Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tobias Tuleby

Kan man få böter om man otillåtet använder en bild?

Rekommendera Poster

Tobias Tuleby

Hej!

En kund har köpt en uppskattningsvis 30 år gammal affisch, som var reklam för ett skomärke. Affischen bestod av en stor bild i gråskala.

Kunden vill nu göra en annons med denna bild, beskuren till ungefär 1/3. Inget av det tidigare reklambudskapet är kvar

Kunden har letat förgäves i mängder av bildbanker och fotograf-listningar för att försöka få reda på vem som tagit bilden, så att han kan köpa loss den och använda den i sin marknadsföring. Men har har alltså inte lyckats med detta.

Frågan är vad som kan hända om man använder den. Finns det någon risk för stora skadestånd för att bilden använts utan tillstånd? Eller är det i praktiken så att det värsta som kan ske är att få en tillsägning och att man därefter inte använder den mer? Kunden är väldigt orolig att han ska åka på stora böter om han använder bilden.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon

Mycket intressant juridisk fråga faktiskt (som jag förstås inte har svar på).

Rent spontant och lekmannamässigt skulle jag tycka att det hela beror på var man hittat bilden och om inget står på ens inköpta kopia (i det här fallet affischen) så borde man väl i värsta fall vara trygg för ev. straff men att man drar tillbaka användandet vid ett domslut om ägande.

Förmodigen kommer väl inte en fotograf ihåg ett dumt foto av en sko och vill denne skydda ett sådant så tycker jag det vore det ett tragisk erkännande av en misslyckad karriär =)

(iofs finns det säkert de som bara får fota strumpor, men det är därför vi har socialbidrag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tobias Tuleby

Ja man tycker ju att det brode vara lugnt, men kunden är som sagt orolig för fratmida böter... hör inte till vanligheterna att vara så försiktig med bildanvändandet... "sno på nätet bara" brukar det låta ;)

Det var iofs ingen bild på en sko, utan en kvinna som äter pasta i en omgivning av många andra folk och jag antar att alla ha de skor av det rätta märket på sig. Kvar i bilden som ska användas är bara kvinnan, då annonsen ska vara för en pastarestaurang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Frågan är vad som kan hända om man använder den. Finns det någon risk för stora skadestånd för att bilden använts utan tillstånd?

Rent juridiskt är det förmodligen fråga om olovlig publicering om du publicerar den utan upphovsmannens tillstånd och det kan bli väldigt dyrt, speciellt om det handlar om att använda den i marknadsföring.

Allt beror på spridnigen men om jag hade tagit bilden så skulle jag omdelbart rekvirera ett stycke BLF-prislista och fakturera den som använde bilden. Även om du inte hittat upphovsmannen är chansen rätt stor att han känner igen sin egen bild.

Att beskära bilden gör dessutom att du trampar in och förändrar upphovsmannens verk vilket i sig faktiskt kan vara ett upphovsrättsbrott.

Kunden är väldigt orolig att han ska åka på stora böter om han använder bilden.

Han kan ju alltid budgetera ett par hundra tusen, det borde räcka till processen och ersättningen om det går så långt.

Edit: Du kan ju alltid ställa frågan på fotosidan http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=31 , många där har benkoll på hur gällande prispraxis för olovlig publicering fungerar.

[inlägget ändrat 2006-03-06 21:39:40 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PeterLan

Är rätt övertygad om att det kan bli tråkigheter om han använder bilden utan fotografens tillstånd. Och normalt måste man ha tillstånd av modellen också när det gäller reklam tror jag.

Men för säkerhets skull, släng ut frågan på Fotosidan, där dyker såna här frågor upp väldigt ofta och dom riktiga experterna finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tobias Tuleby

OK..... tack för detta. Det handlar om en annons för några tusen på ett kvarts A4 i en tidning med upplaga på c:a 17.500 ex, så att budgetera några hundra tusen för bilden låter saftigt ;-)

Har gjort inlägget på Fotosidan nu också, tack för tipset

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=662053

[inlägget ändrat 2006-03-06 22:06:02 av Tobias Tuleby]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Peddler

Sök i andra änden, dvs inte på fotografen utan på skomärket och vem som äger det idag. Där kan ni eventuellt få veta vem som äger rättigheten till bilden och också fråga om ni får använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...