lagt in egna kommandon där som jag vill ha bort.

Jag kör W95.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Janne1

1. Hur ger jag mp3 filer samma egenskaper som exe filer så tillvida att dragnnndrop med vänster (ska det ju vara) musknapp ger en genväg istället för att flytta filen?

2. Hur redigerar jag menyn som poppar upp när jag högerklickar på en mapp? Winzip, Winamp och PSP har lagt in egna kommandon där som jag vill ha bort.

Jag kör W95.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christian Eriksson

Tjena!

Det här skulle jag också vilja veta mer om. Har själv försökt komma underfund med hur man gör ifråga om din punkt 2. Det jag kan säga om punkt 2 är att de "kommandon" som visas ovanför den första linjen i mappens snabbmeny ska gå att redigera från Utforskaren. I Utforskaren, gå till Visa --> Alternativ --> fliken Filtyper och leta upp filtypen "Filmapp" och klicka på Redigera. På min dator visas här endast åtgärden "find" trots att snabbmenyn visar åtgärderna "Utforska", "Öppna", "Sök", "FindVirus", "Add to Zip" samt "Add to Temp.zip" (Det var Temp-mappen jag högerklickade på). Antagligen finns de andra alternativen någonstans i registret som du också är inne på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christian Eriksson

Efter lite efterforskningar hittade jag några nycklar i registret som påverkar snabbmenyerna i Utforskaren.

Nycklarna är:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Directory\shellex\ContextMenuHandlers

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Folder\shellex\ContextMenuHandlers

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\*\shellex\ContextMenuHandlers

För att ta bort "Add to Zip" samt "Add to mappnamn.zip" från snabbmenyn för mappar, tog jag i alla de tre nycklarna ovan bort undernyckeln WinZip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...