Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-mottagare USB


FPS

Rekommendera Poster

Jag har tittat lite på den här prylen:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010089513

 

Har bara en liten fråga. Den kan ju ta emot alla gratiskanaler, men vad säger den om jag stoppar in antennkabeln här hemma, kan jag kolla på alla kanaler jag betalar för då eller är den begränsad på något sätt?

 

Vad tycker Radiotjänst om den här lösningen? Om jag bara ser på de fria kanalerna borde det väl inte vara något problem, men om jag nu kan få ut allt jag betalar för hemma är jag väl skyldig att betala licens?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mottagare som kan uppbringa bild på SVT-s kanaler är licensbelagda.(internetsändningar av SVTs nyheter är nog undantaget.)

 

Således måste du ha en giltig TV-licens för denna USB-Mottagare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror allt på vad du menar med "antennkabeln här hemma"

 

Om det är så att du sitter i ett kabelnät där du bara tittar på grundutbudet (ingen box/dekoder behövs) så är svaret JA.

 

Är det så att du använder någon form av Dekoder/Box så måste då boxen ha en RF-utgång (antennsignal) som du kan ansluta till kortet, då kan du förmdoligen titta på alla men du måste använda boxens fjärrkontroll för att byta kanal och kan inte kika på olika kanaler med TVn resp datorn. (om du nu har en tv)

 

Angående licensfrågan så är du skyldig att betala tvlicens om ingen i hushållet redan betalar för någon annan licenspliktig utrustning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bemärk att det är ett TV-kort som kan ta emot analoga (okodade) signaler via antenn eller kabel samt okodade digitala signaler från egen antenn. Är man ansluten via kabel-TV kan den ej ta emot några digitala kanaler via den antenn-kabeln. En egen antenn behövs.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag tror nog inte att jag fårstått riktigt än. jag sitter precis som Mattias C sa i ett kabelnät och kollar på grundutbudet, så att använda uttrycket "betalar för" i första inlägget kanske känns lite fel. För övrigt bor jag i bostadsrättsförening och behöver aldrig bry mig om en box.

 

Det känns lite som att Mattias C säger att det går, och Monshi att det inte går.

Någon som har lust att reda ut begreppen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Monshi säger är att den inte kan koda av digital kabel-tv (DVB-C) vilket är helt korrekt. Dvs analogt klarar den både terresta och kabelsändningar medan digitalt klarar den bara terresta sändningar.

 

Som du beskriver det har du vanlig analog antennsignal genom vilken du får grundutbudet i ditt kabelnät. Du har inte någon form av box eller programkort av något slag. Då kan du använda den produkt som du tittar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. stort tack!

 

bara en sista fråga, vad händer när det analoga nätet släcks ner. Är det slutet för USB-sticket ovan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt sa så klarar det terrest digitaltv (DVB-T) dvs marksänd digitaltv vilket i dagsläget innebär kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4. Ska visst komma fler fria kanaler framöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...