Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta trasig NB kylare


K7

Rekommendera Poster

Har ett MSI K7N2 Delta ILSR vilket har en NB kylare med fläkt. Denna fläkt har på senare tid börjat låta som ett flygplan, så jag bestämde mig för att byta ut den.

 

Efter letande i olika forum bestämde jag mig för en

Zalman ZM-NB47J North bridge heatsink

 

Antar att det kommer finnas spår av gammal kylpasta under den gamla, min fråga nu är, vad ska jag använda för att göra rent innan jag applicerar ny kylpasta och monterar den nya kylaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Antar att det kommer finnas spår av gammal kylpasta under den gamla, min fråga nu är, vad ska jag använda för att göra rent innan jag applicerar ny kylpasta och monterar den nya kylaren?

Jepp - i bästa fall är det kylpasta, i värsta fall är det lim.

Själv brukar jag använda tops och kemisk (?) bensin eller aceton för att ta bort den sista kylpastan. Sitter den limmad är det naturligtvis lite värre...

Annars sitter den med söta plastpiggar genom moderkortet. Enklast är att klippa av dem med avbitare å plopp så är den gamla kylaren (med fläkt) borta.

Nya kylaren limmas med 2-komponentslim som även fungerar som kylpasta.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret NoiseKiller, den gamla sitter med två plastpiggar, så jag tror inte att den är limmad. Det som gör en mest trött är att man måste lyfta ur moderkortet :) Precis när man fått iordning på alla kablar.

 

[inlägget ändrat 2006-03-07 13:24:41 av K7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Det som gör en mest trött är att man måste lyfta ur moderkortet Precis när man fått iordning på alla kablar.
Måste man? 8)

Klipp av toppen på plastpiggarna, fjädrarna sprutar iväg och resten av piggarna brukar gå att skaka ut. Se bara till att fjädrarna inte ligger kvar på moderkortet - kan skapa problem då. ;)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på din sida och läste om dina datorbyggen, hur fungerade dämpningsmattan? Höjdes inte tempen rätt mycket efteråt? Har sådan dämpmatta liggande hemma, men har inte vågat montera den, har hört många olika åsikter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Höjdes inte tempen rätt mycket efteråt? Har sådan dämpmatta liggande hemma, men har inte vågat montera den, har hört många olika åsikter.
Visst påverkar den temperaturen. Chassit i sig har en värmeavledande förmåga som i stort sett försvinner med dämpmattan. Men ljudet försvinner i lika stor utsträckning vilket är underbart. :)

Se bara till att ha en chassifläkt som får ut varmluften i lådans överkant. Är man (rejält) entusiastisk kan det vara kul att borra ett 92/120mm-hål i taket på chassit och sedan bygga ett "periskop" med luftkanal. Då får luften fri väg ut, men ljudet från fläkten slussas i en ljuddämpad gång och dämpas på vägen... :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...