Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt jobb, ny lön, "sämre" förmåner!


Poker

Rekommendera Poster

Nej, jag vet att invandrare i snitt sköter sig sämre och begår fler brott.

 

Misstänks för fler brott vilket kanske beror på diskriminering.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar
Däremot är det inte fel att säga att färre kvinnor och utlänningar får jobb och högra avlönade poster, men det beror långt ifrån bara för att de är just kvinnor eller utlänningar utan kanske det har lite med kompetens att göra också eller?

 

Vad har nationalitet eller kön med kompetens att göra? När det gäller invandrare så kan man relativt lätt få ett jobb som städare eller montör, men vill man komma ”högre upp” blir det genast svårare.

 

Det är farligt att ignorera främlingsfientlighet när den är en bidragande orsak till att många invandrare är arbetslösa. Det finns tyvärr väldigt många människor som ogillar invandrare* och det är löjligt att påstå att dessa människor tänker annorlunda när de ska anställa någon.

 

När jag sökte ex-jobb ringde jag upp ett företag och sa vem jag var och vad jag ville. Jag fick ett kort och otrevligt svar. Mina två klasskamrater som ringde nästa dag fick göra sitt examensarbete där. Nu var det fel att anklaga chefen för rasism men man som invandrare kan tyvärr inte utesluta det. Det är det som är det värsta, att inte veta varför man får nobben. När en av klasskamraterna redovisade sitt ex-jobb frågade examinatorn företagsrepresentanten, som var gubben som jag hade pratat med, om han hade några kommentarer. ”Helt jävla undermåligt”, sa han. Jag blev nästan glad eftersom det visade sig att gubben även kunde vara elak mot svenskar.

 

Väldigt många undersökningar visar att invandrare har svårt att få arbeten som kräver en akademisk utbildning trots att de är behöriga. Därför känns det meningslöst att diskutera om problemet existerar.

 

Jag hoppas att de flesta arbetsgivarna fäster större vikt vid kompetens än vid nationalitet och utgår ifrån att jag inte blir diskriminerad. Man måste tänka positivt och aldrig ge upp.

 

*och invandrare som ogillar svenskar men nu diskuterar vi något annat

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2006-03-08 14:03:24 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Fast nu förde du ju själv in tråden på ytterligare en OT-gren Poker, du ser hur lätt det är ;)

 

Men jag håller med om några av tankarna här. Vissa trådar inleds med en fråga, besvaras i två-tre inlägg och sedan följer en diskussion på hundra inlägg kring något sidospår. Dessa sidodiskussioner kan ofta vara väldigt intressanta och då vore det trevligt om moderator kunde skapa en ny tråd av dessa (eller knoppa av som ni uttryckte det), med en relevant rubrik.

Men det skulle lätt kunna bli ett heltidsjobb av moderatorposten då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa trådar inleds med en fråga, besvaras i två-tre inlägg och sedan följer en diskussion på hundra inlägg kring något sidospår

 

Exakt! Det händer ofta, en skriver något annat och sen spårar det hela ur.

Nu får denna tråd handla om korvstoppning, sak samma, jag har redan koll på lönebilden :)

Om jag skall gå tillbaka till vad företaget betalar in för mig i pension är det rätt högt, 1041kr/månad.

 

Så den välkända pyramiden enligt bild är nu komplett, vore ju synd om den delen fattades!

 

 

[bild bifogad 2006-03-08 16:32:45 av Poker]

[inlägget ändrat 2006-03-08 16:33:30 av Poker]

811985_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att diskussioner glider hit eller dit har bara ett enda enkelt svar:

Det är mänskligt. punkt slut.

 

Vi är inte maskiner eller robotar som får en uppgift och utför den och sedan är det slut.

 

Vi är människor och mänskliga relationer är mycket komplexa.

Därför glider diskussioner åt alla håll. Den glider mest åt det håll majoriteten tycker är intressant.

 

Vi kan och får inte styra den hårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Jag håller inte med påståendet ovan, det är också en annan negativ myt.

Invandrare sköter sig minst lika duktigt som svenskar.

