Just nu i M3-nätverket
Jump to content

FTPservern funkar inte

nire

Recommended Posts

Tror inte ja kom i rätt forum nu men hittade inget lämpligare.

Det är så att jag har haft 3 ftpservrar som har funkat hur bra som helst inom nätverket men inte om man ansluter till dom genom internet.

Jag har gjort allting rätt i "port forwarding" i routern och

port 20-21 TCP/UDP är öppen mot internet men när man ansluter till dom och loggar in med en användare så kommer man ibland in men när man ska hämta hem eller ladda upp nått så står det bara still och efter ett tag kommer en ruta där det står att

"Åtgärden tog för lång tid", ibland kommer man inte ens in utan när man klickat på "logga in" så får man felmeddelandet innan den hämtat hem "mapplistan" eller vad man nu kan kalla det.

Jag har kört:

*WinXP + BulletProof FTP Server

*Win2000 + TypSoft FTP Server

*Fedora + VSFTPd

samma sak med alla..nån som vet vad felet är eller vad ja kan testa med?

Vad är det för krav på internetuppkopplingen? Har 0.5mbit's adsl

[inlägget ändrat 2006-03-06 21:47:11 av nire]

Kör du passive mode på servern?

I så fall har du öppnat för trafikportarna i Routern under Virtual Server?

Tunna/

Egentligen samma, alla lediga portar över 1024 används för trafik om du inte begränsat detta i servern.

Skillnaden mellan Active mode (enkelt förklarat) och passive är att i active mode så anropas servern på t.ex. port 21 av klienten och sedan lyssnar klienten efter kommandon från servern, servern tar initiativ och sätter upp alla parametrar för trafiken och i passive mode så är servern passiv och lyssnar på order ifrån klienten.

Du har kanske någon inställning i servern för Firewall där du kan ställa vilka portar servern skall använda sig av och sedan öppna motsvarande portar i Routern under Virtual server.

Jag bifogar en bild med exempel på hur denna inställning ser ut i WS_FTP Server, detta just för att svara med "rätt" IP adress eftersom du via Routern får en intern adress och med rätt portar dvs. dom du öppnat för trafiken.

Rekomenderar dig att titta lite på ipswitch sida om FTP server med förklaringar till det mesta om FTP.

http://www.ipswitch.com/Support/WS_FTP-Server/guide/v5/ftpservIX.html

Tunna/

[bild bifogad 2006-03-07 17:33:14 av Tunna]

811680_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...