Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bokförings frågor. olika konton och avskrivning


a-son

Rekommendera Poster

Har lite olika frågor om bokföring.. har startat enskild firma

 

1. Har köpt ett villainbrotts larm för 5600+m som jag ska ha som demo anlägning då jag ska sälja sånna larm.

hur bokför man det, vad för konto ska man ta och blir det en avskrivnings period på det, eller kan man skriva av det direkt då det kommer nya larm lite då och då?

 

2. Banken har tagit en avgift för postgiro 144:- men jag har inget kvitto på det,

duger det med en utskrift från nätet? sen är det inte specat med momsen, kan man dra av den iallfall? eller måste man ringa dom så dom skickar en spec med moms.

 

3. ska handla från danmark, är det rätt om jag ger säljaren mitt VAT nr så säljer dom utan moms sen så tar jag upp en utgående moms + en ingående moms?

 

4. ska strax betala in skatt med dom för ifyllda inbet. kortet från skatteverket

ska jag bokföra det i min boföring och betala från firmanskonto eller är det mina privata pengar som man ska betala med?

 

5. hur är det med egenavgifterna, ingår dom i skatteverkets för tryckta blanketer eller ska det betalas in när året är slut?

 

6. ska inom en snar framtid inhandla en bärbar dator för c:a 10-15.000 kr +m

hur ska jag ta upp det i min bokföring...

 

Så tackar för all hjälp..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en utav de många frågeställningar som jag tycker påvisar argumenteringen om ..." att det kanske är bättre att lägga ner lite tid på utbildning, för att det lönar sig för dig i längden".

 

Många av dina frågor är grundläggande redovisning, vem sköter din redovisning?

 

Är det du?

 

Isåfall bör du nog komplettera den med lite extern hjälp, för du påvisar just nu brister i praktisk redovisningskunskap.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta svar,

Jag har lånat böcker på bibloteket, ska anlita en revisor för bokslut/deklaration,

Kör detta på kvällstid och skickar typ max fyra fakturor i månaden.

har kanske 4 räkningar i månaden,

Samlar in info från flera håll bla. här ifrån,

för att i framtiden kunna fixa min lilla bokföring själv.

 

tackar för alla svar,

 

Mvh.

Markus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1. ska den användas i tre år eller mer? Om mer, då akn su skriva aav den. Annars ses den som en förbrukningsinventare och kostnadsförs direkt

 

2. Kontakta banken. Kanske inte behövligt, men smidigare

 

3. Ja, men kom ihåga att använda separata konton för EU-moms

 

4. Vad för skatt? A-skatt? F-skatt? Restskatt?

 

5. Egenavgifterna baseras på hur mycket du tar ut och därmed görs det i efterhand

 

6. Datorn för du in på ett tillgångskonto 1XXX och sedan gör du upp en plan för hur du ska skriva av den. Jag förespråkar på tre år

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En avskrivning på mer än 3 år på en dator är nog svårt att se som rimligt, då hänsyn ska tas till datorns livslängd och värdehållning. Detta gäller speciellt för bärbara datorer.

 

Vid en granskning är det nog svårt att argumentera för en så lång avskrivningsperiod som 3 år eller mer, och en dator är idag ansedd som en förbrukningsinventarie även om det är möjligt med att skriva av den med X antal år.

 

 

Rådet är att kostnadsföra den direkt och göra det enkelt i bokföringen.

 

 

Om du skriver av den så är det viktigt att datorns värde i bokföringen har en någorlunda matchning med vad den har i värde i verkligheten vid avskrivningsperiodens slut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådet är att kostnadsföra den direkt och göra det enkelt i bokföringen.

 

Nja, vet inte vad skatteverket säger om det. Datorer anses vara en tillgång (se BAS-kontoplanen) och skriva av direkt innebär lägre skatt och sämre resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, och det var min poäng.

 

Valet finns, sen är det bara att bestämma vad man anser passar behovet för just sin specifika rörelse.

 

Sen saknade personen som ställde frågan en direkt kunskap om redovisning och därför antog jag att den personen inte heller känner till om något om planenlig eller överavskrivning och därför var detta det bästa rådet jag kunde hitta för att det skulle vara enkelt för honom att hantera.

 

Varför ge skatteverket mer än vad som behövs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är en avskrivning över tre år inte rimlig, och används inte i praktiken. Gränsen idag på datorer är 3 år på datorer i den prisklassen som är nämnd.

