Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är det problem!


martah

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator och en bärbar samt en NetGear trådlös router. Fixade till ett hemmanätverk som har fungerat klanderfritt i ca 5 mån. Nu är det nåt som har hänt och jag har ingen aning vad det kan vara för fel. Helt plötsligt, när dottern ska titta på film som hon brukar göra flera gånger i veckan så går det inte att se filmer som ligger på den bärbara datorn. Hon har alltså den stationära datorn i sitt rum, öppnar filmerna med VLC media player och filmerna som ligger på den bärbara startar visserligen men går så sakta att det blir bara en svart bild och inget ljud (bara flämtar till en kort stund ett par gånger) hörs. Vi har inte gjort några ändringar i någonting alls på länge så jag vet inte vad som kan ha hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Låter ju som att något annat ligger och belastar nätverket så det helt enkelt går långsamt. Ingen annan i familjen som kör något krävande, fildelningen eller liknande? Kanske läge att kolla annars så ni inte fått in några virus eller annan påhälsning i nätverket så det är någon annan som använder ert nätverk till något tungt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypterar den trådlösa förbindelsen. Något man ställer in i routern från den kabelanslutna datorn och i inställningarna för det trådlösa nätverkskortet. Först se till att firmware i routern är uppdaterad liksom drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju inte särskilt troligt att någon annan använder det trådlösa nätet, men för säkerhets skull byt lösenord/nyckel för krypteringen. I de flesta routrar så brukar man också kunna se vilka datorer som är anslutna.

 

Man kan kolla sin internethastighet med hjälp av TPtest:

http://www.tptest.se/

Om det skulle vara något problem där också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan kolla sin internethastighet med hjälp av TPtest:

http://www.tptest.se/

Om det skulle vara något problem där också.

 

Som han skriver ligger ju filerna på hans lokala nätverk och inte ute på Internet. Om du nu inte är inne på att nånting ut mot Internet slöar ner hans router? Det kan ju hända om man kör P2P samtidigt. Annars kan han ju bara prova att flytta nån stor fil mellan datorerna och kolla vilken hastighet han får, och rycka ut kabeln till modemet och prova igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag tänkte på fallet att något annat (önskat eller oönskat) ligger och kör samtidigt och tar bandbredd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...