Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem när jag ska packa upp drivrutiner (filer med samma filnamn ställer till det) ur en winzip fil.


film__mannen

Rekommendera Poster

film__mannen

Jag har nyligen installerat om windows och allt fungerar superbra utom det faktum att det inte finns något ljud.

 

Jag fick hjälp med att skaffa en drivrutin, som dessutom fungerade felfritt, här på forumet, innan jag installerade om windows och det var då inga problem med ljudet efter det men...

 

Jag använder nu exakt samma winzip-fil som en här på forumet hjälpte mig att skaffa (som jag sparade på skiva innan mitt windows ominstallerades), men nu får jag ett felmedelande när jag ska till och packa upp drivrutinerna.

 

Se bifogad bild för att se exakt hur det ser ut när jag ska packa upp ( om jag väljer att ersätta filerna som har identiskt filnamn med varandra, som jag frågas, så fungerar inte installationen av ljudkortet ("big "ironi" surprise").

 

Varför blir det såhär nu då, någon som kan hjälpa mig please!!!

 

[bild bifogad 2006-03-03 21:55:19 av filmmannen]

810648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg filerna i en annan mapp så skriver du inte över befintliga och uppdatera sedan dina drivrutiner.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Alltså det är 22 stycken filer som vardera har 2-3 tvillingnamns-filer.

Jag testade ändå att packa up dem i olika mappar som du föreslog, men det fungerar ändå inte.

Varför blev det så här, detta hände ju inte förut?

Jag har testat att ladda ner drivrutinerna pånytt, men det går inte att få dem att fungera.

Måste jag skaffa andra drivrutiner nu eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Nu står det att den aktuella hårdvaran inte hittas ???????????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att ta bort alla drivrutiner för ljudet starta om och låta windows hitta ljudkortet igen. Ange sökvägen till dina nya hämtade drivrutiner när den hittar hårdvaran igen.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Hur vet jag var drivrutinerna för ljudet ligger på datorn, om det nu finns några fler utöver de som jag har sparade på skiva innan ominstallationen av windos och formateringen för 3 dagar sedan. Alltså direkt efter ominstallationen, när datorn var som ny (orörd med originalinställningarna) och jag försökte spela upp ljudfiler så frågade datorn efter drivrutiner.

Då finns det väl inga fler än de som jag nyligen försökte lägga in från skivan eller?

Följer det med några i Windows Service Pack 2 eller?

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 11:50:07 av filmmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder nu exakt samma winzip-fil som en här på forumet hjälpte mig att skaffa (som jag sparade på skiva innan mitt windows ominstallerades), men nu får jag ett felmedelande när jag ska till och packa upp drivrutinerna.

 

Se bifogad bild för att se exakt hur det ser ut när jag ska packa upp ( om jag väljer att ersätta filerna som har identiskt filnamn med varandra, som jag frågas, så fungerar inte installationen av ljudkortet ("big "ironi" surprise").

 

Har du försökt installera eller har du inte kommit så långt?

 

Om du fortfarande inte har installerat något kan du svara ersätt inte filen och testa igen att installera. Svara nej på frågan om att ersätta.

Det går inte att ha flera filer med samma namn i samma mapp då frågar den om ersätta.

 

 

Jag har testat att ladda ner drivrutinerna pånytt, men det går inte att få dem att fungera.

Måste jag skaffa andra drivrutiner nu eller?

 

Annars får vi hjälpa dig att söka nya drivrutiner om något är fel med filerna. Då får du ta reda på vad ditt ljudkort heter. Om det är onboard ljud som det såg ut att vara så är det ditt moderkorts namn som gäller.

 

 

 

Du kan titta i enhetshanteraren under Ljud video,spelenheter om du har något alls installerat där och i så fall vad?

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag har försökt att installera, genom att efter både; packa upp alla filer från zip-filen i samma mapp (genom att skriva över och ersätta de med identiskt filnamn) och att lägga filerna med samma filnamn i olika mappar som du föreslog (alltså inte skriva över filerna) och testat att installera efter det, men inget av de båda sätten att packa upp filerna och sedan klicka på setup-ikonen fungerar, för programmet svarar att det inte hittar hårdvaran som drivrutinerna behöver (precis som att det inte skulle finnas något ljudkort).

Konstigt tycker jag, eftersom jag har samma ljudkortet som jag hade innan datorn havererade och eftersom jag använde exakt samma drivrutiner som innan, då fungerade de felfritt och installerades med en knapptryckning och det fanns inte flera med samma filnamn och ändå så har jag testat att ladda ner drivrutinerna på nytt från en annan downloadmirror.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Mitt ljudkort heter: VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

 

SE BIFOGAD BILD

 

och drivrutinerna som jag försöker installera finns på denna länk:

 

http://www.softwarepatch.com/utilities/viaac97.html/

 

och vill inte fungera.

 

 

Så här står det när jag kollar enhetshanteraren för ljud och multimedia: Den här enhetens drivrutiner är inte installerade

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 12:59:00 av filmmannen]

810767_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett onboardkort inbyggt på moderkortet så kanske du behöver drivrutiner till ditt chipset på moderkortet och de finns oftast att hämta på moderkortstillverkarens sida.