Det är absolut ingen myt att invandrare procentuellt sett begår fler brott än "svensken " och är kraftigt överrepresenterade i olika brott som våldtäkt , kvinnomisshandel bla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det är absolut ingen myt att invandrare procentuellt sett begår fler brott

Hur vet du det? Det enda man kan uttala sig om är anmälda brott, inte faktiska sådana. Ex. är ju mörkertalet för hustrumisshandel enligt både polis och rättsväsende väldigt stort och i det återfinns säkert väldigt många svenskar.

 

(Ännu en trådvändning =)

[inlägget ändrat 2006-03-08 18:40:44 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de flesta här slänger ur sig "fakta" som säger si och så om diskriminering, brott och så vidare, men det är trots allt era egna uppfattningar, inget som är belagt med någon studie eller avhandling.

 

Vill ni bli tagna på allvar så ange källhänvisningar och visa på studier som faktist visar otvetydligt att era "fakta" är sanna.

 

Annars sitter ni bara att spottar ur er egna uppfattningar - något som ofta bara är förvriden verklighetsförankring.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Ju grövre brott, desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare, visade exempelvis den senaste större undersökningen från Brottsförebyggande Rådet.

Det brott där invandrare är mest överrepresenterade är våldtäkt

9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.

För samtliga anmälda brott är invandrare dubbelt överrepresenterade.

Totalt sett stod de för 16 procent av alla anmälda brott .

Deras andel av befolkningen uppgick då till 9 procent.

Även barn till invandrare är överrepresenterade men i mindre utsträckning än föräldragenerationen.

De stod för 13 procent av de anmälda brotten under den undersökta femårsperioden och utgjorde 9 procent av befolkningen.

 

Källa: BRÅ

 

[inlägget ändrat 2006-03-08 18:48:01 av rogerdahlqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Lev som du lär och hänvisa gärna till någon källa för dina egna påstående

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tyvärr inte på rak arm , gjorde ett arbete om detta som jag refererar från

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag gissar att det är följande rapport det handlar om?

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

 

Jag har inte detaljstuderat siffrorna, men har inte riktigt lyckats komma fram till samma tolkning som roger gör. Det är dock oväsentligt eftersom detta inte handlar om rena faktiska siffror, utan statistik grundad på ohållbara antaganden.

 

I rapporten säger ju faktiskt Brå att det är svårt att ta fram statistiska siffror. Ex. gör de följande antaganden:

 

- Om utrikes födda svarar för 15 procent av de stölder där det finns en misstänkt, så svarar de också för 15 procent av samtliga anmälda stölder.

- Ett ytterligare antagande är att alla grupper löper samma risk att upptäckas om de begår brott, att det upptäckta brotten anmäls i samma utsträckning och att polisen utreder anmälningar rörande alla grupper på samma sätt.

 

Detta är ganska brett tilltagna antaganden i mina ögon. Det går ju faktiskt att visa vad som helst med statistik om man väljer sådana homogena synsätt på urvalet. Dock ser inte verkligheten ut så.

 

[inlägget ändrat 2006-03-08 18:59:21 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lev som du lär och hänvisa gärna till någon källa för dina egna påstående

 

Um, vilket påstående syftar du på speciellt då, så ska jag se om jag kan hjälpa dig med det.

 

Alla "påståenden" jag gör utgår jag ifrån en personlig synvinkel och säger "Jag tror" eller "Mina vänner" .. det betyder implicit att det är min uppfattning av saker - och inte ett faktum - men syftade du på något speciellt inlägg kan du ju peka ut det är du snäll ? :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Nej , det ar inte den utredning jag menar , men även i denna som är gjord senare kommer man fram til samma ställningstagande, vad orsaken är en annan fråga och berör inte mitt påstående som fortfarande kvarstår att invandrare procentuellt begår flest brott och är kraftigt överrepresenterade i vissa brott .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör faktiskt ett antaganade som bygger mest på dina fördomar än fakta.

Sedan hittar du en "studie" som passar dig och använder den utan att riktigt veta var eller vad den studien är.

 

Invandrare kanske är överrepresenterade därför att de syns mest.

 

Sedan får vi inte glömma att de uppdagade brotten som begås av invandrare beror till det mesta på att de är dåliga vad gäller svenska lagar och hur polisen fungerar hur man kan kringgå olika regler och lagar.

