Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem när jag ska packa upp drivrutiner (filer med samma filnamn ställer till det) ur en winzip fil.


film__mannen

Rekommendera Poster

BIOS kan man komma in i precis när man startar datorn. På första skärmbilden brukar det stå något i stil med "Press Del to Enter Setup" eller "F2 - Setup".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som det står i felmeddelandet så beror det på att onboardljudet är avslaget i bios.

 

Du har ett Asus moderbord så jag gissar att ditt Bios ser ut ungefär som mitt, om inte får du försöka hitta liknande menyer i ditt Bios.

 

Du startar om datorn och trycker på Del knappen för att komma in i Bios setup.

 

Under menyn Advanced finns inställningen för Onboard AC97 Audio, ställ om den till Auto (finns valet Auto eller Disabled).

Du ändrar med + - tangenterna.

Glöm inte att spara inställningarna när du går ur Bios igen.

 

Det kan också bero på att du ännu inte installerat VIA chipset drivrutinerna, den jag skrev om tidigare "VIA 4 in 1 driver Package" på Asus hemsida, den borde innehålla drivaren för att operativsystemet skall kunna hitta och konfigurera alla onboard system på ditt moderbord som ljud och LAN osv.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Var ändrar jag dessa inställningar?

 

Du går in i BIOS, som det står och enablar det där. Spara och gå ur.

Var du hittar det kan jag inte säga på rak arm, men leta så hittar du säkert det någonstans. Kör setup igen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Ja, nu har jag gått in och kollat i BIOS och så här står det på de punkter som är avslagna minus ljudkontrollen:

 

Onboard FDC Swap A&B [No Swap]

Onboard AC97 Audio Controller [Auto]

Onboard LAN Boot ROM [Disabled]

Onboard MIDI 1/0 [Disabled]

 

Det står alltså att ljudkontrollen står på auto och det skulle den göra va, så då måste jag skaffa drivrutiner till VIA Chipset nu då.

För det det är väl inte något annat som jag kan göra åt inställningarna här ovan i BIOS va?

 

Om svar nej, så får jag väl försöka krångla lite mer med det där 4 i 1-paketet då.

 

[inlägget ändrat 2006-03-05 15:22:43 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN!!!

 

Nu har har jag ljud igen.

Jag installerade först "VIA 4 in 1 driver Package" som säkert innehöll de-där viktiga drivisarna till VIA Chipset och startade om datorn, men det räckte inte att bara installera 4 in 1 paketet, för ljudet ville inte köra igång, så jag installerade även "Vinyl_AudioCode_v590b-paketet" och då fick jag ljud igen.

Nu ska jag spara drivrutinerna noggrant, så att jag förhoppningsvis slipper komma krypande tillbaka till forumet med detta problem igen

:):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du samma typ av BIOS som jag så har du inga fler inställningar där du kan göra.

 

Om du inte har kvar din CD du borde fått med ditt moderbord med orginal chipset drivrutinerna så är nog den drivaren jag pekade på den rätta för att få igång onboard ljudet.

 

I första hand bör man välja orginaldrivrutinerna innan man börjar leta nyare speciellt då man vet att orginalet fungerar.

Tunna/

 

Ah, du hade redan fått ordning på det, kul att det fungerade tillslut.

Nästa gång vet du att det är chipsetdrivrutinerna du skall börja med därefter lägger du på andra drivrutiner och programmvara för onboard enheter.

Kul att det fungearar nu.:thumbsup:

Tunna/

[inlägget ändrat 2006-03-05 15:57:49 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att du fick igång det till slut och tack själv för poängen!:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)Tack för poängen och kul att allt ordnade sig till slut

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...