Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saknar s-videoutgång! Går att ordna tv-tittning på annat vis?


xxara

Rekommendera Poster

Dell Inspiron 1300.

 

Förutsatte att datorn hade s-videoutgång när jag köpte den. Visade sig vara FEL. Trodde alla datorer hade det nuförtiden, men icke.

Den enda utgång som finns, förutom USB (plus att jag har nåt ExpressCard-grejs) är en sån här 15-stifts för extern monitor. Har förstått att denna inte går att koppla till TV:n på nåt vis.

Kan man på nåt vis använda sig av en usb för att "komma åt" tv:n?

Eller måste man skaffa nåt s.k. mediacenter (multimediacenter?) för dyra pengar?

Tänk om det kunde finnas nån kabel usb-som-blir-till-svideo-utgång? Önsketänkande...

 

Nåt tips?

 

/Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(plus att jag har nåt ExpressCard-grejs)

 

Du kan ju köpa ett grafikkort till din PCI expressslot som stöder TV out. Då behöver du inte köpa ny dator:)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag får ju liksom ingen ny "fysisk" utgång för min s-videokabel bara för det..? Eller vaddå, kan jag använda monitorutgången då eller vad?

Åh, jag fattar inte...

 

/sara - Totalnovis...

 

[bild bifogad 2006-03-04 14:54:43 av xxara]

810795_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Datamilla blandade ihop PCI-express med ExpressCard.

 

ExpressCard är den nya kortplatstyp som ersätter gamla PC-card/PCMCIA och det finns sannolikt inga grafikkort för denna kortplatstyp.

 

Däremot någon form av VGA till TV-adapter kanske skulle passa:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072855

 

Den ansluter du till VGA-kontakten på baksidan (den 15poliga) och får då S-video, Composit och RGB utgång. 360kr

 

Vet inte om just denna är bra men du kan ju kolla upp några liknande och jämföra!

 

EDIT: kollade upp det hela lite närmare och ExpressCard använder dig av en PCIexpress-buss så de har med varandra att göra men det är ju knappast så att man kan ta ett PCIe grafikkort och trycka in i sin ExpressCard-slot. Lite lite som man kunde ta ett PCI eller ISA kort och trycka in i sin PC-card/CardBus-slot (PC-card baseras på ISA och CardBus på PCI)

[inlägget ändrat 2006-03-04 14:35:52 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på din Modellbeteckning på Dell och såg att det inte var PCI express kort för grafik utan Expresscard som är något annat.

Jag såg inte att det låg under bärbara datorer Ledsen

Jag svarade som om det var en stationär dator.

 

 

ExpressCard är ett litet instickskort som kommer att ersätta PC Card under de närmaste åren. Den här tekniken utnyttjar de skalbara gränssnitten Serial PCI Express och USB 2.0 som dessutom har stor bandbredd. System med ExpressCard-fack släpps troligen på marknaden när PCI Express lanseras år 2004. I den här tekniska rapporten förklarar vi varför PC Card snart inte tillverkas längre och beskriver ExpressCard-teknologin. Vi avslutar med att beskriva hur branschen och kunderna smidigt kan byta från äldre PC Card- till ExpressCard-teknik.

 

 

http://www.averm.co.uk/avermedia/aver/products_computertv.asp?show=6

 

Ett exempel på kort du kan ha för TV out

 

 

Milla

 

Edit fel länk

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 14:41:59 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju väldigt bra, det här!

MEN... när jag kollar på produktbladet för produkten hos Dustin verkar det som det ska gå två VGA-kablar till datorn - en vga-in och en vga-out..? Eller är det bara på bilden det ser ut som två "fysiska" kablar..?

Jag har ju bara en enda... hmmm "kontakt" och det är den här vga. (+ 3 usb)

 

?

 

Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den är ju egentligen tänkt att fungerar til len stationär dator som bara har en VGA och som man vill få bild på skärmen också.

 

VGA-in ansluts då till datorn, VGA-ut till skärmen och S-video till TVn.

 

Om du ska köpa jut den bör du tar reda på att den fungerar även om ingen skärm är ansluten till VGA-ut

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan få in en bild...

Bild av baksidan av en konverter - en vga-out och en vga-in.

Och jag har bara en enda utgång på min dator?

 

[bild bifogad 2006-03-04 14:58:41 av xxara]

810815_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att jag kan ha ett kort för TV-out - vad ska jag göra sen då, rent konkret? Har ju som redan sagt ändå ingen ny utgång..?

Ska jag skaffa nån kabel, och vaddå för kabel isf..?

No comprendo... Förlåt att jag är trög.

 

/Sara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som finns på Datamillas länk är VGA-TV konverterare, liknande den som jag länkade till fast dessa verkar vara mer proffesionella.

 

OM det skulle funnits ExpressCard-grafikkort så hade de haft en liten sladdstump som stack ut med olika uttag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då förstår jag... Nya utgångar som "sticker ut" liksom!

OM det funnits... Får väl vänta ett tag och se om det dyker upp då, i framtiden!

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken jag hänvisade till är några alternativ du har sen beror det på plånboken.

 

http://www.averm.co.uk/avermedia/aver/products_computertv.asp?show=6

 

Det finns säkert produkter i Sverige också med det jag menar att det är ungefär någon av dessa produkter du behöver sen beror det på hur avancerat du vill ha, hur dyrt det får bli. Ju mer finesser desto dyrare blir det. Den första kablen är det du behöver AVerKey Lite

 

 

Watch your DVD movies come alive in a large screen TV. Now instead of crowding around your computer you can sit back and relax with your family and watch your favorite DVD movies.

Get your ideas across more effectively by giving your clients the big picture. In displaying your presentation on TV you need not worry if they have a projector or not. The great thing is that the TV is so common that nearly all your clients can feel comfortable with your presentation, when viewed on TV.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bilden av den där AVerKey Lite så undrar jag vad det är för kablar till vänster..? Ser ju ut som, just, kabLAR, i plural liksom... Och jag har ju fortf. bara min enda utgång...

 

S

 

...eller är det en vga och en usb kanske..?

[inlägget ändrat 2006-03-04 15:55:30 av xxara]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på specifikationerna

 

http://www.averm.co.uk/avermedia/aver/products_computertv_averkeylite.asp?show=6

 

Portable and Affordable

Composite, S-Video & YPbPr Output Supported

USB Power

8 bits¡Ñ3 A/D Converter(16.7 Million Colors)

3 Levels Flicker-free Control

Support resolution up to 1024 x 768[85Hz/PC¡F75Hz/iMac DV]

Touch Button Control:

[up/Left/Overscan/Underscan/Flicker Filter/Brightness Adjustment)

 

Vad jag förstår kan du välja mellan Composite, S-Video & YPbPr Output Supported till TV

 

USB Power

Den försörjs av USB

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...