 

Ingen revisionsfirma accepterar en högre avskrivning och ingen redovisningsbyrå bör lägga en avskrivning på fler år än så, då detta inte är en rimlig avskrivning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ge skatteverket mer än vad som behövs?

 

Ja du... Inte är jag villig att betala straffavgifter och extra räntor på detta, så därför följer jag lagen.

 

Vi kan gå tillbaka till definitionen av kostnad: "Värdet av resursförbrukning". Kan du motivera att du köper en dator som inte har något värde efter första året? Det beror såklart på företagstyp, men jag kan inte tro att ett företag som sysslar med larm behöver byta ut datorn av prestandaskäl varje år. Risken finns att revisorerna underkänner kostnaden (avskrivningen) och att den därmed itne bli avdragsgill.

 

 

inte heller känner till om något om planenlig eller överavskrivning och därför var detta det bästa rådet jag kunde hitta för att det skulle vara enkelt för honom att hantera.

Jop, men att rekommendera en sak som troligtvis är olaglig är lite väl starkt även fast det är enkelt

 

 

Sen är en avskrivning över tre år inte rimlig, och används inte i praktiken. Gränsen idag på datorer är 3 år på datorer i den prisklassen som är nämnd.

Ja, exakt. Men då är det inte en förbrukningsinventarie. Först skrev du att det skulle ses som en sådan. Jag har inte skrivit att den ska skrivas av på mer än tre år, utan att tre år eller längre livstid var kravet för att den skulle få ses som en tillgång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlingen är inte olaglig, och att sen skriva att den "troligen" är olaglig påvisar bara okunskap i ämnet.

 

En avskrivning är alltid ett val man gör, ett val som handlar om att belasta rörelsens resultat nu eller om man ska ta det över en längre tidsaxel. Det är inget krav att skriva av en tillgång.

 

Sen har jag inte motsagt mig utan valt att fortsätta diskussionen på din linje ifrågan om den kan ses som en förbrukningsinventarie eller inte, därav vinklingen på att om den skrivs av så är 3 år maximal avskrivningstid på en dator, över tre år går inte genom en revidering hos en auktoriserad revisor.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej lillen_009

 

1. vet ej idagsläget hur länge det kommer att sitta uppe, så lika bra att ta det på 3 år då kanske.

 

4. det är min F-skatt som är baserad på mina preliminära uppgifter som jag lämnat till skatteverket, har A-skatt från mitt ord. jobb med.

 

5. så egen avg. betalas in i årsslutet då? men skatten är ju basserad på vad jag tjänar så där gör man en uppskatning men det är inte så med egen avg. mao.

 

ang. punkt 5 så kör jag inte bara villa larm utan PLC programering med och programvarorna kräver bra datorer för att flyta på bra, så efter en 2 år kanske man byter.

 

vad är det för fördelar/nackdelar att skriva av den på en gång eller 2-3år?

spelar ingen roll for min verksamhet om jag tar den på engång iaf.

 

tackar för all info

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du... Inte är jag villig att betala straffavgifter och extra räntor på detta, så därför följer jag lagen.

 

Okunskap i ämnet. Du betalar inga straffavgifter när du följer bokföringslagen i frågan om avskrivning eller om du väljer att ta hela kostnaden som en direkt kostnad för företaget.

 

Vi kan gå tillbaka till definitionen av kostnad: "Värdet av resursförbrukning". Kan du motivera att du köper en dator som inte har något värde efter första året? Det beror såklart på företagstyp, men jag kan inte tro att ett företag som sysslar med larm behöver byta ut datorn av prestandaskäl varje år. Risken finns att revisorerna underkänner kostnaden (avskrivningen) och att den därmed itne bli avdragsgill.

 

Datorn kan ha ett värde, men för den sakens skulle behöver jag inte skriva av den på en längre period. Sen om jag tar upp den som en direkt kostnad första året på hela kostnaden så är det ingen avskrivning och därav kan revisorn inte underkänna den avskrivningen.

 

Direkt okunskap är min sammanfattade kommentar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En avskrivning är alltid ett val man gör, ett val som handlar om att belasta rörelsens resultat nu eller om man ska ta det över en längre tidsaxel. Det är inget krav att skriva av en tillgång.