 

Däremot är svenskar av naturliga orsaker bättre på att ha koll på läget och förutspå konsekvenser och att lära sig att kringgå fällorna.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-08 19:27:20 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Du gör faktiskt ett antaganade som bygger mest på dina fördomar än fakta.

Sedan hittar du en "studie" som passar dig och använder den utan att riktigt veta var eller vad den studien är.

Vad är det du inte förstår i rapporten ? Och nej , jag har inga fördomar mot invandrare däremot mot folk som skyller egna misslyckande på rasism detta så jävla missbrukade ord , får jag inte som jag vill så är du rasist.

 

Sedan får vi inte glömma att de uppdagade brotten som begås av invandrare beror till det mesta på att de är dåliga vad gäller svenska lagar och hur polisen fungerar hur man kan kringgå olika regler och lagar.

Det är din skyldighet som gäst i ett land att ta reda på och lära dig så mycket om lagar och samhällets struktur att du smälter in och kan leva och verka som vilken invånare som helst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är din skyldighet som gäst i ett land att ta reda på och lära dig så mycket om lagar och samhällets struktur att du smälter in och kan leva och verka som vilken invånare som helst.

Det var dessutom ett om möjligt lika långsökt antagande om orsakerna som om man skulle använda studien för att säga att alla invandrare är kriminella.

 

Man undrar ju vilka brott det handlar om som kan driva upp statistiken så till den milda grad av misstag, för att förövarna inte visste att det var olagligt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Du gör faktiskt ett antaganade som bygger mest på dina fördomar än fakta.

Sedan hittar du en "studie" som passar dig och använder den utan att riktigt veta var eller vad den studien är.

Ehhh jo kompis, jag har gjort ett digert arbete på högskolan runt "studien" så nog vet jag vad den innebär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker jag hittade något åt dig i mailen :)

 

Dagens ordspråk

 

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,

låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

 

 

:)

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Man undrar ju vilka brott det handlar om som kan driva upp statistiken så till den milda grad av misstag, för att förövarna inte visste att det var olagligt...

Jag ser gärna referens till den rapport admin hänvisar till för inte tar han som vill ha källredovisning på mina inlägg sina utlägg direkt från luften ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag fick ingen respons på mitt inlägg. Många av siffrorna i Brå:s senaste rapport är ju statistiska uppskattningar baserade på antaganden som bara med viss sannolikhet gäller i samhället. Därför tycker jag att de är ganska ointressanta att använda sig av som argument.

 

Vill man använda statistik som ett slagträ så måste man ta in rapporter över hur polisen agerar i olika geografiska och sociala områden, hur de agerar beroende på etnisk tillhörighet, dito för domstolarna, vilken typ av områden som olika delar av statistiken är fördelade över och så enormt mycket mer.

 

Sedan får man använda dessa siffror för att korrigera de osäkra antagandena som Brå gör.

[inlägget ändrat 2006-03-08 20:38:13 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inga fördomar mot invandrare däremot mot folk som skyller egna misslyckande på rasism detta så jävla missbrukade ord , får jag inte som jag vill så är du rasist

 

Hur vet du att jag är misslyckad, känner du mig? Vet du vem jag är? Har vi arbetet ihop? Har vi träffats?

 

Hur kan du säga att jag är si eller så utan att ens träffat mig?

Jag fattar inte att du kan säga så.

 

Fast å andra sidan, ... vad bra att du sa det!

 

För nu har du faktiskt bevisat att jag hade rätt angående dina fördomar. Och liknande din attityd är det inte ont om i Sverige.

 

Att döma ut en person utan att ha träffat denne är en mycket vanligt förekommande attityd hos svenska arbetsgivare.

 

Jag har bott i Sverige i mer än 20 år nu och är ingen gäst längre. Jag är svensk medborgare sedan 12 år tillbaka och jag kräver att bli behandlad som en svensk också!

 

Är det för mycket begärt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
jag har inga fördomar mot invandrare däremot mot folk som skyller egna misslyckande på rasism detta så jävla missbrukade ord , får jag inte som jag vill så är du rasist

Jag måste säga att jag också reagerade på denna grova generalisering, men jag blev så trött på diskussionen att jag lät bli att kommentera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...