 

för programmet svarar att det inte hittar hårdvaran som drivrutinerna behöver (precis som att det inte skulle finnas något ljudkort).

Konstigt tycker jag, eftersom jag har samma ljudkortet som jag hade innan datorn havererade och eftersom jag använde exakt samma drivrutiner som innan, då fungerade de felfritt och installerades med en knapptryckning och det fanns inte flera med samma filnamn och ändå så har jag testat att ladda ner drivrutinerna på nytt från en annan downloadmirror.

 

Har du ett PCI kort så kanske något hänt med ditt ljudkort.

 

Du kan testa att använda guiden lägg till hårdvara i kontrollpanelen och se om du hittar kortet den vägen. Då söker den efter inte installerad hårdvara.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte detta inlägg . Du har ett Via chipset då kan du gå in på www.viaarena.com

 

söka på ditt moderkort Asus A7V8X-X

 

Ska kolla om jag hittar dem. Återkommer

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan du länkar till http://www.softwarepatch.com/utilities/viaac97.html där du hittat drivrutinen för ditt onboard ljudkort har en notering under sig där det står att:

 

VIA advises that where possible, users should install onboard sound drivers provided by their motherboard manufacturer in preference to these audio drivers.

 

In some instances users may receive an error message or may even not be able to install the drivers. If this occurs, please contact your motherboard manufacturer for updated AC97 drivers.

 

Du har inte kvar CD'n med chipsetdrivare du fick med ditt ASUS moderbord?

 

Gå annars till ASUS hemsida och ta hem chipsetdrivrutinerna till just ditt moderbord.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på samma sida som Datamilla.:)

 

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

 

Tror du skall titta på den som heter: "VIA 4 in 1 driver Package Service v4.49" den borde innehålla dom drivrutinerna som kontrollerar ditt ljudkort och även drivern "SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3663 WHQL driver for Windows 98SE,ME,2000,XP" kan vara intressant för att få igång ljudet.

Tunna/

 

Du får gå i sökrutan bredvid för att nå just drivers för ditt moderbord, hittar ingen direktlänk. Location: Download > Motherboard> A7V8X-X

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 13:53:21 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Tack för att ni försöker hjälpa mig men det är samma sak när jag ska packa upp dessa, dvs ett flertal filer har samma namn och det går inte att installera drivrutinerna oavsett om jag packar upp i olika mappar eller alla i samma mapp och ersätter de med samma filnamn.

SNYFT...

 

Däremot så går det nästan att få de gamla drivrutinerna som jag har att fungera, genom att jag först avinstallerar alla drivrutiner och sedan installerar dem från enhetshanteraren, men då kommer det inget ljud fast markören i spelaren rör på sig och programmet visar tecken på aktiviet i form av ljudrörelsemätare.

Jag har kollat ljudinställningar och sladdar men det hörs inget ljud.

I'M DOOMED

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 16:13:43 av filmmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter mapparna? Det brukar bara vara en mapp som gäller just det kortet och operativsystemet man har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag vet inte om jag förstår frågan rätt.

 

Såhär är det, när jag ska packa upp winzip-filerna med drivrutinerna så har flera filer i zip-filerna samma namn, vilket jag skrivit ovan.

 

Datamilla föreslog att jag skulle lägga de med identiskt filnamn i olika mappar som jag förstod det, det har jag gjort men jag har inte namngivit de nya mapparna utan de heter bara Ny mapp, Ny mapp(2) osv.

Jag såg inget om att jag skulle namnge mapparna så det har jag inte gjort.

 

Jag skulle ju väl inte ersätta de filerna som har samma filnamn, så därför lade jag dessa filer i nya mappar.

 

Jag behöver mycket tydligare information om jag gjort något fel.

 

[inlägget ändrat 2006-03-04 18:00:56 av filmmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Cecilia menar är att i Zipfilen kommer det med flera mappar och du behöver kanske inte alla bara den som stämmer med ditt system tex xp och ditt moderkort

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, nu vet jag inte hur det är med just WinZip men i mitt zipprogram så brukar det stå en "path" på varje fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Ni fick mig att komma på en sak.

 

Jag öppnade zip-filen med winzip classic innan och då låg alla filer huller om buller utan mappar men när jag öppnade zipfilen i winzip wizard så upptäckte jag att de låg i olika mappar, om jag har tur så borde det fungera bättre nu. I WILL BE BACK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag har nu installerat SOUNDMAX och jag får inte längre några felmedelanden när jag klickar på en ljudfil, SOUNDMAX startar upp filen men DET HÖRS INGET LJUD!!!

Jag har kollat volyminställningar och sladdar och allt.

VAAAAAAARRRRFFFFFÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRRRRRRRRRRRRR!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag ska kanske testa med de drivrutinerna som jag försökte med först fast istället för WINZIPCLASSIC testa att packa upp filerna med WINZIPWIZARD om ni inte vet exakt vad jag behöver göra för att få igång ljudet med SOUNDMAX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men, du startade om datorn efter installationen av drivrutinen?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag har stött på ett medelande nu när jag packade upp de gamla drivrutinerna där det står följande:

 

"SE BIFOGAD BILD"

 

Var ändrar jag dessa inställningar?

 

[bild bifogad 2006-03-05 12:25:32 av film__mannen]

811029_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...