 

hmm.. okunskap sa den kloke

 

 

Har du hört talas om matchningsprincipen? En kostnad SKA aktiveras när den används i verksamheten. Används datorn under tre år ska den då cokså skrivas av under tre år! Kolla ÅRL 4 kap 4§ om du vill bli övertygad. God redovisningssed är lagstadgad i Sverige så det går inte att göra som man villi dessa sitationer. Därför ska en tillgång skrivas av om den tappar i värde och det gör att det finns krav på att skriva av en dator!!

 

 

Du betalar inga straffavgifter när du följer bokföringslagen i frågan om avskrivning eller om du väljer att ta hela kostnaden som en direkt kostnad för företaget.

Följer du den?

företag som kan skriva av allt redovisar ett sämre resultat, betalar mindre skatt och frigör således kapital som de egentligen skulle betalat till skattemyndigheten. Riktigt? Nej! Du SKA bokföra kostnaden när den inträffar och inte när du känner för det. Vilken paragraf i BFL säger att det är frivilligt när du gör det?

 

 

 

Datorn kan ha ett värde, men för den sakens skulle behöver jag inte skriva av den på en längre period. Sen om jag tar upp den som en direkt kostnad första året på hela kostnaden så är det ingen avskrivning och därav kan revisorn inte underkänna den avskrivningen.

Återigen, vilken paragraf styrker du dig på? Du följer inte god redovisningssed i Sverige

 

Direkt okunskap är min sammanfattade kommentar.

 

Förlåt isåfall, men hänvisa gärna till något sakligt argument. lagbok (SFS)!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst alla inlägg noga, men vår auktoriserade revisor har godkänt att vi i vårt datakonsultbolag tar upp hela kostnaden för datorer på en gång, datorn räknas som förbrukningsmateriel eller något sådant, inga avskrivningar. Det har de godkänt de sista 10 åren. Men det beror ju på att många av datorerna används bara en kortare tidsperiod eftersom olika kunder ställer olika krav på vad det ska vara för dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst alla inlägg noga, men vår auktoriserade revisor har godkänt att vi i vårt datakonsultbolag tar upp hela kostnaden för datorer på en gång, datorn räknas som förbrukningsmateriel eller något sådant, inga avskrivningar. Det har de godkänt de sista 10 åren. Men det beror ju på att många av datorerna används bara en kortare tidsperiod eftersom olika kunder ställer olika krav på vad det ska vara för dator.

 

Absolut helt rätt!

 

Man har valt att ta hänsyn till utvecklingen för datorer och då är det inte rimligt med att skriva av mer än maximalt tre år, och valet finns att kostnadsföra den direkt.

 

Har du hört talas om matchningsprincipen? En kostnad SKA aktiveras när den används i verksamheten. Används datorn under tre år ska den då cokså skrivas av under tre år! Kolla ÅRL 4 kap 4§ om du vill bli övertygad. God redovisningssed är lagstadgad i Sverige så det går inte att göra som man villi dessa sitationer. Därför ska en tillgång skrivas av om den tappar i värde och det gör att det finns krav på att skriva av en dator!!

 

Vet du ens vad du pratar om?

 

Har du hört talas om "värdering av tillgångar"?! Och att man kan ha en värdeminskning bara i detta, utan att för den sakens skull blanda in avskrivningar.

 

Sen är det väl ändå självklart att en kostnad ska aktiveras när den används i verksamheten, men hur kopplar du det till att tvunget ha avskrivningar?

 

Återigen, vilken paragraf styrker du dig på? Du följer inte god redovisningssed i Sverige

 

Detta är ändå botten av din okunskap, hoppas jag.

 

Hur vet du att jag följer god redovisningssed eller inte, när du inte ens kan göra en bedömning om avskrivningar och när dessa kan göras? Jag finner det meningslöst att bläddra i FAR för att ge dig detta, då detta ändå är bland det mest grundläggande som finns inom redovisning idag.

 

Jag har ett antal år i branschen och jobbar idag med detta som yrke, jag hoppas innerligt att du inte gör detsamma. För mitt råd är att du tar och läser igen lite på redovisningsområdet.

 

Uppenbarligen så saknar du tyvärr lite praktiskt redovisningskunskap, men ha tålamod; vi lever för att lära.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har valt att ta hänsyn till utvecklingen för datorer och då är det inte rimligt med att skriva av mer än maximalt tre år, och valet finns att kostnadsföra den direkt.

Det går väl inte riktigt att likställa kravet hos en datorkonkult och en larmfirma? Likväl som att det inte går att likställa en taxibil med en vanlig servicebil hos ett fastighetsföretag (som inte är leasade).

