Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pliktverket: Din inskrivning har upphört

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Idag när jag kom hem efter jobbet låg det ett brev från Pliktverket på dörrmattan.

Funderade på vad de ville mig. Har ju passerat åldern för mönstring och värnplikt. Jag har dock gjort värnplikten och låg inne åtta månader i Hässleholm P2, som skyddsvakt. En sådan där softig tjänst. Egentligen inget jag valde och blev uttagen till från början. Där jag blev placerad blev de placerade som "sjukade" sig under mönstringen och gjorde allt för att slippa.

Jag utförde allt under mönstringen som krävdes av mig och fick bra resultat. Blev därför besviken på min slutliga placering, men det berodde väl på att de höll på att dra ned inom militären då.

Idag har vi knappt något försvar längre.

Begärde också uppskov för att jag pluggade, och gjorde därför värnplikten senare. Nog om det, men lite bakgrund i alla fall. :-)

Satte nästan kaffet i halsen när jag läste brevet från Pliktverket. De skrev överst "Din inskrivning har upphört" i fet stil. What? tänkte jag.

Vidare stod det.

Beslut

Pliktverket upphäver din inskrivning för värnplikt.

Motiv för beslutet

Pliktverket upphäver din inskrivning eftersom du inte längre är krigsplacerad.

Enligt 3 kap 12§ lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt är du krigsplacerad i högst tio år efter det senaste tjänstgöringstillfället. Eftersom du inte har tjänstgjort de senaste tio åren har din krigsplacering upphört och då ska din inskrivning upphävas.

Undertecknat beslutsfattaren Bengt Forssten

Tio år sedan?

Ja, tiden går verkligen och åldern med den. :-)

Min stora fundering förstås är vad som händer om Sverige utsätts för hot som kräver militärinsats? Får jag då sitta hemma och rulla tummarna?

Idag är omvärlden rätt instabil och man vet ju aldrig vad som händer.

Är frisk och har hälsan, så att jag kan rycka in om det krävs militärinsats.

Vem vill inte försvara sitt eget land. :-)

Trodde att man var krigsplacerad åtminstone tills man blev pensionerad, men där hade jag tydligen fel.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Mr Andersson
Min stora fundering förstås är vad som händer om Sverige utsätts för hot som kräver militärinsats? Får jag då sitta hemma och rulla tummarna?

Nej du, dream on... :)

Många behövs även i civilförsvaret, tex så måste man hålla liv i samhällstjänster och infrastruktur. Har man ett sådant jobb, kan man mycket väl bli krigsplacerad på sin arbetsplats.

Krigsplacerad innebär ju att man har en förhållandevis färsk utbildning och kan kan direkt få ordet att ta dig till den plats där du är placerad och påbörja tjänstgöring.

Förmodligen så innebär detta att om omvärldsituationen skulle förändras så tar man ju in exempelvis utbildningsreserven för utbildning och förmodligen då även er som blivit "utskrivna" och uppdaterar er utbildning och krigsplacerar er igen.

Stefan Eklinder

Aha, då finns det ändå en chans även för mig. :-)

---

- Steven Wright

Mr Andersson
Aha, då finns det ändå en chans även för mig. :-)

Om det skulle bli så illa att vi hamnar i krig, kommer samtliga som överhuvudtaget kan röra sig, att bli delaktiga på ett eller annat sätt.

Stefan Eklinder

Oki, då hänger jag med. Började ju att undra vad som hände.

---

- Steven Wright

Var glad att du slipper gå ut i krig med vapen i hand.

Själv totalvägrade jag och var beredd att sitta i fängelse för det, men slapp helt och hållet pga en förstående pykolog hos försvarsmakten.

Skulle Sverige någon gång under min livstid hamna i krig så flyr jag nog hellre och söker asyl i något neutralt land.

Tycker förresten det är konstigt att Sverige fortfarande har allmän värnplikt.

Det känns inte riktigt demokratiskt att tvinga någon till militär tjänstgöring i flera månader, dessutom utan ordentligt betalt.

[inlägget ändrat 2006-03-03 18:20:16 av SYS 64738]

Stefan Eklinder
SYS 64738 skrev:

Var glad att du slipper gå ut i krig med vapen i hand.

Jo, så kan man också se det. Minns trots allt värnplikten som det bästa som jag gjort. Kamratskapen där går aldrig att jämföra utanför militärens dörrar. Tycker det är synd att jag aldrig träffar polarna därifrån. Det var något speciellt ändå.

Hamnar Sverige i skarpt läge, så är det förstås i en helt annan situation.

Farsan tycker att är man kille så hör värnplikten till.

---

- Steven Wright

Hamnar Sverige i skarpt läge

Vad jag förstår står man till krigsmaktens förfogande tills man är 47 år,

då avförs man ur rullorna,har i och för sig inte gjort militärtjänst p.g.a

mitt funktionshinder.

Också gammal "medicine frisedlare". Men jag blev krigsplacerad på det demensboende som jag jobbade på under studietiden. Har inte torkat xxx på flera år och boendet är numera nerlagt, men inte tusan har man blivit befriad :-(

Men jag blev krigsplacerad på det demensboende som jag jobbade på under studietiden.

Du jobbade alltså åt den millitära underättelsetjänsten? (Blir roligare på engelska: Millitary intelligence, a contradiction in terms)

;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...