 

Har du hört talas om "värdering av tillgångar"?! Och att man kan ha en värdeminskning bara i detta, utan att för den sakens skull blanda in avskrivningar.

Ja, det har jag. Hur minskar du tillgångens värde om du inte skriver av den? Nedskrivning krävs ganska mycket för att få göra på en sådan tillgång och därmed är det kvarvarande alternativet avskrivning.

 

en är det väl ändå självklart att en kostnad ska aktiveras när den används i verksamheten, men hur kopplar du det till att tvunget ha avskrivningar?

Om datorn används i tre år så ska den väl som du säger även kostnadsföras under tre år.

 

Hur vet du att jag följer god redovisningssed eller inte, när du inte ens kan göra en bedömning om avskrivningar och när dessa kan göras? Jag finner det meningslöst att bläddra i FAR för att ge dig detta, då detta ändå är bland det mest grundläggande som finns inom redovisning idag.

 

Så du hävdar att man kan skriva av som man känner för? från ÅRL: "Anläggningstillgångar med begränsad nyttjandeperiod skall skrivas av systematiskt över denna period."

 

ag har ett antal år i branschen och jobbar idag med detta som yrke

och det betyder att...? Du kan allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du datorn som en anläggningstillgång nu?

 

Nä, diskussionen är överflödig då du gång på gång påvisar att du inte vet vad du pratar om.

 

Ja, det har jag. Hur minskar du tillgångens värde om du inte skriver av den? Nedskrivning krävs ganska mycket för att få göra på en sådan tillgång och därmed är det kvarvarande alternativet avskrivning.

 

Läs Företagsekonomi A, det är bland det första man lärde sig där.

 

Om datorn används i tre år så ska den väl som du säger även kostnadsföras under tre år.

 

Nu är det brist på sömn tror jag. Jag hävdar att man kan välja att ha en avskrivning på den eller inte, du hävdar att det är olagligt. Vill du skriva av den på 3 år så gör det, men du kan även välja att inte ha en avskrivning på den och kostnadsföra d en direkt och sedan ta upp den som tillgång i företaget. Så för att fortsätta på min utstakade linje och för att hålla mig till ämnet så konstaterar jag en gång till att du saknar kunskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar att man kan välja att ha en avskrivning på den eller inte, du hävdar att det är olagligt.

Jag hävdar att den har en ekonomiskt livslängd på 3 år och att den därför ska skivas av på den tiden. Det är dock generellt ok beroende på hur datorn används i verksamheten. Ett IT-företag kan kostnadsföra den, men knappast ett larmföretag.

 

Läs Företagsekonomi A, det är bland det första man lärde sig där.

Nej, det var det inte. Vi fick inte heller lära oss det på B, C eller D-nivå och jag har inte heller sett det i praktisk tillämpning. Om du har en tillgång i BR och vill minska den i värde och du varken gör en avskrivning eller nedskrivning. Hur vill du då minska den i värde? Bokslutsdispositoner minskar inte värdet på tillgångssidan eftersom de måste tas tillbaka senare år

 

 

Ser du datorn som en anläggningstillgång nu?

Om den ska in i BR är det en anläggningstillgång. För inte kan väl du som välutbildad och kunnig säga att det är en omsättningstillgång? En omsättningstillgång omsätts på kort sikt i verksamheten och såvida du inte är en försäljare av datorer blir det en anläggningstillgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev att han skulle ha datorn i cirka 2-3 år som maximalt och att han saknade kunskap i redovisning. Där var sakfrågan. Han får ta upp den som direkt kostnad för rörelsen, utan att det strider mot lagen.

 

Ett IT-företag kan kostnadsföra den, men knappast ett larmföretag.

 

Ett larmföretag kan kostnadsföra den, då den har ungefär lika lång livstid där som i ett IT-företag, dvs. 2-3 år.

 

Vi fick inte heller lära oss det på B, C eller D-nivå och jag har inte heller sett det i praktisk tillämpning.

 

Nu är du ärlig iallafall.

 

Diskussionen är löjlig och har förlorat sin sakfråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista sak bara innan jag lägger ner diskussionen..

 

Har du hört talas om "värdering av tillgångar"?! Och att man kan ha en värdeminskning bara i detta, utan att för den sakens skull blanda in avskrivningar.

Det var det jag syftade på då jag sa aldrig jag sett det och du svarade aldrig på frågan. Hur föreslår du att man ska minska värdet på en tillgång om man inte skriver av eller skriver ned den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...